Interviurile EBS | Norbert Petrovici, sociolog: „Fără date mari nu putem vorbi de un oraș deștept”

Sociologul Norbert Petrovici a vorbit la EBS Radio despre un nou studiu de trafic în Cluj-Napoca, ce ne aglomerează atât de mult străzile și conceptul de walkable city.

Norbert Petrovici este sociolog, cercetător și director al Centrului Interdisciplinar Pentru Știința Datelor din Universitatea „Babeș-Bolyai”. În colaborare cu Primăria și Consiliul Județean, Norbert Petrovici lucrează acum la o amplă analiză privind transportul public din oraș.

Scopul analizelor, spune Norbert Petrovici, este acela de a folosi datele, datele mari,  pentru politici publice într-un mod inteligent.

Toate datele trebuie să fie colectate în continuare, iar Clujul are multă senzoristică, spune sociologul, care ajută la analize și la implementarea conceptului de walkable city.

„Când te urci în transportul public, tu ai un bilet. Acel bilet ajunge într-o bază de date pe care noi putem să o analizăm și să spunem: e nevoie de mai multe linii acolo. Sau proiectul deschis în acest moment de către Pimăria Cluj, prin primar, este cel de oraș care poate fi parcurs pe jos, adică de walkable city. Dar ca să poți să faci lucrul acesta ai nevoie să știi unde e transportul public, pentru că dacă orașul investește foarte mult în transporul privat, consecințele sunt, evident, că va genera mai departe trafic. Și dacă nu avem investiți sistematice în transportul public, evident că nu are cum să funcționeze. Și atunci trebuie neapărat corelate – unde să fie stațiile, la ce distanță de mers pe jos, cum anume să faci posibil să ajungi ușor în stație pe jos sau cu un mijloc care poate să fie o bicicletă sau o trotinetă. Cum să amenajezi aceste locuri și să faci parcursuri pietonale de-a lungul orașului, astfel încât să reduci cantitatea de mașini din oraș”, spune Norbert Petrovici.

Exlicația pentru traficul din centru nu e complicată și aglomerația nu este dată de elevii care sunt duși la școală de părinți. Cei mai mulți angajați sunt in instituțiile din centrul oralului, aproape 60.000 dintr-un total de 230.000 de angajați din Zona Metropolitană.

„Avem analiza propriu-zisă și e, într-un fel, spectaculos. Navetiștii, în Cluj-Napoca, sunt undeva la 42.000 de oameni care intră zilnic sau ies din oraș. În timp ce elevii sunt 7.500. E o cifră foarte mare, dar în același timp ne arată că, de fapt, elevii sunt mai puțini, așa cum era de așteptat și cum e normal având în vedere distribuția vârstelor, decât angajații. Traficul mare îl generează, evident, angajații și acum avem și o georgafie foarte precisă a orașului. Avem analiza, propriu-zisă și e spectaculos”, spune Norbert Petrovici. Potrivit lui, hub-ul joburile este localizat în special în zona centrală și în zona Mărăști – Gheorgheni. Astfel, tranzitul angajaților înspre și dinspre serviciu explică aglomerația excesivă pe direcția Mănăștur – Mărăști dimineața, respectiv Mărăști – Mănăștur după-amiaza.

Clujul are foarte mulți oameni cu educație superioară, spune sociologul. În ultiimii 30 populația cu studii superiore a crescut de la 8% la 32%.

„Dacă definim orașul Cluj, acesta este stabil în ultimii 30 de ani ca volum de populație. Dacă ne uită la Zona Metropolitană Cluj, acolo avem în ultimii 10 ani 50.000 de oameni în plus și, din nou, cred că asta contează foarte mult pentru că în acest moment, cea mai educată localitate din România este Floreștiul. Iar asta califică foarte mult, de fapt, unde rămân studenții din punct de vedere spațial”, a mai spus Norbert Petrovici.

Urmăriți interviul integral pe care sociologul și cercetătorul Norbert Petrovici i l-a acordat lui Ovidiu Cornea.

 

 

Ne poți asculta și aici: