Ce pierd elevii care continuă să învețe din fața calculatorului

Pierderile, în materie de cunoștințe, dar și socio-emoționale, survenite odată cu învățământul online, au reprezentat tema emisiunii Forum EBS de joi, 6 mai. Efectele asupra elevilor din clasele intermediare, de gimnaziu și liceu, a fost în centrul atenției, întrucât aceștia continuă să învețe de la distanță. 

Realizatorul emisiunii, Ovidiu Cornea, a adus în atenție vocea părinților, a elevilor, a profesorilor dar și opinia specialistului. Au vorbit părinți ai copiilor de clasă pregătitoare, Vanessa B, elevă în clasa a 6-a, Diana Samoilă, mamă a 3 copii, de gimnaziu și liceu, profesoara de Limba și Literatura Română Ioana Haitonic, de la liceul Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca și Ciprian Fartușnic, cercetător în științele educației, fost director al Institutului pentru Științele Educației. Discuția cu Ciprian Fartușnic este disponibilă în format video și pe pagina de Facebook a EBS Radio.

Toate dialogurile le puteți asculta mai jos.

Lipsa socializării, principalul minus la clasele mici

Reducerea socializării cu colegii și cu învățătoarea este principalul minus, în unele cazuri cu efecte vizibile, asupra elevilor din clasa pregătitoare, ne-au spus mai mulți părinți. Îi puteți asculta mai jos:

„Mai bine continuăm tot așa acest an școlar!”

Chiar dacă la unele materii predarea este mai dificilă, iar anul următor se anunță mai încărcat și îi lipsește contactul cu colegii de la școală, dar și cu profesorii – pe unii nici nu i-a întâlnit față în față, -este preferabil ca școala să continue tot online, spune Vanessa, elevă în clasa a 6-a la un liceu din Cluj:

„E nevoie de motivare mult mai mare din partea elevilor!”

Diana Samoilă, mamă a 3 elevi, din clasele a 5-a, a 8-a și a 10-a, spune că a fost nevoie de o mobilizare mult mai mare, pe cont propriu, a copiilor, pentru a fi atenți și a nu se lăsa distrași de la procesul de învățare, comparativ cu cursurile clasice. „Sunt și copii care mai tot anul s-au jucat, adică mai intram în cameră în timpul orelor, profesorul întreba ceva și răspunsul nu venea timp de câteva minute, semn că elevul respectiv fie nu era acolo, fie nu era conectat la prelegerea respectivă”, a spus ea.

Școala online e lipsită de farmecul celei clasice, cu glumele și discuțiile non-formale, inclusiv cu profesorii, din pauze, a mai spus Diana. Despre cum a resimțit, ca părinte, efectele școlii online, mai jos:

„Principala dificultate a fost distragerea elevilor!”

Profesorii s-au adaptat din mers la varianta școlii online, una de „minimă rezistență”, în opinia profesoarei de Limba și Literatura Română Ioana Haitonic, de la Liceul Nicolae Bălcescu din Cluj-Napoca. Principala dificultate în procesul de predare a reprezentat-o distragerea elevilor, prin jocuri sau alte activități. „Am observat, cel puțin la cei mici (de gimnaziu, n.red.) că acolo unde a fost și un părinte prezent în preajmă, atenția a fost mai mare, spre deosebire de celelalte cazuri, unde părinții nu au putut să fie lângă ei”, a spus profesoara. Cum a văzut cadrul didactic efectele învățământului online, puteți asculta mai jos:

Specialist: Școala online a accelerat schimbarea stiului de predare

Încă de la schimbarea Legii Educației, în 2011, mai mulți specialiști din domeniu au militat pentru schimbarea accentului în predarea materiei, prin punerea accentului pe dobândirea nu atât de cunoștințe, cât de competențe, a spus Ciprian Fartușnic, cercetător la Centrul pentru Politici și Evaluare în Educație, fost director al Institutului de Științe al Educației, organisme afiliate Ministerului de profil.

Chiar dacă nu a produs în sine această schimbare, pandemia a impulsionat cadrele didactice să își regândească sau chiar să-și reinventeze stilul de predare, lucru care în unele cazuri, începând din vara-toamna anului trecut, s-a și produs, a adăugat specialistul.

În același timp, afectarea cea mai puternică s-a resimțit la clasele mici, unde autonomia de învățare este mai mică, a mai afirmat Ciprian Fartușnic, într-un interviu Zoom transmis și pe pagina de Facebook a EBS Radio. Puteți asculta interviul mai jos:

Ne poți asculta și aici: