VIDEO | Parcările automatizate, soluție pentru Clujul aglomerat: locuri de parcare cu lift la o clinică din centrul orașului

Investitorii privați din Cluj găsesc soluții la problema lipsei parcărilor din zona centrală a orașului. O clinică a amenajat o parcare complet automatizată pe un spațiu restrâns, din incinta unei clădiri monument istoric de pe strada Republicii.

Sistemul de funcționare este inovativ. „Am realizat o parcare complet automatizată, cu 14 locuri de parcare, practic este un loc pentru fiecare pacient. Sunt două etaje, pe acele două etaje mașina este distribuită automat, după ce pacientul își pune mașina pe o platformă de distribuție. La plecare, mașina este întoarsă cu fața spre ieșire, distribuția este complet automată și, în felul acesta, pe un spațiu foarte strâmt, de pe un singur loc de parcare am reușit să coordonăm în subteran alte mașini”, a declarat, pentru EBS Radio, Iulian Pleșcan, directorul unității medicale.

Utilizatorii spun că sistemul este o alternativă pentru criza locurilor de parcare din centru. „Înseamnă foarte mult, având în vedere că este într-un oraș ca și Clujul, supra-aglomerat. Pentru pacienți înseamnă foarte mult, mai ales că vin de la diastanță”, spune unul dintre utilizatori.

„Nu mă gândeam că există un asemenea mecanism de a-ți pune mașina pe platformă și, apăsând pe un buton, mașina să coboare în subteran, să fie parcată singură și tot dintr-un buton să vezi cum mașina, tot singură, iese la suprafață”, susține Diana Ostrovanu, consilier medical în cadrul clinicii, care folosește sistemul de parcare atunci când există locuri libere.

Chiar dacă analizează posibilitatea utilizării tehnologiilor smart pentru descongestionarea traficului, reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca încurajează oamenii să utilizeze mai puțin mașina, în special în centru.

„Există două direcții înspre care ne uităm. Una are legătură cu schimbarea mentalităților și provocarea cetățenilor la a se întreba: am nevoie să mă duc cu mașina din punctul A în punctul B sau aș putea mai bine să folosesc un mijloc de transport în comun sau bicicleta, trotineta. Când este necesar să folosească mașina încercăm să găsim soluții care să îi permită să găsească locuri de parcare, iar acestea să fie folosite cât mai eficient de către toți”, a declarat Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei.

Una din metodele de descurajare a utilizării mașinilor în centru a fost creșterea tarifelor de parcare în zona 1, astfel încât parcările centrale să fie folosite doar pentru probleme stringente, a subliniat Oana Buzatu. Pe lângă faptul că tariful orar a crescut de la 5 la 7 lei, după 2 ore, pentru o jumătate de oră se plătește cât pentru o oră de staționare.

„Toate investițiile pe care le facem pentru a controla mobilitatea și de a fluidiza traficul în orașul nostru, construit în epoca medievală și care are această mare încercare a găsirii unor soluții de a face față nevoilor de trafic de astăzi, toate aceste soluții țin cont de evoluția tehnologiilor de astăzi. Există interes din partea primăriei de a comunica cu companiile locale care dezvoltă soluții smart pentru a rezolva aceste probleme”, a mai spus reprezentanta Primăriei.

Ovidiu Cornea