O parte dintre noile reguli de taximetrie care ar urma să intre în vigoare de anul viitor la Cluj nu sunt pe placul taximetriștilor.
Dotarea cu GPS-uri a mașinilor, dar și motorizarea Euro 5 sunt principalele aspecte pe care le reclamă taximetriștii clujeni, care vor trebui să se conformeze noilor reglementări în domeniu începând cu anul viitor.
Cele două asociații reprezentative din oraș, Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania și Camera Taximetriștilor vor formula mai multe amendamente la propunerile Primăriei, aflate în consultare publică. Noile măsuri îi pun, însă, în dificultate pe o parte dintre taximetriștii care au investit deja în mașini noi, care respectau prevederi asumate anterior de către Primărie.
„Nu se pot impune nouătăți gen Euro 5, după ce timp de un an pe ușa de la Serviciul taximetrie a scris negru pe alb: pentru autorizare din 2020 este nevoie de mașină cel puțin din 2009. Asta este conform cu legislația. În schimb, nu avem nicio prevedere nici în norme, nici în Lege legată de Euro… În ceea ce privește montarea GPS-urilor pe mașini, nu îi vedem utilitatea, în primul rând pentru că Primăria nu are o platformă în acest sens. Serviciul de taximetrie este un serviciu cesionat, este făcut de operatori privați. Mașinile din serviciul de taximetrie pot fi folosite și în scopuri personale. Ori nu se poate să fim urmăriți ca și cum am fi într-o pușcărie virtuală”, a declarat pentru EBS Radio, Ioan Pugna, vicepreședintele Asociaței Taxi Transilvania.
Pe de altă parte, acesta spune că introducerea POS-urilor, pentru plata cu cardul, poate fi o măsură utilă, însă este dificil de implementat până la 1 ianuarie 2020, în condițiile în care rentabilitatea serviciului nu este garantată.
„Închiererea unui astfel de dispozitiv costă aproximativ 50 de lei pe lună. Am colegi care l-au introdus, dar au avut una sau două astfel de plăți pe lună. Pe de altă parte, POS-urile sunt și un pic depășite, tot mai multe persoane fac plata direct prin aplicții”, a adăugat Pugna.
Noile prevederi sunt menite să asigure servicii de taxi cât mai eficiente și la standarde civilizate la Cluj, iar șoferii au timp îndeajuns să le implementeze până în 1 ianuarie, consideră, pe de altă parte, primarul Emil Boc.
„Sunt lucruri cerute de lege, de bun simț, europene, moderne, cred că e normal ca oriunde mergi să poți plăti inclusiv cu cardul, să ai GPS pentru a putea fi verificiat dacă se respectă condiția ca persoana care are autorizație de taxi să presteze opt ore de muncă pe zi, pentru că altfel degeaba ai 2.500 de taximetre și nu sunt în circulație sau sunt în diverse locuri. Potrivit legii, ai nevoie ca și persoană autorizată pe taxi să fii opt ore la lucru și în mișcare, pentru că dacă nu se întâmplă acest lucru se ajunge la o criză de taximetre în oraș. Indiferent când o faci, ziua, noaptea, dar este important să fii la lucru, pentru a putea asigura transportul de taxi”, a declarat pentru EBS Radio primarul Emil Boc.
Tocmai de aceea sunt patru luni la dispoziție, spune el, ca să se poată face aceste modificări.
„În baza legii sunt introduse toate aceste modificări. Evident că unele țin de particularități locale”, a mai menționat edilul.
Noul Regulament cu privire la activitatea de taximetrie din Cluj se află în consultare publică până în 5 septembrie.
Sursa foto: pixabay.com