Majoritatea românilor care utilizează serviciile poștale își doresc să poată primi în sistemele automate colete din partea oricărui furnizor poștal, arată un studiu realizat de ANCOM.
Potrivit studiului, aproximativ o treime dintre utilizatorii de servicii poştale au mers într-un oficiu poștal în ultimele 12 luni pentru a ridica colete, aşteptând în medie circa 13 minute pentru a intra în posesia lor. În acelaşi timp, un procent similar de respondenţi au ridicat colete din sistemele automate, acestea fiind apreciate în principal pentru rapiditate, proximitate şi disponibilitate.
Utilizarea sistemelor automate ar putea fi mult mai ridicată, principalele motive invocate de către cei care nu le utilizează fiind absența lor în zona în care locuiesc și lipsa acestei opțiuni din oferta vânzătorului, susțin realizatorii studiului.
„Utilizatorii își doresc tehnologizarea serviciilor poștale: sisteme automate mai multe, mai inteligente și utilizabile de toți furnizorii poștali. Într-adevăr, utilizarea partajată a coletomatelor între diferitele rețele poștale este una din evoluțiile necesare pe care o așteptăm în sectorul poștal. Deschiderea reţelelor poştale trebuie să se întâmple, urmând exemplul din urmă cu 20 ani al reţelelor de telefonie” , a declarat Eduard Lovin, vicepreședintele ANCOM.
Majoritatea utilizatorilor de servicii poştale sunt destinatarii trimiterilor, iar nu expeditori: 62% nu au expediat nicio scrisoare/felicitare/document în ultimele 12 luni, 59% nu au expediat niciun colet, însă 81% au primit colete și 57% au primit scrisori/vederi/felicitări.
Expedierea de scrisori/vederi/felicitări a fost înlocuită cu utilizarea serviciilor de comunicații electronice și/sau servicii digitale: mesajele SMS/instant sunt cel mai popular înlocuitor (68%), urmate de e-mail (43%), apeluri telefonice și platformele de socializare online.
De asemenea, 73% dintre utilizatorii de servicii poştale au realizat cumpărături online în ultimele 12 luni, peste 40% dintre aceştia cu frecvenţă lunară sau chiar săptămânală. În astfel de situaţii, viteza de livrare este considerată a fi foarte importantă de către 8 din 10 respondenţi.