AUDIO | Ce a însemnat, la Cluj, școala exclusiv online pentru „actorii” principali, elevi, părinți, profesori. Ce spun specialiștii

Nedumeriri pentru elevi, bătăi de cap pentru părinți și provocări pentru profesori. Este descrierea succintă a efectelor învățământului online, modalitatea în care se desfășoară, încă din noiembrie, cursurile în școlile și grădinițele din România.

EBS Radio a vorbit cu „actorii” principali ai acestei perioade și a consultat și specialiștii, în psihologie și educație, în încercarea de a sintetiza efectele acestui mod de educație cu totul altfel decât cel obișnuit.

În județ învață aproape 100.000 de elevi și preșcolari. Potrivit datelor din prezent, într-o treime din localități, peste 30, școala va începe în scenariul verde – toți la cursuri față în față, într-o altă treime curusile se vor desfășura potrivit scenariului galben – vor învăța față în față cei de la grădiniță, respectiv elevii din clasele 0-IV, a VIII-a și a XII-a, iar peste 10 localități sunt în scenariul roșu, în care vor studia față în față cei de la grădiniță și cei din clasele I-IV.

Așa cum arată lucrurile astăzi, la Cluj-Napoca școala va începe în scenariul roșu, adică vor merge la școală copiii de la grădiniță și clasele  0 – IV. Situația se poate modifica însă dacă incidența cazurilor pe o perioadă de 14 zile va scădea sub pragul de 3 la mia de locuitori. Conform celei mai recente raportări, de luni, 1 februarie, rata incidenței era 3,24 infectări la mia de locuitori. Dacă va coborî sub acest nivel, vor merge la școală și elevii de a VIII-a și a XII-a.

Ce a fost cel mai greu pentru elevi

Dificultățile de înțelegere a materiei predate, adaptate stilului și abilităților tehnice învățătorilor / profesorilor, au fost printre principalele probleme de care s-au „izbit” o parte dintre elevi, iar lipsa socializării „face to face” le-a marcat experiența școlară.

Vanessa, elevă în clasa a VI-a și Adela Iosif, în clasa-a XII-a povestesc cum s-au adaptat la această perioadă:

 

Vestea revenirii la grădiniță sau la școală a venit cu bucurie pentru cei mici, dar și pentru părinți. Oana Surdu, mamă a doi copii, de grădiniță și clasa a 2-a, este unul dintre părinții clujeni care au așteptat în mod special acest moment:

 

Un fel de „școala ‘oarba”

„Șiretlicurile” elevilor, printre care acela de a-și închide camerele video la unele ore, a fost una dintre principalele provocări pentru cadrele didactice, a mărturisit Cristina Manea, profesoară de limba franceză, care a vorbit la EBS Radio și din perspectiva părintelui, fiind mamă a 2 copii de gimnaziu și a unuia de liceu.

 

Jocul cu copiii, diferit față de cel cu adulții

Cunoștințele teoretice sunt mai ușor de recuperat, în special la copiii mici, de grădiniță, dar efectele socio-emoționale sunt mai puternice, a explicat psihologul Gabriela Domnița, consilier școlar:

 

Apartenența la grup, esențială pentru adolescenți

În privința adolescenților, a elevilor de liceu, apartenența la un grup este vitală, iar lipsa interacțiunilor, specifice școlii, are efecte și în cazul acestora, a mai arătat psihologul Gabriela Domnița:

 

Nu toți elevii văd în același mod reluarea cursurilor. David, elev în a XII-a și Anamaria, clasa a X-a au opinii diferite cu privire la revenirea în băncile școlilor:

 

„Le spunem generația digitală, dar ne plângem că învață online!”

Pandemia a favorizat problemele psihologice, precum iritabilitatea sau anxietatea tinerilor, dar nu în forma lor patologică, susține psihologul Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai. El este de părere că efectele trebuie studiate pe grupe de vârstă, dar cei mai afectați sunt copiii din clasele mici. Totuși, învățământul online nu a avut doar părți rele, atât pentru elevi, cât și pentru profesori, a explicat el:

 

„Școlile vor fi pregătite!”

Indiferent de scenariul în care va reîncepe școala în fiecare unitate, acestea sunt pregătite să se adapteze noului format, a asigurat inspectorul școlar general Marinela Marc:

 

Ovidiu Cornea

 

Ne poți asculta și aici: