Manageri din IT, la Cluj: În cinci ani, tehnologia va avea un rol mult mai mare în dezvoltarea afacerilor din alte domenii

Sectorul IT va transforma în următorii ani modul în care funcționează companiile din alte domenii în România. Asta susțin managerii mai multor companii din domeniul tehnologiei.

Departamentele de IT vor trebui să treacă de la rolul de execuție la o implicare mult mai mare în modul în care este gândit și dezvoltat un business, susține Dorin Pena, directorul filialei din România a unei multinaționale americane din domeniul tehnologiei:

„În viitorul foarte apropiat, în următorii 3-5 ani IT-ul va trebui să aibă un impact din ce în ce mai mare în business și un impact din ce în ce mai mare. Va trebui să ne gândim ce cumpărăm și ce impact are asta asupra venitului companiei. Sau, de exemplu, avem un depozit, un inventory unde stocăm materiale și putem să numărăm mai bine acele materiale, să anticipăm mai bine cererea clienților și să optimizăm banii blocați în acel inventory. Cei care vor face legătura (între tehnologie și business, n.red) va trebui să fie oamenii de IT. Ei vor spune <înțeleg tehnologia, hai să înțeleg și câteva lucruri despre business, una, două, trei probleme și să văd cum pot să le rezolv>”, spune Dorin Pena.

Chiar dacă domeniul comunicațiilor s-a dezvoltat foarte mult în România în ultimii 20 de ani, expertiza specialiștilor din IT din România nu este, în schimb, folosită îndeajuns pe plan local, susțin specialiștii.

„A ajunge să modernizezi procese, să folosești cu adevărat aplicațiile și forța softurilor în activitatea companiilor, prespune că ai celelalte lucruri dedesubt. Sunt mai multe niveluri și dacă la nivelul de bază nu ai infrastructura, partea de comunicații, partea de procesare, securitate, identitate, acces, dacă nu ai toate lucrurile administrate și informația colectată, structurată, așezată la locul ei, este puțin probabil că vei reuși să optimizezi”, spune și Marcel Borodi, managerul uneia din primele firme de IT înființate la Cluj după 1989.

„Îmi amintesc că în urmă cu mulți ani Microsoftul ne spunea că business inteligence-ul este necesar și este urgent. Necazul nostru era atunci că nu aveam informația de bază: peste ce să adaugi inteligence, de unde să extragi datele? Acum se pot extrage datele și din baze nestructurate, din surse multiple. Dar la fel, măcar să existe, că nu poți extrage din foi și din registre care sunt ascunse în dulap ori sunt ținute pe hol”, adaugă specialistul.

Clujul este un vârf de lance în domeniul tehnologiei în România, dar există încă multe companii care nu au făcut un pas hotărât spre digitalizare, a mai menționat Marcel Borodi.

„Sunt organizații de nivel internațional, de top și sunt (alte) organizații care încă au registre, cu hârtii, număr de intrare, scrise de mână, semnate sau nu, cu locuri libere în registre, cu foi care zboară și de multe ori cu bibliorafturi puse pe hol pentru că nu mai au spațiu. Dacă vrei să fii competititv trebuie să îi dai tehnologiei ce e al tehnologiei. Și tehnologia nu face altceva decât să te ajute să fii mai rapid, mai eficient, să reziști competiției. Nu trebuie să ne temem că înlocuim oamenii, pentru că tehnologia înlocuiește componenta rudimentară din munca omului, componenta repetitivă, nu înlocuiește creativitatea, grija noastră față de alții, medicul sau asistenta medicală ori programatorul. Poate că o să facă același lucru ca banda transportatoare care a înlocuit căratul cu spatele. Cu softul, cu aplicațiile putem înlocui foarte multe lucruri, dar trebuie să parcurgem și celelalte etape, să știm ce procese avem și să ni le modernizăm, să ni le simplificăm, să luăm decizii bazate pe informații”, a mai spus Marcel Borodi.

Experiența obținută de IT-iști în activitatea prestată în sistem de outsourcing pentru companii internaționale poate fi folosită pentru crearea de produse care să fie folosite în domenii industriale, pe piața internă, spune la rândul său Dorin Pena.

„România este la un stadiu decent, suntem într-o fază de evoluție a unei anumite forme de IT. Acesta a ajuns la un nivel de 5-6% din PIB, bineînțeles bazat foarte mult pe servicii de outsourcing. Asta este o etapă, prin care oamenii vor învăța IT din ce în ce mai mult, dar va veni o etapă în care acest lucru nu va fi suficient. Va veni un punct în care nu vom mai fi la fel de competititvi, ca și costuri, ca și vârstă, ca pol de resurse, și atunci trebuie să mergem spre pasul următor: cum putem lua cunoștințele pe care le-am învățat interacționând cu diferite tipuri de servicii, astfel încât să înțelegm și niște business-uri, fie că vorbim industrii, supply chain, agricultură, de ce nu și agricultură? Putem avea programatori care implementează soluții pentru agricultură cu rezultate concrete în România și în zonă. Estimez că într-un orizont de 3-5 ani de zile trebuie să vedem aceste lucruri că se mișcă un pic mai repede decât în prezent”, a mai spus Dorin Pena.

Zeci de specialiști din IT au participat joi la cea de-a patra ediție a Cluj Connect Day, eveniment în care sunt dezbătute tendințele și provocările din domeniul tehnologiei.

Ovidiu Cornea