Ce le spunem copiilor despre epidemie? Specialist: În primul rând să nu îi mințim

În aceste zile, copiii mai mici și mai mari sunt, la rândul lor, expuși la informații și emoții legate de epidemia generată de noul coronavirus. Ce ar trebui să le spunem, cum să le prezentăm situația astfel încât să nu îi mințim dar nici să îi speriem?

Adrian Ardelean a stat de vorbă cu medicul Raluca Cozma, specializat în psihiatrie pediatrică.

Adrian Ardelean: Ce ar trebui să le spunem copiilor în această perioadă, despre coronavirus și epidemie?

Dr. Raluca Cozma: În primul rând, unul dintre principiile importante în orice situație e să nu îi mințim, să le spunem lucrurile reale. Bineînțeles, acestea trebuie ajustate în funcție de vârsta copilului, în funcție de capacitatea lui de înțelegere și, până la urmă, și firea lui. Sunt copii care suportă foarte multe lucruri, chiar dure, dar sunt și copii mai sensibili, care pot fi ușor de dezechilibrat. Treuie să ne și cunoaștem copilul, să știm cât și cum îi spunem.

Adrian Ardelean: Există diferențe majore de comunicare a unor realități neplăcute, în funcție de vârstă?

Dr. Raluca Cozma: Da. De exemplu, la un copil de până în 8-10 ani putem să ne folosim foarte mult de joc, de desen, de explicații mai aproape de poveste. La un copil mai mare deja trebuie să ne raportăm aproape ca la adult. De exemplu, după 12 ani putem chiar să explicăm ca unui adult, pentru că au capacitate de înțelegere deja mare.

„Dacă părintele e echilibrat, nici copilul nu se sperie”

Adrian Ardelean: Cum împăcăm cele două principii, unul să nu mințim copilul și celălalt să nu îl speriem, mai ales că sunt copii care percep o parte din anxietatea părinților

Dr. Raluca Cozma: Asta e partea cea mai importantă! Dacă părintele e echilibrat și transmite copilului că este în siguranță, verbal și non-verbal, copilul nu prea are motive să se sperie. Părintele este stâlpul de siguranță al copilului, se raportează foarte mult la părinte, se simte în siguranță dacă îl vede pe părinte că ține situația sub control. Cred că ăsta e mesajul pe care trebuie să îl dăm copiilor: „sunt aici și o să fac tot ce ține de mine să fii în siguranță”. Mai mult, dacă copiii ne pun întrebări la care nu știm răspunsuri, putem să recunoaștem asta și să le spunem că nu știm.

Adrian Ardelean: Ce le spunem copiilor de grădiniță, că e vacanță sau că e o problemă din cauza căreia nu mai merg la grădiniță?

Dr. Raluca Cozma: Trebuie să le spunem că este o situație cu care se confruntă oamenii în momentul ăsta. Copiilor de grădiniță le-aș explica prin desen de exemplu ce este coronavirusul, cum arată, le-aș explica că este un microorganism care se vede numai la un aparat numit microscop. Copiii sunt foarte curioși și înțeleg foarte repede. Le explicăm cu calm, ca o poveste, le arătăm imagini cu felul în care arată un microscop. Le explicăm că sunt bacterii, sunt ciuperci, sunt viermișori care trăiesc lângă noi și nu ne fac rău. Explicăm lucrurile exact așa cum le înțelegem și noi, dar adaptate la înțelegerea copilului.

Adrian Ardelean: Circulă foarte multe știri la televizor, la radio, pe internet legate de coronavirus și epidemie. Ar trebui să instituim reguli și mai stricte privind expunerea la media?

Dr. Raluca Cozma: Da. Dar asta e valabil și pentru noi adulții, pentru că multe informații nici noi nu putem să le triem, care sunt corecte sau nu. Important e să limităm expunerea cu totul la ecrane. Numai că în perioada asta cred că e mai dificil, mai ales să stau mai mult acasă, într-un mediu închis. Trebuie să ne adaptăm în situația concretă în care suntem.

 

Ne poți asculta și aici: