Închiderea localurilor publice, ca urmare a decretării stării de urgență, are un impact puternic în Cluj, orașul cu cea mai mare densitate de cafenele restaurante și baruri din țară. Peste 420 de astfel de localuri există în oraș.
Proprietarii localurilor clujene se adaptează la noul context, prin intensificarea livrărilor la domiciliu, sau desfășurarea activității în afara localului. Impactul pe termen lung asupra afacerilor din domeniu este direct proporțional cu durata perioadei de restricții, spun unii specialiști.
Peste 11.000 de angajați lucrează în domeniul ospitalității în Cluj-Napoca, reprezentând peste 5 procente din cei peste 200.000 de salariați în oraș, potrivit celor mai recente date, strânse la Centrul Interdisciplinar pentru Studiul Datelor.
Directorul Centrului, sociologul Norbert Petrovici, a întocmit în 2018 un studiu care arăta, de altfel, că Clujul are cea mai mare densitate de cafenele, baruri și restaurante din țară, de peste 1.3 de astfel de localuri la mia de locuitori.
Nicu Crăciun este proprietarul unui restaurant cu 10 angajați. După o „curbă ascendentă” a afacerii, în noul context, localul se închisese provizoriu sâmbătă și urma să se redeschidă marți. Dar nu a mai fost cazul însă, odată cu intrarea în vigoare a noilor prevederi.
„Practic de astăzi (miercuri, n.red.) avem programul prelungit pe partea de delivery (livrare la domiciliu, n.red.), noi funcționam doar pe partea de prânz, și folosim echipa din restaurant ca să putem prelungi programul și pe partea de cină la delivery. Cam asta este ce am făcut noi, un caz fericit… vedem ce urmează. Nu este foarte bine, noi deja am avut pierderi foarte mari pe partea de evenimente de stradă, participam cu food-truck-ul la foarte multe evenimente pe care nu știm dacă o să le reluăm anul acesta sau nu”, a spus Nicu Crăciun, pentru EBS Radio.
Pe rețelele sociale mai multe restaurante din oraș și-au anunțat de altfel comutarea unei părți a activității pe livrărarea la domiciliu.
În cazul cafenelelor, activitatea de delivery nu se pretează, așa că proprietarii au apelat la alte opțiuni.
„Astăzi am deschis, servire la ușă, pentru că nu avem servire la geam, așa că e servire la ușă, nu lăsăm pe nimeni înăuntru, în coffe- shop, servim doar în cești TO GO, nu căni reutilizabile, pentru că este destul de mare riscul, cum te atingi de ceva ai șanse foarte mari să te infectezi, exclusiv plata cu cardul, ne spălăm și ne igienizăm pe mâini de foarte multe ori. Avem o comunitate foarte faină de oameni, ei ne susțin și vin de peste tot, cum pot, chiar dacă unii lucrează de acasă. Cred că solidaritatea este foarte importantă în această perioadă, ne susținem unii pe alții”, a spus Vasile Lupsac, administratorul unei cafenele.
Provocările generate de răspândirea coronavirusului vor afecta numeroase ramuri economice, iar eventuala plată de către stat a cheltuielilor cu șomajul tehnic poate atenua doar o parte din efecte, susține președintele Asociației Patronilor și Meseriașilor Cluj, Augustin Feneșan.
Domeniul HoReCa va resimți puternic impactul, mai ales dacă restricțiile se vor prelungi, spune acesta.
„Mergând către perioada de vară, când activitatea este mai laborioasă, cu tot felul de evenimente pe partea de hoteluri și restaurante, impactul este cu mai mult de 10% ca medie lunară, ca să facem o estimare foarte grosieră, o estimare exactă nu poate nimeni să facă. Astea câteva luni cât vor fi închise vor avea un efect de până 50% în cifra de afaceri. După ce se reia activitatea depinde în ce proporție se reia, va fi un proces de mai lungă durată, acest an poate să conducă și până la 50% cifră mai mică de afaceri pe partea de HoReCa”, a spus Augustin Feneșan.
Dincolo de acțiuni pe care le iau ca să își adapteze afacerile la noul context proprietarii localurilor așteaptă, fie și sub formă de binevenită „surpriză”, și sprijin din partea statului, prin măsuri care să le compenseze pierderile.
Ovidiu Cornea
Sursa foto: pixabay.com
Ascultă mai jos materialul difuzat pe EBS Radio: