Live
EBS Radio cover
Cluj Sounds Better
EBS Radio

Strada smart din Mărăști începe să prindă contur. Ce îi îngrijorează pe studenți

Înaintează lucrările la prima stradă smart din România, Molnar Piuariu din cartierul Mărăști. A fost finalizată mutarea rețelelor de utilități, iar până în 15 decembrie pe unul din tronsoanele străzii va fi turnat primul strat de asfalt. Dacă zona este acum în plin șantier, clujenii se vor bucura din primăvară de facilități de ultimă generație, asigură autoritățile.

Odată cu modernizarea ei, strada Molnar Piuariu va avea stâlpi iluminați cu led, dotați totodată cu sistem wireless, bănci cu  încărcătoare pentru smartphone-uri, dar și stem inteligent de irigare. Pe zonele pietonale care vor fi extinse considerabil, unii întreprinzători pregătesc deja diverse proiecte. Este și cazul lui Mihai Cozma, administratorul unei cafenele.

“Am auzit niște zvonuri că o să se facă smart street. Am deschis cu un an înainte să înceapă lucrările. Momentan avem un pic de suferit, dar zicem că o să se merite după ce o să se termine proiectul respectiv. De 1 iunie vrem să facem un fel de treasure hunt și activități sportive pentru copii. Când se întorc studenții, să avem un party sau ceva pe timp de zi, până la 22-23, să nu deranjăm locuitorii din zonă. Ne gândim și la un brunch, este o taxă fixă care se plătește, un bucătar pregătește mâncare, se unesc 20-30 de mese, iar în cealaltă parte un Dj pune muzică”, povestește din “buza” localulul său Mihai.

Dacă o parte dintre locuitorii zonei sunt încântați de faptul că vor putea folosi noi spații de relaxare în cartier, unii din cei aproape 2.000 de studenți care locuiesc în căminele Politehnicii, învecinate străzii sunt  îngrijorați de dispariția locurilor de parcare.

“Ideea e bună, cu net și astea, ajută oamenii să comunice mai ușor, dar cred că ar fi mai bine dacă ar face locuri de parcare”, spune Vlad, student la „Poli”, care tocmai și-a parcat mașina pe porțiunea de drum desfundată din fața căminelor. Autoturismul îi este util totuși pentru a străbate distanțele mari între facultate, cămin, respectiv bazinul de înot al Politehnicii, pe care îl frecventează, adaugă el.

Pentru ca strategia Primăriei clujene de descurajare a folosirii automobilului, enunțată inclusiv sub forma “studentul rămâne, mașina pleacă” să fie agreată de studenți, este nevoie de alternative viabile, spun aceștia:

“Au dispărut zeci de locuri de parcare, fiecare parchează acum pe unde poate, Poliția am înțeles că deja face verificări, se pot da amenzi, ceea ce nu e o soluție. Este nevoie de alternative, inclusiv de genul Cluj Bike, trebuie văzut studenții din căminele de aici unde merg? În special pe străzile Muncii și Barițiu… Pe Muncii e Cluj Bike, dar (stația de biciclete, n.red.) e departe și nu se merită. Autobuzul… avem stație direct de autobuz? Avem, dar trebuie să mergi până la Kaufland și să te întorci și durează foarte mult”, detaliază Horațiu, student la Mecanică.

Un alt tânăr povestește că îi este mult mai ușor să vină din orașul natal la facultate cu mașina, dar a fost nevoit acum să o parcheze pe o stradă lăturalnică.

Pentru “băștinașii” zonei proiectul poate aduce beneficii:

“Am auzit că se pot încărca telefoane, biciclete electrice, aici sunt și mulți tineri și e foarte bine”, spune o doamnă care își plimbă nepoțelul în cărucior și traversează cu ajutor o porțiune de drum în lucru.

“Dacă va fi așa cum se dorește, va fi o chestie chiar grozavă, zic și pentru restul locuitorilor, că locuiesc aici în zonă și nu prea avem așa zone, unde să ne plimbăm, să ne odihnim, un loc mai intim”, spune o altă doamnă care străbate zona.

Dacă tronsonul de drum dintre străzile Dâmboviței și Teleorman va fi deschis în continuare circulației, în regim de sens unic, pe porțiunea din fața căminelor vor avea access doar riveranii. Transformarea acestei zone într-un mini-centru de cartier va aduce beneficii pentru toată lumea, spune directorul de dezvoltare al Primăriei clujene, Ovidiu Cîmpean.

“Pentru tronsonul din fața căminelor studențești- acela va fi pietonal, cu accesul riveranilor și sigur al serviciilor de urgență. În primul rând de acel spațiu pietonal vor beneficia studenții care vor avea un access îmbunătățit la cămine. Efectele benefice se vor vedea imediat ce o să inaugurăm strada”, a spus Ovidiu Cîmpean.

Lucrările la prima stradă smart din România au început în toamnă, aceasta fiind momentan închisă circulației. Investiția, de aproximativ 6 milioane de lei, din care 5 milioane sunt bani europeni, va fi finalizată până în luna mai a anului viitor.

X
X
X