Concert simfonic cu Valentin Uryupin în dublă ipostază de solist și dirijor

Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” va susţine vineri, 13 iunie 2025, de la ora 19.00, la Colegiul Academic, un concert simfonic avându-l la pupitru pe dirijorul ucrainean Valentin Uryupin, care va performa şi în calitate de solist clarinetist. În program: Carl Maria von Weber – Antractul operei Die drei Pintos (aranjată de Gustav Mahler), Concertul pentru clarinet nr. 1, în fa minor, op. 73 (J 114), Johannes Brahms – Serenada nr. 2, în La major, op. 16.

Filarmonica de Stat „Transilvania” vă invită, vineri, 13 iunie 2025, ora 19.00, să îl descoperiți pe dirijorul ucrainean Valentin Uryupin și în ipostaza de solist clarinetist. Sub bagheta sa,  Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania” va interpreta lucrări din creația unor compozitori precum Carl Maria von Weber și Johannes Brahms.

***

Carl Maria von Weber – Antractul operei Die drei Pintos

Puține lucrări din repertoriul liric pot egala caracterul neobișnuit al operei comice Die drei Pintos, realizată printr-o sinteză postumă între viziunea lui Carl Maria von Weber și intervenția componistică a tânărului Gustav Mahler.

Deși concepută de Weber, Die drei Pintos a rămas, la moartea sa în 1826, într-un stadiu incipient, sub forma unor schițe care acopereau doar o treime din lucrarea propriu-zisă. 60 de ani mai târziu, Gustav Mahler avea să transforme acest material într-o operă completă, asumându-și rolul de reconstituire, completare și orchestrație.

Izvorâtă dintr-un gest de restaurare, opera trece de granițele unei reconstrucții, devenind o creație originală ce reunește, într-un dialog peste timp, eleganța clasică a lui Weber și forța expresivă a lui Mahler.

Carl Maria von Weber – Concertul pentru clarinet nr. 1, în fa minor, op. 73 (J 114)

Într-o vreme în care partitura era privită ca o autoritate absolută, Carl Maria von Weber a avut curajul să lase deschis un spațiu de libertate artistică: o colaborare rară cu Heinrich Baermann, în care interpretul devine co-creator, iar muzica prinde viață prin personalitate și spontaneitate.

În anul 1811, la München domnea o atmosferă culturală efervescentă. Carl Maria von Weber, un tânăr compozitor cu idei inovatoare, lucra cu entuziasm la o piesă pentru un clarinetist excepțional al vremii: Heinrich Joseph Baermann. Rezultatul a fost Concertino pentru clarinet, Op. 26, o lucrare scrisă special pentru a evidenția sensibilitatea și virtuozitatea interpretului. Premiera a avut loc pe 5 aprilie 1811, în fața unui public ales, printre care se afla însuși regele Maximilian I Iosif al Bavariei, care, entuziasmat de rezultat, i-a cerut imediat lui Weber alte două concerte pentru clarinet.

Primul dintre ele, Concertul nr. 1 în fa minor, Op. 73, a fost compus cu o viteză uimitoare. Pe 13 iunie 1811, lucrarea a fost prezentată în premieră, cu același Baermann în rolul solistului – și cu același farmec convingător.

Dar dincolo de aplauzele și succesul de moment, s-a născut ceva mai important: o colaborare artistică cu totul specială, una dintre cele mai fertile din istoria muzicii clasice. (…)

Astăzi, există mai multe ediții ale Concertului, iar fiecare clarinetist alege ce „poveste” dorește să spună: unii urmează tradiția plină de culoare a lui Baermann, alții preferă sobrietatea și claritatea ediției originale.

Johannes Brahms – Serenada nr. 2 în La major, op. 16

La momentul compunerii Serenadei nr. 2, Brahms avea 26 de ani și purta deja o responsabilitate greu de dus: fusese numit de însuși Robert Schumann „alesul” care va duce muzica germană mai departe. Lumea îl privea ca pe un geniu în devenire, dar Brahms, modest și autoexigent, nu se simțea pregătit să scrie o simfonie și să pășească direct pe urmele titanului Beethoven.

Așa că a ales o alternativă, a scris o serenadă. Nu una galantă, cum compunea Mozart, ci o lucrare de suflet – luminoasă, caldă, pozitivă – o simfonie mascată în haine simple, fără emfază și fără dramatism. (…)

Prin această lucrare Brahms nu își înfruntă destinul, ci îl îmblânzește. Cu eleganță reținută, compune o lucrare care nu impune, ci invită: la liniște, la reflecție, la bucuria simplă de a fi și de a asculta.

