AUDIO | Cum au ajuns artiștii clujeni să cânte în „Patimile lui Iisus”, filmul regizat de Mel Gibson: „Îmi tremurau degetele, coriștilor coardele vocale!”

Câteva zeci de coriști ai Filarmonicii clujene au pus umărul, acum aproape 20 de ani, la muzica filmului Patimile lui Iisus, regizat de celebrul Mel Gibson. Doi dintre protagoniști au povestit pentru EBS Radio experiența.

FOTO AP Photo/Icon Productions

 

Back to… 2002: „Patimi despre patimi”

“Imprimările pe care le-am făcut s-au realizat la Cluj, greu de crezut, greu de priceput în ce condiții s-au făcut… în biserica de pe Kogălniceanu; se întâmpla asta la sfârșit de noiembrie, pe un frig îngrozitor, mie îmi tremurau degetele, coriștilor le tremurau coardele vocale probabil… Nu am rezistat foarte mult, am imprimat ce am imprimat, după care ne-am refugiat în sala de spectacole a liceului Bathory, unde nu era cu mult mai cald, dar cu ceva, ceva mai bine… Deci în acele condiții noi am imprimat muzica pe care ei ulterior au folosit-o pentru film… patimi despre Patimi”, a spus, la EBS Radio, dirijorul Corului Filarmonicii clujene, Cornel Groza, dirijor al ansamblului coral încă din 1986.

Cum s-a născut colaborarea

În urmă cu 18 ani, corul Filarmonicii clujene era solicitat să interpreteze mai multe secvențe muzicale din coloana sonoră a “Patimilor lui Iisus”, filmul regizat de starul hollywoodian Mel Gibson,  apărut pe marile ecrane în 2004. Chiar dacă nu poate fi vorba de o contribuție masivă a artiștilor clujeni, bucățile interpretate aduc un plus de dramatism sau emoție unora dintre scene.

După anii ’90, Filarmonica a susținut mai multe concerte în vestul Europei, care au culminat cu câteva reprezentații în orașul Haifa, din Israel. Astfel, în 2001, artiștii Filarmonicii au fost invitați să cânte la evenimentul de inaugurare a grădinilor Bahai, din cel de-al treilea oraș ca mărime din Israel. Grădinile Bahai sunt parte a sitului Locurile Sfinte din Bahai, inclus în 2008 în patrimoniul mondial UNESCO. După reprezentație, artiștii au fost felicitați de compozitorul canadian Jack Lenz, primul dintre muzicienii care au muncit la realizarea coloanei sonore a filmului. De aici a început totul, în privința colaborării la film, crede dirijorul Corului Filarmonicii.

Cornel Groza a povestit, într-un dialog cu Tudor Runcanu, cum s-au întâmplat mai exact lucrurile:

 

„E mai important impactul, decât ce am cântat!”

Între zecile de coriști care și-au unite vocile pentru secvențele muzicale în care au fost solicitați s-a numărat și soprana Carmen Ionașcu, astăzi Șef de partidă în Cor. Își aduce aminte și ea de frigul de final de toamnă din biserica reformată de pe strada Kogălniceanu, aleasă ca loc de înregistrare datorită acusticii:

„Dârdâind acolo, am făcut imprimările, dar ne-am străduit să iasă totul bine și credem că a ieșit. Cu un fular gros în jurul gâtului, am reușit să cântăm, fără să tremurăm”, spune astăzi, amuzată, artista. Ea a mărturisit că filmul, văzut ulterior, este puțin prea dur pentru propriul gust – fiind de altfel unul din aspectele care a stârnit și comentarii în rândul criticilor – alegând să nu îl revadă. Însă faptul că Filarmonica a apărut pe genericul unui film de Holywood, “cu atâtea nume mari” este ceea ce a rămas peste timp.

Pe de altă parte, colaborarea Filarmonicii cu echipa lui Mel Gibson a fost mediatizată mai mult la acel moment, astăzi fiind un fapt aproape uitat pentru mulți, a mai spus soprana.

Carmen Ionașcu a detaliat, într-o discuție cu Ovidiu Cornea, experiența sa de muncă la filmul regizat de Mel Gibson:

 

Filmul „Patimile lui Iisus” a avut-o în distribuție și pe actrița româncă Maia Morgenstern, în rolul Fecioarei Maria, alături de nume cunoscute de la Hollywood, precum Jim Caviezel, în rolul lui Iisus și Monica Bellucci, în rolul Mariei Magdalena.

De precizat că orchestrația muzicală, coordonată de compozitorul John Debney, a fost nominalizată la premiile Oscar, la categoria “Best Original Score”, pentru cea mai bine scrisă partitură destinată unui film artistic.

Ovidiu Cornea, Tudor Runcanu

 

X
X
X