Soluția autorităților pentru decongestionarea traficului din Cluj-Napoca: extinderea sistemului de benzi dedicate pentru transportul în comun

Extinderea sistemului de benzi dedicate pentru transportul în comun este principala soluție implementată în 2019 pentru a decongestiona traficul din Cluj-Napoca. Traficul auto rămâne în continuare o provocare în oraș, în condițiile în care numărul mașinilor este de peste 200.000, de aproape 4 ori mai multe decât în anul 2000.

O nouă bandă dedicată transportului în comun, respectiv bicicletelor, a fost inaugurată în acest an, în două etape, pe bulevardul Nicolae Titulescu, de la intersecția Interservisan până în Piața Cipariu. Conectată cu banda dedicată din Cipariu până la catedrala ortodoxă, soluția a dus la înjumătățirea timpului de deplasare pe această distanță, de la 18 minute cu mașina la 9 minute, cu autobuzul ori troleibuzul, susțin autoritățile. În această toamnă, o a doua astfel de bandă a fost realizată pe Calea Florești, dinspre podul N până la podul Calvaria. De asemenea, sistemul benzilor dedicate, inaugurat pe porțiunea dintre strada Memorandumului și biserica Sfântul Petru din Mărăști, arată politica de prioritizare a transportului în comun, asumată de către municipalitate.

”Până în acest moment avem peste5,5 kilometri de benzi dedicate și ne propunem să continuăm și acest proces la nivelul municipiului Cluj-Napoca. Avem mai multe zone pe care le studiem să facem benzi dedicate pentru transportul în comun: Bulevardul Nicolae Titulescu partea înspre Iulius Mall, cartierul Zorilor, prelungirea liniei de pe Calea Florești înspre centru, Calea Mănăștur. Vom vedea pe parcurs cum evoluează lucrurile și când vom primi datele de la cei care fac aceste studii și după aceea să vedem și cum le implementăm”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea.

Pentru a ușura deplasarea clujenilor a fost testată și soluția permieterii accesului taximetrelor pe banda dedicată din Gheorgheni, care și-a dovedit eficiența, susțin autoritățile. Pentru aerisirea traficului care a crescut alarmant se lucrează și la alte soluții.

”În anul 2000 avem 56.000 de mașini acum avem peste 210.000. Numărul mașinilor continuă să crească, tocmai de aceea ne dorim să descurajăm folosirea mașinii. Sigur pentru fluidizarea trraficului avem cele două mari proiecte de infrastructură. E vorba de centura metropolitană și am întrat în linie dreaptă pentru realizarea studiului de fezabilitate și trenul metropolitan și metroul, care este un proiect pe termen lung. A fost contestată licitația pe studiul de fezabilitatea, iar în momentul în care se vor finaliza toate procesele atunci putem să intrăm cu realizarea studiului de fezabilitatea în linie dreapta”, a spus Dan Tarcea.

Creșterea tarifelor de parcare în zona centrală, la pachet cu desființarea a numeroase locuri de parcare sunt metode aplicate deja de mai mulți ani pentru descurajarea aglomerației în trafic, la fel ca posibilitatea parcării autovehicului în parkingurile publice de la Cluj Arena sau Sala Polivalentă.

Ovidiu Cornea