Autoritățile clujene vor continua marile proiecte de infrastructură. Care este stadiul acestora

Proiectele mari de infrastructură ale Clujului avansează, dar termenul de realizare al unora dintre acestea este unul îndepărtat.

Până acum a fost finalizat studiul de prefezabilitate pentru metrou, pe distanța Gilău și Aeroport, în timp ce documentația pentru centura metropolitană așteaptă avizul de mediu în luna decembrie, pentru ca în prima parte a anului 2021 să poată fi lansată licitația de proiectare și execuție.

Traseul viitorului metrou ar urma să aibă mai bine de 14 kilometri și tot atâtea stații, dar și o durată de realizare de peste 10 ani, conform studiilor de până acum. Valoarea investiției este estimată la aproape un miliard de euro, dar detaliile vor fi stabilite în cadrul unui viitor studiu de fezabilitate.

„Zona Florești-Cluj este cea mai aglomerată din România. Peste 70.000 de mașini intră și ies din Cluj-Napoca spre Florești și invers, în 24 de ore. În al doilea rând, dezvoltarea Zonei Metropolitane depinde fundamental de mobilitatea alternativă la mașină. În special Florești, Gilău, dar și Baciu, Apahida, Jucu, Bonțida, sunt elemente fundamentale în dezvoltarea Clujului metropolitan, pentru locuri de muncă și investiții. Fără mobilitate nu vor veni oameni care să investească la Cluj-Napoca. Dezvoltarea Zonei Metropolitane este foarte importantă din perspectiva și a metroului și a trenului metropolitan”, a declarat astăzi primarul Emil Boc, după ce a preluat oficial noul mandat.

Un proiect care poate fi realizat mai ușor, întrucât folosește infrastructura feroviară existentă, este cel al trenului metropolitan, pentru care studiul de fezabilitate va fi gata până la mijlocul anului viitor. Ulterior, va putea fi lansată licitația de proiectare și execuție.

Ceva mai avansat este, însă, proiectului centurii metropolitane, care trebuie finalizată până în decembrie 2023, pentru a putea beneficia de toți banii europeni atrași deja.

„Cel mai complicat aviz este cel de mediu, care are ca termen
4 decembrie. După acest moment urmează depunerea la Guvern în vederea realizării licitației, iar guvernul va stabili valoarea finală a alocărilor. Este undeva în jur de 400 și 500 de milioane de euro. Toți sunt pregătiți pentru finanțare în exercițiul actual din bani europeni din diverse surse. Așa a fost concepută ca până în 31 decembrie 2023 să poată fi utilizați și toți banii europeni, inclusiv finalizarea centurii. Nu avem, în acest moment date să ne îndoim că nu s-ar respecta termenul”, a mai spus Emil Boc.

Și mai curând ar putea fi realizată conexiunea autostrăzii Transilvania cu DN1, în apropiere de Turda. Dacă documentația va fi gata la timp, șoseaua cu o lungime de aproximativ 7 kilometri ar putea fi gata până la finalul anului viitor, susțin autoritățile clujene.

Ovidiu Cornea