***

Valentin Uryupin activează ca dirijor atât de repertoriu simfonic, cât și de operă. În ambele domenii, el și-a construit în ultimii ani parteneriate artistice strânse cu orchestre și teatre lirice. Pe lângă diverse debuturi, a primit invitații de a reveni la Orchestra Simfonică Radio ORF din Viena, Opera din Frankfurt, Teatro Regio Torino, Orchestra Filarmonicii Slovene, Deutsche Radiophilharmonie Saarbrücken Kaiserslautern și New National Theatre Tokyo, unde va dirija Evgheni Oneghin de Ceaikovski. De asemenea, în această stagiune debutează, tot cu Evgheni Oneghin, la Opera de Stat din Hanovra, precum și cu Carmen la Opera de Stat din Berlin și cu Nabucco de Verdi la Teatrul din Nürnberg; tot printre debuturi se numără și concertele cu Orchestra Filarmonicii din Rotterdam și cu Orchestra Filarmonicii din Belgrad.

În calitate de dirijor invitat, a colaborat cu Orchestra Simfonică din Viena, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Netherlands Philharmonic Orchestra, New Japan Philharmonic, Tapiola Sinfonietta, SWR Symphonieorchester, Orchestra della Toscana, Orchestra Filarmonica del Teatro Comunale di Bologna, Orchestra Sinfonica di Milano „Giuseppe Verdi”, Filarmonica „Janáček” din Ostrava, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestre de Chambre de Lausanne și Orchestra Simfonică Națională Daneză. În calitate de dirijor de operă, a condus producții extrem de apreciate la Opera de Stat din Stuttgart (Dragostea celor trei portocale) și la Festivalul din Bregenz (Evgheni Oneghin, 2021, și Siberia, 2022). A fost invitat la Tiroler Festspiele Erl în mai multe rânduri.

A lucrat cu soliști precum Patricia Kopatchinskaja, Lars Vogt, Thomas Hampson, Bryn Terfel, Barbara Hannigan, Pepe Romero, Asmik Grigoryan, Vadim Gluzman, Vadim Repin, Iuri Başmet, ș.a. Repertoriul lui Valentin Uryupin acoperă toate perioadele, de la Joseph Haydn și Jan Dismas Zelenka la Thomas Adès, Jorg Widmann și Kaija Saariaho.

În toamna anului 2021, Valentin Uryupin a devenit dirijor șef și director artistic al Operei Novaya din Moscova. Acolo el a prezentat două producții majore cu Die tote Stadt de Korngold și Cenuşăreasa de Massenet înainte de a demisiona din acest post. În calitate de director artistic al Orchestrei Simfonice din Rostov, din 2015 până în 2021, Valentin Uryupin a dezvoltat orchestra într-unul dintre cele mai renumite ansambluri rusești. În Rusia, Valentin Uryupin a avut, de asemenea, apariții regulate ca invitat cu orchestre importante, inclusiv cu Orchestra Simfonică Academică de Stat „Evgheni Svetlanov”, Filarmonica din Sankt-Petersburg, Orchestra Mariinsky, Orchestra Filarmonicii Ural și Orchestra Simfonică Națională de Tineret a Rusiei, pe care a dirijat-o cel mai recent la Festivalul de la Lucerna în 2021. Timp de mai mulți ani a colaborat îndeaproape cu Orchestra „MusicAeterna” a Operei din Perm.

Valentin Uryupin s-a născut în Losova, Ucraina, în 1985. Înainte de a sărbători succese pe podiumul dirijoral, a câștigat mai mult de 20 de concursuri internaționale ca și clarinetist și a susținut concerte în întreaga lume. Câștigătorul celei de a  opta ediții a Concursului  Internațional de Dirijat „Sir Georg Solti” (2017), Valentin și-a finalizat ambele studii, în clarinet și dirijat, la Conservatorul de Stat din Moscova. Printre profesorii săi se numără Ghenadi Rojdestvensky și clarinetistul Evgheni Petrov; de asemenea, a fost asistent al lui Valery Gergiev, Teodor Currentzis și Vladimir Jurowski, și a participat la ultimul curs de măiestrie susținut de Kurt Masur.

Având în vedere numeroasele sale angajamente de dirijor, cariera sa de solist a trecut acum în plan secundar; cu toate acestea, ocazional susține concerte în ambele roluri, de dirijor și clarinetist, fiind, de asemenea, și un entuziast muzician de cameră.

 ****

Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile. Pentru acest concert este valabil Abonamentul nr. 29.

Ne poți asculta și aici: