Firmele care sprijină învățământul dual cer autorităților să demareze procedurile pentru obținerea unei derogări de la directivele europene pentru România, astfel încât elevii care termină școala profesională în sistem dual să rămână angajați la firmele care le cofinanțează studiile.
În prezent, directivele europene în vigoare le permit absolvenților să opteze și pentru altă companie decât cea care le-a cofinanțat, prin burse lunare și alte facilități, pregătirea. „Compania noastră este foarte interesată de acest învățământ dual, dar ori de câte ori am avut întâlniri cu factorii de decizie am ridicat această problemă. Noi oferim suport de pregătire elevilor, dar în aceeași măsură ar trebui să avem și garanția că la finalizarea celor trei ani de învățământ elevul se angajează în unitatea noastră. Am solicitat posibilitatea unui angajament între noi și elevi de cel puțin șase luni, astfel încât în cele șase luni atât angajatorul, cât și elevul, viitorul angajat, să își poată da seama de ceea ce îi cerem noi, dacă se poate plia și, mai mult decât atât, noi să vedem dacă putem performa cu acest absolvent”, a declarat Marius Ciceo, directorul de resurse umane al unui grup de companii clujene din domeniul construcțiilor.
Managerul unei alte companii din Cluj, din domeniul industriei medicamentelor, Dragoș Damian, spune că absolvenții ar trebui să rămână angajați în firmă până la 3 ani. „Dorința mea este să revigorăm școlile profesionale, școlile de meseriași, să îi aducem pe copii în fabrică, să învețe să lucreze în fabrică. Le dăm un loc de muncă sigur în fabrică. Obsesia aceasta de a avea două diplome, trei masterate, zece doctorate, este falsă. Și părinții ar trebui să înțeleagă că le dăm niște locuri de muncă foarte bune în fabricile din Cluj copiilor lor”, susține Dragos Damian.
Obligarea elevilor să se angajeze la o anumită firmă după absolvire se poate face doar printr-o derogare de la directivele europene, potrivit șefului Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Valentin Cuibus: „E vorba de o chestie legislativă, o chestiune reglementată prin normele europene, care nu își permit să faci contract de condiționare a angajării ulterioare pe o perioadă de timp. În funcție de ceea ce o să ne ceară scris, vom trimite un material ministerului, în care vom solicita să analizeze posibilitatea obținerii unei derogări privind angajarea pe o perioadă determinată de timp și ei o să ne răspundă dacă se poate sau nu”.
Peste 300 dintre cei 1.000 de elevi din școlile profesionale clujene învață în sistem dual. Ei primesc burse lunare de 200 de lei din partea statului și alți 200 de lei din partea firmelor.
La Liceul Tehnologic „Aurel Vlaicu” peste 100 de elevi învață în sistem dual, în specializările electromecanică, sudor, operator CNC sau lacatuș. „Din ceea ce știu eu și din discuțiile pe care le-am avut cu părinții elevilor, părerile sunt împărțite. Unii dintre părinți și-ar dori un loc de muncă după ce elevul termină practica, loc de muncă care este și asigurat prin contract, pentru că scrie <elevul poate să se angajeze la agentul economic>. Aceste limitări și impuneri, din punctul meu de vedere, nu sunt de dorit, cel puțin pentru mine ca școală. Adică, e bine să formăm copilul, iar după aceea să îl lăsăm să aleagă: dacă într-adevăr îi place meseria pe care el o învață la școală, dacă se simte bine la agentul economic și vede acolo posibilitate de angajare să rămână, iar dacă nu să poată pleca. Pentru că dacă va fi un angajat care nu va fi motivat și va sta acolo doar pentru că i s-a impus prin contract nu știu dacă pentru firmă e un beneficiu”, a declarat, pentru EBS Radio, Olimpia Marc, directorul liceului.
Text și foto: Ovidiu Cornea