AUDIO | Radu Andronic: „E greu să aplici măsuri de susținere a mobilității durabile la Cluj, atâta timp cât lipseșe o varintă ocolitoare”

Radu Andronic, expert în mobilitate urbană, a vorbit la EBS Radio despre alternativele de deplasare în orașe, dar și despre Cluj, un exemplu în privința transportului preietenos cu mediul.

Radu Andronic coordoneaza activitatea principalului furnizor de servicii de consultanță în domeniul mobilitatii urbane din Romania. Cunoaște bine Clujul, dar și măsurile care se iau, sau nu, în orașele din România, pentru implementarea unui transport nepoluant.

„Problemele de mobilitate pe care le avem noi acuma le-au avut și orașele din Vest în anii 80…Dacă vorbim de Cluj, este foarte greu să aplici niște măsuri de susținere a mobilității durabile atâta timp cât lipseșe o variantă ocolitoare. Nu putem să ne gândim la măsuri de susțiere a traficului de biciclete sau mers pe jos, când traficul rutier de tranzit, spre Oradea, spre Dej, spre Baia Mare trece fix prin centrul orașului…Pe de o parte suntem întârziați ca infrastructură, dar pe de altă parte, la nivel individal sigur există această obișnuiță de a ne sui în mașină și a merge până la colț să luăm o pâine, de a merg până în parc”, spune Radu Andronic.

Pentru asta este nevoie de măsuri agresive, dure din partea autorităților, spune el, cum s-a întâmplat, de exemplu, la Amsterdam sau Londra. Și apoi trebuie ca oamenii să se obișnuiască să gânească că, pe lângă beneficiile ce țin de mediu, există și un beneficiu de ordin financiar.

Clujul, din punctul acesta de vedere, reprezintă un motor în România, susține expertul.

„Clujul, din fericire, este un exemplu de bună practică, cel puțin la nivel național… Trebuie să recunoaștem că, din punct de vedere academic, măsurile luate sunt cele corecte. Dar toate lucrurile trebuie gândite într-un pachet de măsuri investiționale, deci infrastructură, măsuri organizatorice, cum ar fi parcările și măsuri de stimulare, de conștientizare publică continuă…Întodeauna vor fi oameni supărați că pentru a ajunge acasă trebuie sa mai facă cinci minute în plus. Dar tocmai asta e ideea, de a descuraja circulația autoturismelor, în special în zona centrală”, a mai spus Radu Andronic.

El a dat și o notă Clujului, 8 din 10, pentru că orașul este un motor, un exemplu foarte bun pentru România. Oradea și Timșoara sau, mai recent, Reșita, au fost date și ele ca exemplu de specialist.

Mai multe despre ce înseamnă mobilitatea sustenabilă și ce măsuri ar trebui luate pentru un trafic nepoluant, aflați din interviul pe care Radu Andronic i l-a acordat lui Tiberiu Crișan.

 

Foto: Arhivă