Alina Rusu, conferențiar universitar la UBB, a vorbit la EBS Radio despre beneficiile interacțiunii dintre om și animal și despre cum anumite afecțiuni pot fi ameliorate prin terapia cu animale.
Compania animalelor poate fi considerată un adevărat medicament: interacțiunea cu acestea nu doar că reduce stresul, dar aduce și alte beneficii pe plan emoțional și în dezvoltarea personală.
Alina Rusu, conferențiar universitar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul UBB Cluj, spune că cei care au în jur animale încă de mici sunt mai empatici și mai responsabili.
„Multe studii arată că prezența animalelor de companie în viața noastră ca și copii, deci timpurie, crește probabilitatea ca noi să avem comportamente pro sociale, deci orientate pozitiv spre ceilalți, nivel crescut de empatie și față de animale și față de oameni ca și adolescenți și ca și adulți. Animalele reduc foarte mult hormonii de stres, acestea ne acceptă necondiționat și atunci ne dau o stare de bine, de satisfacție”, spune Alina Rusu.
Interacțiunea cu animalele nu aduce numai zâmbete pe fața celor mici. Beneficiile sunt multiple, atât pentru copii, cât și pentru cei mari.
Acestea pot ajuta în diverse situații – de la recuperare fizică, la dezvoltare emoțională, abilități sociale sau în diverse diagnostice clinice ori tulburări.
„Studiile spun că simpla prezență a animalului de companie induce o stare de relaxare sau crește nivelul de activare fiziologică. Dacă ai, să spunem, un copil letargic pe care nu îl poți motiva cu nimic, prezența câinelui poate să crească motivația de a rămâne în mediul terapeutic. Sau am lucrat cu persoane de la Alcoolicii Anonimi și prezența câinelui în mediul terapeutic a crescut motivația acestora de a rămâne în tratament”, a mai arătat la EBS Radio Alina Rusu.
De altfel, terapia cu animale s-a dovedit a fi un real succes și în cazul copiilor diagnosticați cu tulburări din spectrul autist.
La Cluj au fost realizate mai multe studii pe această temă, cu implicarea unor specialiști.
„Într-un studiu de pionierat, am inclus prezența canină în metoda poveștilor sociale și astfel li se îmbunătățesc anumite abilități sociale, pentru că acești copii au animite deficite pe această parte. Nu doar copiii erau mult mai atenți și mai motivați, ci și terapeuții raportau un nivel mai scăzut al efortului. Într-un alt studiu am vrut să testăm jocul structurat, pentru a vedea exact, în funcție de nevoilor exprimate ale părinților și copiilor, ce să recomandăm părinților să facă și acasă”, a mai spus Alina Rusu.
Ascultați aici interviul integral pe care Alina Rusu i l-a acordat Ioanei Pîrlea.