Live
EBS Radio cover
Cluj Sounds Better
EBS Radio

UBB derulează un program de 1,5 milioane de lei prin care tinerii care vor să abandoneze studiile vor fi consiliați

Schimbările pe care le aduce trecerea de la liceu la facultate, corelate cu dificultăți financiare și sociale îi fac pe numeroși studenți să renunțe la studii încă după primul an.

Aproape 20% dintre studenții Universității Babeș-Bolyai abandonează studiile după primul an de facultate. Mai mult, aproximativ un sfert dintre tineri renunță la școală, pe parcursul anilor de studiu.

Acestea sunt motivele pentru care UBB a demarat un nou proiect prin care 600 de studenți vor fi ajutați să se adapateze mai bine provocărilor pe care le implică urmarea unei facultăți.

Greutățile financiare sau sociale nu sunt singurele care îi determină pe studenți să renunțe la studii, chiar și numai după un singur an de școală. Dificultățile de adaptarea la noul mediu, respectiv la facultate și la un nou orașul, au o influență mare asupra tinerilor care renunță la studii.

„Fiind la Faculateata de Drept am văzut foarte mulți colegi care au venit la facultate, dar au avut total alte așteptări față de ceea ce se întâmplă în concret și au renunțat chiar după primul an sau al doilea an de studiu. Nu a fost ceea ce au crezut ei că este acea facultate. Studenții pleacă de acasă, pleacă de lângă părinți, vin într-un mediu nou, în Cluj, care este un oraș mult mai activ, mult mai dezvoltat și am văzut la foarte mulți studenți probleme de integrare socială”, a declarat prefectul studenților din UBB, Tudor Mureșan.

Cei mai mulți studenți care abandonează cursurile sunt de la facultățile de Bussiness, Mediu, Științe Economice și Științe Politice și Administrative. Cei mai puțini dintre cei care renunță sunt studenții de la Fizică sau Matematică-Informatică.

UBB a demarat un proiect prin care studenții își vor dezvolta abilități de bază, și pot descoperi ce specilizare li se potrivește mai bine.

„Noi încercăm prin aceste activități, workshop-uri, să le asigurăm aceste competențe, dobândirea acestor competențe, academic writing, public speaking, managementul stresului la examene, educație financiară, toate lucrurile acestea nu fac parte din programul normal, nu sunt discipline axate pe aceste competențe și noi venim atunci cu aceste activități extra, să ajute studenții. Atunci și retenția va fi mai mare și se formează o comunitate academică, studenții se cunosc între ei”, a declarat și prorectorul Marko Balint.

Banii pentru derularea acestui proiect vin de la Banca Mondială

Profesorii trebuie, la rândul lor, să își modernizeze modalitățile de predare, dar pentru asta este nevoie și de dotări mai performante.

„Noi încercăm să schimbăm modalitatea în care interacționăm cu studenții, să le transmitem nu doar cunoștințe, ci modalitatea de dobândire a acestor cunoștințe, de utilizare a lor, iar pentru a face acest lucru avem nevoie de laboratoare didactice foarte bine dotate. Noi am investit din resursele proprii, dar așteptăm un program național. Suntem tributari unei modalități de predare din perioada comunistă, în care universitățile erau văzute ca niște școli post-liceale, în care profesorul are funcția principală de a preda, în maniera din preuniversitar, adică ‘ia notițe, astea sunt cunoștințele și le verificăm la examen’. Eu sper să putem depăși această paradigmă veche”, a declarat și prorectorul de cercetare al UBB, profesorul Daniel David.

600 de studenți ai Universității Babeș-Bolyai au fost incluși într-un proiect amplu de prevenție a abandonului studiilor, finanțat cu aproape 1,5 milioane de lei, de Banca Mondială.

Proiectul îl continuă pe cel prin care, în 2017, a fost cerat un Centru de Învățatre, prin care studenții sunt, de asemenea, ajutați să se integreze mai bine, academic și social.

 

Ovidiu Cornea

 

X
X
X