AUDIO | HoReCa, la „firul ierbii”. Angajată: „Am rămas cu facturi neachitate, încă din starea de urgență!”

Deschiderea parțială și închiderea din nou, după doar câteva zile, a restaurantelor și barurilor clujene, în interior, a dat peste cap planurile managerilor si angajatilor din Cluj-Napoca. Asta este doar „cireașa” de pe „tortul” domeniului economic, în care numeroși angajați au intrat, pe timpul pandemiei, în șomaj tehnic ori s-au reprofilat.

Cristian Pășcuță, bucătar
Cristian Pășcuță, bucătar. Foto / O.C.

Salariu cu un sfert mai mic

Florin Chiorean, are 24 de ani, dar are deja vechime în meseria de barman, atât la evenimente private,  cât și la restaurantul din zona centrală, unde lucrează în prezent.

„Pe mine m-a afectat mult, dar eu am avut norocul să rămân în activitate, cu salariul 25% tăiat. Restaurantul a rămas cu partea de delivery și cu terasa deschise. Dar mă gândesc și la colegii mei, care pur și simplu sunt în șomaj tehnic, care au și copii mici, care stau în chirii, iar cu șomajul tehnic nu îți acoperi chiria, nu mai zic de trait, de mâncat. Am avut speranța acum, când ne-au deschis pentru patru zile, că totul o să revină la normal, restaurantul, chiar dacă era la 30% din capacitate, vedeai clienții, mergeai cu un ban acasă – în domeniul nostru se știe că bacșișul contribuie mult la venituri – era complet diferit”, ne-a povestit tânărul.

Barmanul Marius Chiorean
Barmanul Marius Chiorean

El a mărturisit că anul trecut a câștigat aproximativ 30-40% din cât câștiga într-un an obișnuit, precum 2019, în condițiile în care și evenimentele private au fost restricționate.

 

Tânărul a mai spus că atât la terasă, cât și în interior, normele sanitare, de distanțare și de igienă au fost respectate și tocmai de aceea este nedumerit cu privire la imposibilitatea funcționării în interior, fie și cu o capacitate redusă la 30%:

Pe pagina e Facebook a EBS Radio puteți vedea un video în care tânărul povestește cum i-a afectat pe el și colegii lui, din domeniu, pandemia.

Am rămas cu facturi neachitate

Eniko, contabilă la același local, este una din persoanele care au resimțit din plin pandemia, mai ales că are de întreținut  doi copii. Cel mai dificil au fost în lunile din starea de urgență și perioada care a urmat, până în iunie, când a fost în șomaj, „o sumă simbolică, dacă trebuie să întreții o familie”, spune ea.

 

Eniko, contabilă la un restaurant clujean
Eniko, contabilă la un restaurant clujean

„Mi-a fost foarte greu, am rămas încă de atunci cu facturi neachitate la utilități”, ne-a relatat femeia. Situația este cu atât mai dificilă cu cât și partenerul de viață, care a lucrat tot în HoReCa nu a reușit să își găsească un nou job, în ciuda încercărilor repetate.

 

Situația a fost foarte dificilă și pentru angajații care au muncit la restaurante sau baruri, care nu dispun de terasă și posibilități de încălzire a acesteia, pentru a atrage clienți și pe vreme rece. Este cazul lui Cristi, tată a doi copii, care a fost nevoit să schimbe localul și să treacă pe partea de delivery a unui restaurant:

 

Din bucătăria restaurantului, în cea de acasă

Cristian Pășcuță, bucătar, este unul din norocoșii care au prestat din nou, de îndată ce a fost permisă funcționarea teraselor, la un restaurant cu terasă din mall-ul de pe Calea Mănăștur. I-a fost greu inclusiv să își recapete mișcările obișnuite unui chef, chiar dacă și-a transferat pasiunea în propria bucătărie:

 

„Eram obișnuiți să fim în mijlocul clienților”

Reducerea interacțiunii cu clienții este o pierdere poate la fel de importantă precum cea financiară, a spus și Soare Fady, ospătar și șef de sală în localul amintit.

Mai mult de jumătate din angajați s-au reprofilat

Pentru numeroși angajați din HoReCa pandemia a însemnat șomaj tehnic. Aproximativ 20 din cei 36 de angajați ai restaurantului s-au reprofilat, echipa fiind redusă la 10 oameni, în condițiile în care terasa funționează, spune managerul unității, Loredana Trîncă.

 

Restricționarea activității interioare a restaurantelor a întâmpinat nemulțumiri și din partea clienților. Pe câțiva îi puteți asculta mai jos:

 

 

Deschise din 9 în 13 februarie

Reamintim, restaurantele, cafenelele și barurile s-au redeschis la Cluj-Napoca marți, 9 februarie, dar au fost reînchise din nou, de duminică, 14 februarie, după ce rata cumulate a incidenței cazurilor a trecut între timp pragul de la 3 la mia de locuitori, mai exact 3.49.

Măsura a fost dispusă pe 14 zile și a fost urmată de proteste ale reprezentanților și angajaților mai multor localuri din Cluj, vizai de deruta creată și de restricționbarea drastică în continuare a activității interioare.

 

FOTO / Facebook

Conform celor mai recente date, luni, 21 februarie, rata cumulate a incidenței era de 3.43 la Cluj-Napoca.

Peste 11.000 de angajați lucrează în domeniul ospitalității în Cluj-Napoca, reprezentând peste 5 procente din cei peste 200.000 de salariați în oraș, potrivit celor mai recente date, strânse la Centrul Interdisciplinar pentru Studiul Datelor din UBB.

 

Ovidiu Cornea