Clujul cere mai mulți bani de la Comisia Europeană pentru centura metropolitană. Boc: „Din calculele făcute, rezultă o sumă mai mare de 150 de milioane de euro”

Primarul Emil Boc le-a solicitat reprezentanților Comisiei Europene să ia în calcul o suplimentare de fonduri pentru realizarea centurii metropolitane, un proiect major pentru Cluj-Napoca.

Bugetul estimat inițial pentru centura metropolitană a fost de 150 de milioane de euro, dar banii, care ar urma să fie asigurați din fonduri europene, nu vor fi suficienți pentru realizarea lucrărilor, a arătat primarul Emil Boc în cadrul unei întâlniri pe care membrii Alianței Vestului au avut-o cu reprezentanții Comisiei Europene.

„Pe lângă proiectele cu impact regional, am discutat și despre proiectele specifice Clujului și aici am accentuat, în primul rând, construcția centurii metropolitane și asigurarea finanțării în continuare și din exercițiul financiar următor, dacă va fi cazul, pentru conexiunile și conectivitatea la centură, pentru că suma alocată este de doar 150 de milioane de euro. Din calculele pe care le-au făcut proiectanții rezultă o sumă mai mare decât aceasta și avem nevoie de susținerea financiară respectivă”, a declarat Emil Boc pentru EBS Radio.

Primăria clujeană a atribuit în toamna trecută contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al centurii. Finalizarea acestuia, în decurs de un an, va stabili și costurile finale.

„În anul acesta s-a stabilit un salariu minim în construcții care este aproape dublu față de celelalte domenii, iar asta clar că va aduce o creștere a costurilor. De asemenea, prețurile din 2015, când această investiție a fost inclusă în masterplanul de transport, au crescut până în 2019. Nici partea de exproprieri nu mai este aceeași, deci clar costurile vor fi mai mari față de cei 150 de milioane de euro care sunt deja aprobați de către Uniunea Europenaă. Am făcut deja demersuri către instituțiile europene pentru a reuși să suplinim și diferența de sumă de care avem nevoie pentru realizarea acestei centuri”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea.

Pe de altă parte, și soluțiile găsite în urma studiului de fezabilitate prevăd elemente care vor crește, de asemenea, costurile.

„Sunt anumite zone în care trebuie să fie făcute tunele sau pasaje și sunt și variante alternative. Nu este totuna să faci un tunel de 900 de metri sau un pasaj de 150 de metri. Încă nu putem da detalii, pentru că SF-ul nu poate să ne spună acest lucru, neavând variantele de traseu 100% agreate. Va fi diferit dacă faci pasaj sau dacă faci tunel, iar pe teritoriul municipiului avem aceste provocări”, a explicat Dan Tarcea.

Centura metropolitană a Clujului va avea o lungime de 38 de kilometri. Acesata va porni din Gilău și se va conecta, în zona Bulevardului Muncii, la centura Vâlcele – Apahida.

Dintre cei 38 de kilometri, 31 reprezintă drum nou, iar diferența o constituie modernizarea de drumuri existente. Proiectul centurii metropolitane are și o etapă a doua, care se referă la drumurile de conexiune cu aceasta. Firma care a câștigat licitația pentru realizarea SF-ului „va efectua studiile și analizele necesare atât pentru etapa I, cât și pentru etapa II, astfel încât în urma acestora să fundamenteze recomandarea unei soluții fezabile pentru beneficiar și să le detalieze în cele două studii de fezabilitate solicitate (etapa I și etapa II)”, afirma primarul Emil Boc în octombrie 2018.

Ovidiu Cornea