Live
EBS Radio cover
Cluj Sounds Better
EBS Radio

FOTO | Clujenii, tentați să renunțe la mașinile poluante. Ei ar putea primi chiar stimulente pentru a utiliza forme de transport verzi

Clujenii care nu sunt dispuși să renunțe la confortul unui autoturism personal au o alternativă pentru a reduce poluarea în traficul din oraș: mașina electrică.

Este unul dintre mesajele evenimentului Smart Mobility Cluj, sau „Ziua mobilității verzi”, desfășurat, în premieră, în weekend, pe platoul BT Arena.

Clujenii au putut testa numeroase modele de biciclete și trotinete electrice, dar și autovehicule nepoluante sau hibrid. Acestea au străbătut orașul într-o paradă a mobilității verzi.

Mai mulți vizitatori s-au declarat tentați de a schimba mașina clasică cu una care utilizează exclusiv, sau cel puțin în alternanță cu carburantul, energia electrică.

Curioșii au putut vedea atât mașini electrice mai accesibile ca preț, sub 7.000 de euro, ale unui producător autohton, cu putere energetică mai scăzută, dar și variante de lux, hibrid, care pot depăși 150.000 de euro.

„Sunt mașini hibrid de gamă premium, funcționează atât pe parte electrică precum și pe parte de benzină. Ca și autonomie, mașina poate fi utilizată aproximativ 50 de kilometri, după care trece pe partea de benzine. Prețul unei mașini electrice într-adevăr este puțin superior celorlalte mașini din gamă, însă se raportează strict la modele. Sunt modele spectaculoase, dar pot fi conduse și într-un mod sportiv, caz în care pot fi combinate partea de electric cu cea de benzină”, a explicat reprezentanta producătorului auto.

Cele două modele expuse la Smart Mobility Cluj au prețuri de 140.000 de euro, respectiv 175.000 de euro, cu echiparea aproape full și conectivitate la cloud.

Alte modele, deși pleacă de la peste 30.000 de euro, își pot reduce prețul cu aproape 40 de procente.

„Este un model conceput din proiectare ca mașină electrică. S-a pus tot ce-i mai nou în materie de tehnologie pe el. Autonomia autoturismului este de 300 de kilometri, are o baterie de 41 de kW și cu două motorizări. Un motor de 90 de cai și unul de 110 cai putre. Ca și beneficii, ar fi costul foarte mic pe kilometru. Este o mașină folosită mai mult pentru oraș, cu un motor care nu poluează”, a declarat Gabriel C., reprezentantul unui producător auto.

Clujenii vor primi chiar stimulente pentru a utiliza forme de transport verzi, nepoluante.
Primarul Emil Boc a anunțat, la evenimentul din weekend, că municipalitatea va crea politici publice prin care cei care vor folosi autobuzul, bicicleta sau trotineta electrică să poată fi recompensați.

El a precizat că Primăria Cluj-Napoca are și alte proiecte privind mobilitatea nepoluantă în oraș.

„Pe lângă bike sharing vom crea și un proiect alternativ bazat pe biciclete electrice. De asemenea, câteva soluții integratoare pentru tot ce înseamnă transportul public în oraș pe o platformă care să cuprindă toate soluțiile, de la autobuz, toroleibuz, tramvai, bicicletă electrică, bicicletă obișnuită, trotinetă sau mașină electrică în sistem de car sharing, pe o platformă care să îți ofere trei alternative: ruta cea mai ieftină, ruta cea mai rapidă și ruta cea mai verde, cea mai nepoluantă”, a spus primarul Emil Boc.

În Cluj-Napoca există două stații publice de încărcare a mașinilor electrice, în Piața Unirii și în parkingul din piața Lucian Blaga, dar și altele în cadrul unor centre comerciale. Mai mult, în oraș erau înregistrate anul trecut peste 540 de autoturisme hibrid și 15 electrice.

De asemenea, 21 de autobuze electrice circulă pe străzile orașului, iar până la finalul lunii iulie li se vor adăuga alte 20.

În plus, Poliţia Locală este dotată cu biciclete electrice, maşini electrice şi segway-uri.

De asemenea, municipalitatea clujeană intenționează să realizeze un sistem de închiriat trotinete electrice, proiect câştigător în cadrul programului de Bugetare participativă. 

Ovidiu Cornea