Zbârnâie telefoanele la Peditel, în pandemie: „Nu am mai avut așa activitate intensă în 6 ani!“

Suprapunerea sezonului de viroze cu temerile legate de coronavirus a crescut semnificativ numărul apelurilor, 250 pe zi, la serviciul de sfaturi medicale pediatrice prin telefon Peditel, înființat acum 6 ani la Cluj.

Temeri legate de Coronavirus

Peste 20.000 de apeluri, din toată țara, dar și din diaspora au fost deservite în primle trei luni ale anului de cei 15 medici specialiști, plus alți doi medici “de suport” ai serviciului înființat la Cluj. Problemele pentru care părinții s-au adresat medicilor de la celălalt capăt al firului au rămas răceala, febra, vărsăturile, diareea, tusea, însă actuala situație, începând din luna februarie și mai accentuat din martie, a trezit temerea părinților vizavi de o posibilă infectare cu coronavirus, ne-au declarat reprezentanții Peditel.

“A trebuit toată echipa medicală să gestioneze foarte bine comunicarea și mai ales să detensioneze stresul și panica asociate acestei perioade. Știm cu toții că în ambulatoriu, în spitale sau în sistemul privat, recomandarea sau obligativitatea, conform stării de urgențe, a fost să se meargă exclusiv pe urgențe, iar în această perioadă la UPU am avut obligativitatea de a face triajul în corturi și după cum știm, acele corturi nu sunt încălzite și este un disconfort, mai ales pentru copilul mic”, ne-a declarat președintele Fundației Părinți din România, care coordonează serviciul, Cristina Grigore.

Aproape 6.700 de apeluri pe lună

Media lunară a apelurilor a ajuns la aproape 6.700, cu o treime mai multe decât în perioada similară din 2019. Foarte multe apeluri din țară au provenit din zone cu număr mai mare de cazuri de Covid-19, precum București, Arad, Hunedoara și în special Suceava, unde infecția a atins și peste 400 de cadre medicale. Asta a sporit îngrijorările părinților din județul cu cele mai multe cazuri confirmate, peste 1.700, care au apelat Peditel:

“Ne-am confruntat cu refuzul părinților de a se prezenta în orice fel de serviciu, inclusiv la medicii de familie, uneori cu probleme care erau greu de gestionat sau imposibil de gestionat la telefon. Cred că a fost cea mai intensă activitate pe care am avut-o noi la nivel comunicational și medical de peste 6 ani, de când funcționăm, dar medicii și-au păstrat calmul și au transmis zona aceasta de măsuri și precauții pe care părinții trebuie să le ia pentru siguranța copilului. Am identificat foarte clar care sunt urgențe și le-am trimis doar pe acelea spre UPU ca să nu expunem la un risc suplimentar copilul”, a spus Cristina Grigore.

Apeluri din diaspora

În continuare, cele mai multe apeluri din diaspora au sosit de la români din Marea Britanie, dar în schimb a crescut foarte mult numărul părinților care au sunat din Italia, cea mai afectată țară europeană de pandemie, respectiv din Franța.

250 de apeluri pe zi

Pe fondul solicitărilor care au ajuns la 250 de apeluri pe zi, Peditel își va suplimenta din această lună linia de gardă în weekend. Serviciul de telemedicină pediatrică funcționează non-stop, 7 zile pe săptămână și poate fi apelat la numărul 1791, din majoritatea rețelelor de telefonie mobilă, respectiv la *1791, din rețeua Digi. De asemenea, atât din țară cât și din străinătate serviciul poate fi apelat la numări fix cu tarif normal +40377771111.

De asemenea la Cluj funcționează încă un serviciu de sfaturi medicale prin telefon, Alopedi, aflat în subordinea Spitalului Județean de Urgență pentru Copii, care poate fi apelat la numărul 0364 917.

 

Ovidiu Cornea