AUDIO | 2020 – Anul reinventării. Cum s-au mobilizat producătorii clujeni în vremea pandemiei

Farmecul și bunătatea produselor locale clujene ne conving pe toți să le încercăm tot mai des, iar provocările aduse de pandemia de COVID-19 nu au redus din dorința clujenilor de a avea pe masă gustul copilăriei.

Interesul clujenilor pentru preparate locale e tot mai mare, iar pe piață au apărut diferite inițiative care le promovează și care facilitează legătura între micii producători și potențialii clienți.  Cu arome aparte, preparatele pregătite după rețete de odinioară câștigă tot mai mult teren în fața alternativelor din supermarket, chiar dacă prețul lor e ușor mai ridicat.

La început de pandemie, doi antreprenori clujeni au lansat platforma madeincluj, pentru a susține economia locală. Într-un moment de criză, micii producători au avut astfel șansa de a se orienta spre o nouă piață, iar clienții de a face cumpărături din fața computerului sau smartphone-ului. Dan Ciulea, initiator al platformei, a vorbit la EBS Radio despre reacția clujenilor:

„A fost un răspuns foarte bun, în sensul că a fost foarte bine primită platforma. Micii producători chiar au făcut tranzacții în perioada respectivă și cumva le-a oferit o gură de oxigen. Totul se desfășoară de la client la producător. Acum ideea a evoluat și ne dorim să o îndreptăm spre o asociație Made in Cluj pentru că ne dorim ca, dincolo de platformă, să și colaborăm între noi. De altfel, se întâmplă deja colaborări: o brutărie artizanală colaborează cu un producător de ciuperci și au scos câteva produse, spre exemplu o pâine cu maia și cu hribi”, spune Dan Ciulea.

Tot mai mulți gurmanzi se orientează spre preparate făcute „ca acasă”, cu ingrediente naturale. Iar pe lângă faptul că optează pentru calitate, încurajează astfel și economia locală. „Am sesizat în timp că, oarecum, comportamentul clujeanului s-a modificat, în sensul că este mult mai atent la ceea ce cumpără: să fie sănătos și să fie local. Cred că oarecum ne-am educat noi, clienții, și am înțeles că dacă cumpărăm de la un vecin de fapt o să ne ajutăm pe noi într-un final. Pentru că dacă creștem noi economic local, toată lumea are de câștigat”, spune Dan Ciulea, inițiator al platformei madeincluj.ro.

Și pe magazinprodusdecluj.ro, platforma lansată de Consiliul Județean, vânzările au crescut din toamnă cu aproape 300%, au anunțat reprezentații acesteia.

Iar pe lângă inițiativele online, și alte proiecte inedite au crescut în acest an. O familie din Cluj strânge produse locale din întregul județ și le livrează orășenilor, prin intermediul primului magazin mobil de acest fel din țară. Mica afacere a apărut după ce antreprenorii au găsit peste hotare inspirația pentru o astfel de inițiativă. Zeci de tipuri de produse din întregul județ ajung acum mai aproape de orășeni.

 

„Avem undeva 90 de produse cu noi tot timpul, reprezentând aproape toate grupele alimentare – legume, fructe de sezon, pâine, sucuri naturale, produse din carne brânzeturi, ouă proaspete, produse tradiționale precum silvoiță ardelenească. Este un ajutor real pentru micii producători. În fiecare zi le trimitem solicitări că vrem mai mult și mai mult”, spune, la EBS Radio, Sorin Coroi, inițiator al proiectului Sat pentru Oraș.

Dacă la începutul anului produsele erau livrate, în cea mai mare parte, în fața clădirilor de birouri din oraș, inițiatorii s-au orientat, odată cu pandemia, spre noile cartiere. La fiecare popas, orice cumpărător află povestea din spatele produselor. „Ne întâlnim cu fiecare producător, vedem din ce ingredient realizează produsele lor. Știm ce au în grădină și am încercat toate produsele pe noi prima data și apoi ne este foarte ușor să le spunem oamenilor cum sunt. Iar asta face ca lumea să vină și să cumpere și clienții vin cu drag la noi”, spune Sorin Coroi.

Paul Căpușan este unul dintre producătorii clujeni ale cărui produse se găsesc atât în magazinul pe patru roti, cât și online. Anul 2020 a venit cu un volum mai scăzut de vânzări din cauza pandemiei, însă tânărul a încercat să își promoveze în continuare munca și să trimită produsele în cămara cât mai multor pofticioși, care să deguste rețete aparte.

În urmă cu cinci ani, familia sa a cumpărat mai multe hectare de teren în comuna Borșa, pentru a înființa o cultură de zmeură. Mica afacere s-a extins, treptat, iar proprietarii pregătesc acum diverse sortimente de siropuri și dulcețuri – cum ar fi cele de afine, gutui, ardei iute, dovleac, și, bineînțeles, zmeură.

 

„Am pornit de la rețete transmise din generație în generație și le-am adaptat astfel încât să fie produse care se disting radical de restul produselor de pe piață. Noi producem dulcețuri cu conținut ridicat de fruct, 67% fruct și zahăr, deci fără conservanți sau potențiatori de arome. Avem și dulcețuri cu 100% fruct. Iar pe parte de siropuri, rețeta noastră este mai neconvențională și anume preparare la rece: nu se tratează termic produsul și se păstrează astfel toate proprietățile benefice din fruct – vitamine, minerale, antioxidanți. Iar siropul nostru de zmeură este singurul din țară premiat la Bruxelles și are certificat de calitate recunoscut la nivel mondial”, a povestit, la EBS Radio, Paul Căpușan.

Dacă anul acesta a fost unul plin de provocări, micii antreprenori și producători din județul Cluj, precum și cei care le promovează preparatele, au planuri ambițioase pentru 2021. Profitând de ceea ce au realizat deja, vor să pună bazele unor asociații și să dezvolte cât mai mult această piață.

Ascultați aici povestea produselor locale în 2020, spusă de Ioana Pârlea:

Ne poți asculta și aici: