Conferința „Webdidactica – Meseriile viitorului, adaptarea educației la piața muncii”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, a evidenţiat că sistemul educaţional românesc necesită ajustări pentru a răspunde nevoilor reale de pe piaţa muncii. Evenimentul a reunit o serie de experți educaționali, specialiști în piața muncii, profesori și psihologi, iar toţi participanţii au răspuns, în contextul amintit, unei întrebări cruciale: cum pregătim tinerii de azi pentru joburile de mâine?
În contextul unei schimbări radicale a pieței muncii, participanții la conferință au evidenţiat nevoia urgentă de adaptare a curriculumului școlar. Prof. Univ. dr. Lucian Ciolan a subliniat că este necesră abandonarea sistemului de învățare bazat pe memorare, în favoarea dezvoltării unor abilități ce vor deveni critice într-o lume în continuă schimbare: „Curriculumul nostru ar trebui să evolueze dincolo de încărcarea cu informații de memorat, înspre o structură care prioritizează dezvoltarea abilităților de gândire critică, reflexivă și practică. Trebuie să dedicăm spațiu real dezvoltării acestor abilități, pentru ca tinerii să fie cu adevărat pregătiți pentru provocările complexe ale societății moderne”.
Un alt participant la conferință, fosta ministră a Educației, Ecaterina Andronescu, a prezentat lista profesiilor din viitor, dar și urgențele din educație: curriculum diferențiat adecvat generațiilor din școli, opțiunilor și schimbărilor tehnologice; structură stabilă a anului școlar, compatibilă cu vârsta celor școliți; predarea și evaluarea centrate pe înțelegere; reglementarea relațiilor școală-părinți-instituții cu rol în administrarea sistemului de educație.
Specialiștii prezenți la Conferința Webdidactica au subliniat că tehnologia va fi „cuvântul de bază” al noii piețe a muncii, transformând fundamental dinamica angajării. Generația Z, tinerii născuți și crescuți într-o eră digitală, va constitui majoritatea forței de muncă în următorii ani, contribuind activ la schimbările accelerate pe care le vedem în prezent.
“30% dintre joburi ar putea fi automatizate până în 2035, iar 60% dintre angajați vor avea nevoie de formare sau recalificare până în 2027. Cele mai căutate competențe vor fi: creativitatea, abilități tehnice și digitale specifice, comptențe de AI și cunoașterea unei limbi străine”, a spus şi Bogdan Badea, CEO e-Jobs, accentuând nevoia pentru competențe tehnologice solide.
Mai mult, specialiști estimează că unele locuri de muncă, așa cum le cunoaștem astăzi, nu vor mai exista, astfel că adaptabilitatea şi formarea continua vor devein esenţiale pentru cei care doresc să-şi păstreze locurile de muncă.
“Impactul automatizării și utilizării inteligenței artificiale va fi cel puțin la fel de semnificativ și profund ca cel al mecanizării asupra agriculturii și producției industriale. O parte dintre meserii vor dispărea, altele vor fi create și cele mai multe dintre ele se vor schimba,” susține Anca Tamaș, expert în piața muncii.
Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României va elabora „Ghidul meseriilor viitorului”, menit să ofere sprijin și orientare elevilor, profesorilor și părinților “în înțelegerea noilor tendințe profesionale” şi va servi drept resursă educațională pentru a integra abilitățile necesare pentru carierele emergente în curriculumul școlar.
Ilona Farkas