Co-fondatorul Taxify, Martin Villig, la Cluj, pentru EBS Radio: Concurentul nostru nu este taxiul, ci mașina privată

„Noi nu concurăm cu companiile de taxi, concurentul nostru principal este mașina privată. Ne-ar plăcea ca oamenii să folosească mai puțin mașina privată și mai mult transportul la comandă”, a declarat, la Cluj, pentru EBS Radio, co-fondatorul Taxify, una din cele mai cunoscute platforme de ridesharing din Europa, Martin Villig.

Antreprenorul estonian Martin Villig a participat, la Cluj-Napoca, la Startup Europe Summit. El a vorbit despre viitorul transportului în orașe, despre motivele care au făcut posibil ca platformele de ridesharing, precum Uber sau Taxify, actualmente Bolt, să se impună pe piață, dar și despre conceptul de shared economy, prin care oamenii își folosesc resursele de care dispun deja, fie ca este vorba de apartamente sau mașini, pentru a face bani.

„Am început acum 5 ani, suntem trei frați. A fost și o provocare personală. Să găsești taxi în Talinn era foarte dificil, aveai peste 30 de companii, într-un oraș cu mărime asemănătoare cu a Clujulului. Sunai de la companie la companie și așteptai încontinuu. O problemă era și calitatea serviciilor, majoritatea mașinilor nu acceptau plată electronică, doar bani. În 5 ani am încercat să îmbunătățim toate aceste aspecte. Primul lucru este că șoferii primesc ratinguri, asta înseamnă că trebuie să ofere servicii de calitate, altfel nu pot lucra pe platformă. În al doilea rând, folosim plata electronică, toți șoferii acceptă plata electronică, dar și bani”, spune Martin Villig.

Viitorul transportului în oraș va fi un mix între taxiuri, aplicații de ridesharing, mijloace de transport în comun și chiar biciclete, susține Martin Villig. Antreprenorul spune că tehnologia și platformele pe care clienții pot comanda online mașini pentru deplasarea în oraș fac transportul urban mult mai eficient.

„În viitor, în 5-10 ani, vom integra și transportul public și alte metode de transport. Dacă, de exemplu, vrei să mergi în zona centrală poți să iei inițial un taxi (inclusiv o mașină comandată în sistem ridesharing) până la autobuz, iar după aceea să folosești transportul public. E un mix, care integrează inclusiv bicicletele, taxiurile, mai multe metode de transport vor fi combinate, astfel încât să poți face cea mai bună alegere”, susține Martin Villig.

„În cele mai multe țări, transportul urban utilizează deja tehnologia, mijloacele de transport sunt conectate la GPS, informațiile sunt deja acolo, întrebarea este cum pui la dispoziția utilizatorilor aceste date, cum le integrezi cu aplicațiile sau platformele existente. Sunt deja proiecte pilot în unele orașe, ia timp să ajungă în toate orașele, dar acesta este trendul și acesta este viitorul, se va întâmpla oricum”, mai spune antreprenorul din Estonia.

Pe de altă parte, el susține că platformele de ridesharing sunt constrruite pe conceptul de shared economy, care le oferă posibilitatea celor care dețin mașini să câștige și bani.

„Vedem că în societate sunt întotdeauna oameni care au timp liber și reurse pe care nu le folosesc și vor să transforme asta în bani, fie că vorbim de un apartament liber pe care îl închiriezi sau de o mașină. Faci o alegere: stau acasă, mă uit la tv, sau ies fac câteva curse și câștig niște bani. Flexibilitatea asta este întotdeauna bună și este cerută în societate, oamenii vor întotdeauna să facă mai mulți bani. Dacă ai această opțiune, este ușor, simplu, flexibil, transparent și din ce în ce mai mulți vor să o facă, iar în final sunt mulțumiți, pentru că fac mai mulți bani”, spune Villig.

Chiar dacă își desfășoară activitatea în regim part-time, activitatea șoferilor în sistem ridesharing acoperă nevoile locuitorilor unui oraș în momentele cele mai solicitate ale zilei, dimineața și după-amiaza: „Eficiența este mai mare. Aplicația face tot drumul în oraș mult mai eficient. Dacă ai toate mașinile conectate, o poți alege pe cea mai apropiată întotdeauna, un avantaj pentru șofer, dar și pentru client”.

Referitor la tariful dinamic, care crește când sunt solicitări mai multe, Martin Villig a adăugat: „Taxiurile au prețuri fixe, dar când ai nevoie de o cursă s-ar putea să nu găsești, că a accesat-o altcineva, care poate nu avea o nevoie la fel de stringentă, dar a accesat-o pentru că prețul este la fel. Acum oamenii pot alege, dacă chiar trebuie să merg acum și sunt dispus să plătesc mai mult, îl iau chiar acum. Dacă nu sunt așa grăbit, aștept puțin, prețul scade și iau o mașină mai ieftină. Dar conceptul de bază este că dacă ai nevoie de o mașină acum să o poți comanda. Lucrul bun este că am introdus posibilitatea de a introduce prețul final, astfel că poți alege dacă faci o comandă sau nu, inclusiv comparând-o cu altă platformă”.

Deși platformele de ridesharing au fost acuzate de-a lungul timpului de concurență neloială, antreprenorul spune că nu taxiurile, ci mai degrabă mașinile private sunt concurența acestora.

„Le oferim oamenilor o alternativă la mașinile private. De fapt, noi nu concurăm cu companiile de taxi, concurentul nostru principal este mașina privată. Ne-ar plăcea ca oamenii să cumpere mai puține mașini și să folosească mai puțin mașina privată și mai mult transportul la comandă. Dacă toată lumea merge dimineața la lucru în centru, toți au nevoie de locuri de parcare, ai nevoie de parkinguri foarte mari. Dacă folosești transportul în comun sau transportul la comandă în sistem car sharing, poți pune mai mulți pasageri în aceeași mașină, autoturismul merge, îi lasă în centru, iar apoi se întoarce și ia alți oameni. Nu trebuie să parcheze și să rămână în centru”, spune Martin Villig.

Platformele de ridesharing ar trebui să poată funcționa doar dacă respectă exact aceleași rigori de atestare a șoferilor precum companiile de taximetrie, consideră Vasile Inuan, liderul Camerei Taximetriștilor Cluj.

„Platformele funcționează asemeni dispeceratelor de taximetrie. Diferența este că ele lucrează cu operatori sau persoane fizice care nu dețin licențe de transport. Legislația din România în domeniul transporturilor, în taximetrie, prevede existența unor autorizații de funcționare emise de primăriile din localitatea în care se desfășoară serviciul. Un student care a terminat Dreptul nu poate funcționa ca avocat dacă nu este într-un barou al avocaților. Este același lucru și în taxi”, a spus Vasile Inuan.

Co-fondatorul companiei cu 25 de milioane de clienți în 30 de orașe din Europa, dar și din Africa, a fost prezent recent la Cluj la Start-Up Europe Summit 2019. Fratele său, Markus Villig, co-fondator al platformei la doar 19 ani, a primit, la Cluj-Napoca, premiul pentru cel mai tânăr antreprenor sub 30 de ani din Europa.

Ovidiu Cornea

Sursa foto: Arhiva personală