Clujeanul care visează la un oraș fără „canapele pe roți”: „Văd Clujul cu mai puține benzi pentru mașini și oameni mai fericiți”

Un tânăr din Cluj, masterand la Universitatea de Arte și Design, a dat startul unei mini-campanii de descurajare a traficului auto în oraș și de încurajare a transportului alternativ. Car Free Cluj / Cluj fără CO2 este numele acestei acțiuni.

Viitorul mobilității din orașe aparține bicicletelor, mersului pe jos, transportului în comun și nu automobilului. Asta încearcă să transmită inițiatorii seriei de acțiuni „Car Free Cluj” sau „Clujul fără CO2”.

Alexandru Pop a susținut ieri, la clădirea Casino, o prezentare detaliată în care a ilustrat creșterea numărului de mașini la Cluj și efectul noxelor emise de autoturisme asupra sănătății, dar și exemple de campanii din alte țări.

Tânărul masterand la Universitatea de Arte și Design a asemănat într-o imagine invazia automobilelor din oraș cu un val uriaș, care riscă să „înghită” serviciile Primăriei, cum ar fi cele de Urbanism sau Siguranța Circulației, responsabile cu gestionarea traficului din oraș.

În condițiile în care numărul mașinilor din Cluj a ajuns la aproape 200.000, potrivit primarului Emil Boc, traficul reprezintă una din principalele surse de poluare a aerului, dar și de zgomot, arată datele oficiale. Folosirea mijloacelor de transport alternativ în oraș poate îmbunătăți și sănătatea locuitorilor orașului.

„Sunt multe moduri de descurajare a folosirii acestei ‘canapele’ extinse în spațiul public, de la campanii de informare, la evenimente culturale și la regândirea unor spații publice. Mi-ar plăcea să văd în trei ani un oraș cu străzi mai înguste pentru mașini, unele desființate total, aer mai curat, mai ales la nivel central, gălăgie mai puțină, pe aceste spații oamenii mai fericiți, cu o satisfacție de viață mult mai mare și evident cu o sănătate fiziologică și psihică mai bună”, a povestit pentru EBS Radio Alexandru Pop, cel care a inițiat campania.

Autoritățile și-au manifestat în repetate rânduri, la nivel declarativ, dorința de încurajare a transportului alternativ și de descurajare a folosirii automobilului. Deja s-au făcut mai mulți pași în acest sens.

„Primăria a început să crească numărul de benzi dedicate pentru transportul în comun, inclusiv pentru biciclete. Orice stradă pe care o modernizeează are prevăzută pistă pentru biciclete, spațiu mai mare pentru pietoni; ne dorim ca și zona centrală, cât mai curând posibil, să fie dedicată mai mult pietonilor și bicicletelor. Aceste politici vor continua, ne dorim să vedem o scădere a numărului de mașini atât în zona centrală, cât și în alte perimetre. Cum a zis primarul încă de anul trecut, mulți studenți când vin în Cluj aduc și mașinile cu ei, dar recomandarea noastră este să își aducă lucrurile, după care să înceapă să folosească mijlocul de transport în comun, sau mersul pe jos, pentru că acesta este viitorul”, a declarat pentru EBS Radio Dan Macovei, șeful serviciului Evenimente din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, prezent la dezbatere.

Clujul trebuie să urmeze mai consecvent exemplul mai multor orașe europene care au realizat că accentul pus pe automobil nu reprezintă viitorul mobilității urbane, este de părere președintele Clubului de Cicloturism Napoca, Radu Mititean.

„Lansarea campaniei Clujul fără mașini este un fapt pozitiv, care poate să contribuie și la demontarea acestei mentalități că automobilul trebuie să fie și poate fi principalul element de mobilitate din oraș. Asta s-u constatat în toate marile orașe din țările dezvoltate și dacă au făcut și ei în trecut aceleași greșeli pe care le facem noi acum, crezând că orașul poate fi adaptat la autoturisme, acum toate țările dezvoltate încearcă să se desprindă din era automobilistică, pe care o consideră o greșeală a secolului trecut”, a precizat Radu Mititean.

Una dintre primele acțiuni ale campaniei „Car Free Cluj” va fi un marș al copiilor bicicliști, în care elevi de gimnaziu vor străbate orașul pe două roți, cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității, în a doua jumătate a lunii septembrie. Campania va mai include și alte prezentări pe tema transportului alternativ în oraș.

 

Ovidiu Cornea