150 de ani de istorie. Gara din Cluj a avut influențe inclusiv asupra aspectului urbanistic al orașului

Zi simbolică pentru evoluția modernă a Clujului. Astăzi, 7 septembrie, se împlinesc 150 de ani de la inaugurarea gării din oraș.

Poza din arhiva Bibliotecii Judeţeane „Octavian Goga” Cluj. Autor necunoscut

 

La 7 septembrie 1870, prima cursă de persoane parcurgea ruta Cluj – Oradea, în 5 ore și jumătate. 11 locomotive și 120 de vagoane așteptau inaugurarea oficială a liniei ferate. Momentul a fost unul de cotitură în evoluția modernă a Clujului, căile ferate funcționând precum căile rutiere de mare viteză din prezent.

„Pentru Cluj a început o dezvoltare uriașă, dar dacă ne gândim din punct de vedere urbanistic, realizarea bulevardului Horea, de exemplu, se datorează căilor ferate. Până atunci, pe linia străzii Horea a existat o stradă, dar clădirile frumose, acelea cu etaj, care vin până în Piața Mihai Viteazul au fost construite după 1870. Deci iată că a avut o influență semnificativă și asupra aspectului urbanistic al orașului”, a explicat la EBS Radio istoricul Lukacs Jozsef.

De precizat că înfățișarea actuală a gării din Cluj datează din anul 1902, ea fiind refăcută după bombardamentele din cel de-Al Doilea Război Mondial.

După ce în 2016 au fost modernizate pasajele subterane și piața adiacentă, gara clujeană își va schimba din nou înfățișarea. Asta în cadrul proiectului de electrificare a liniei ferate Cluj – Oradea – Episcopia Bihor, proiect estimat la peste 7 miliarde de lei și pentru care lucrările vor începe primăvarea viitoare.

De asemenea, gara clujeană va deveni punctul central al viitorului tren metropolitan, pentru care este în curs de realizare studiul de fezabilitate.

 

Ovidiu Cornea

 

Ne poți asculta și aici: