AUDIO | Pedagogul Andra Ciorbă, despre locul unde copiii fără dizabilități învață alături de cei cu sindrom Down

„Expunerea largă aduce în urma ei progresul”. Este convingerea pedagogului Andra Ciorbă, care a fondat o grădiniță unde copiii fără dizabilități învață laolaltă cu cei cu sindrom Down.

La TLC-Toddlers Learning Centre din Cluj-Napoca, copiii cu sindrom Down participă la activități gratuit. Este o grădiniță care nu oferă doar o șansă acestor copii speciali, ci este un ajutor important pentru părinții lor.

Totul a început cu organizarea de ateliere de joacă pentru copii mici, chiar bebeluși, a spus la EBS Radio Andra Ciorbă, care a pus bazele acestei grădinițe, alături de o prietenă.

La aceste ateliere a venit și Alex, un copil cu sindrom Down, care, la 8 luni, a cucerit pe toată lumea.

„Noi organizam atelierele zilnic, dimineața și după-amaiza și am oferit și acestor copii posibilitatea să participe la orice atelier… Apoi am organizat pentru ei întreaga zi de marți, tot gratuit”, a povestit Andra Ciorbă.

Lucrurile au evoluat foarte rapid și a fost deschis Toddlers Learning Centre, unde într-o grupă de 10 copii fără dizabilități sunt două locuri gratuite pentru cei cu sindrom Down. Toți copiii învață după sistem britanic. Activitățile sunt extrem de variate, de la sportive, la muzicale, artistice, creative. Iar acestea îi ajută pe toți copiii.

”Expunerea largă aduce în urma ei progresul. Dovada clară pentru noi că facem bine ceea ce facem sunt chiar acești copii cu sindrom Down. Spre exemplu, cei care au ajuns acum la vârsta de 6 ani, care sunt cu noi de 3 ani, înțeleg sarcini exprimate în limba engleză, încep să scrie, să vorbească. Acum sunt 7 copii și au grupul lor și simt apartenența, sunt pe deplin acceptați, au suportul colegilor lor”, a spus Andra Ciorbă.

Părinții copiilor fără dizabilități care își duc copiii la acest centru au fost mereu deschiși. Dar pentru ca întreaga societate să îi accepte pe acești copii speciali în învățământul de masă, mai este de lucru.

„În acest moment, multe instituții de învățământ, în special cele de stat, le cer părinților să vină cu profesor de sprijin ca să poată participa la ore, când vorbim de copii de vârstă școlară, ceea ce din punctul nostru de vedere nu este necesar. Copiii sunt foarte independenți, se descurcă. Evident că sunt clar diferențe în dezvoltare, dar lucrând cot la cot cu părintele acestuia, urmând anumite terapii…copilul poate evolua”, a mai spus Andra Ciorbă.

Mai multe, aflați din interviul pe care Andra Ciorbă i l-a acordat Ancăi Brășfălean în emisiunea Tête-à-tête.

 

Sursa foto: Facebook/TLC-Toddlers Learning Centre

 

Ne poți asculta și aici: