CLUJ | Specialiști din întreaga lume dezbat cum poate fi combătut stresul în sălile de clasă

Școala ar trebui să fie un loc în care să predomine starea de bine și bucuria, spun specialiștii. Însă este nevoie de niște schimbări pentru ca și instituțiile educaționale din țara noastră să se alinieze la aceste standarde.

În prezent, atât elevii, cât și profesorii din țara noastră sunt adesea suprasolicitați emoțional sau fizic, spun specialiștii.

„Profesorii sunt expuși unor presiuni destul de mari. Pericolul care apare este acela de a-și pierde interesul și motivația față de această meserie. Mă refer în primul rând la starea lor de bine, nivelul de stres știm că este destul de ridicat, presiunea foarte mare, o programă încărcată, nu întotdeauna structurată în așa fel încât să prezinte interes din partea copiilor și atunci stresul ia mai multe fațete. Și când vorbim de copii să nu uităm de părinți, care au foarte multe așteptări din partea lor, presiunea e foarte mare”, a declarat pentru EBS Radio psihologul Cristina Ungvari.

La Cluj au fost prezentate exemple de sisteme de succes aplicate deja peste hotare. În școli din țări precum Anglia, Belgia, Italia ori Suedia au fost implementate proiecte care vizau introducerea meditației la cursuri.

„Aceste proiecte înseamnă introducerea, la începutul sau la sfârșitul orelor, a unei perioade de liniște în care copiii care doresc practică o tehnică foarte simplă numită meditație transcedentală, care oferă o odihnă foarte profundă, iar cei care nu doresc doar stau liniștiți. Acestă perioadă de liniște a însemnat creșterea notelor, reducerea burnout-ului profesorilor și o atmosferă mult mai bună, pentru că este mult mai multă armonie”, a explicat Nicolae Stoian, organizator al conferinței.

Important este și spațiul în care se desfășoară orele de curs pentru că acesta poate influența emoțiile, modul de gândire, relațiile cu ceilați și chiar rezultatele la învățătură.

„Sunt o mulțime de studii care arată asta. Sunt câteva elemente care au fost evidențiate în aceste studii, făcute mai ales în țările nordice. Lumina este importantă, culoare este importantă, înălțimea tavanului este importantă”, a mai spus Nicolae Stoian.

Evenimentul desfășurat la Cluj-Napoca este cu atât mai relevant, spun organizatorii, cu cât în România rata abandonului școlar este printre cele mai mari din Europa, iar 40% dintre tinerii cu vârste între 15 și 18 ani sunt analfabeți funcționali.

 

Ioana Pîrlea

 

Sursa foto: pixabay.com

 

 

Ne poți asculta și aici: