AUDIO | Pista verde de pe Ferdinand, dotată cu alveolă de protecție pentru bicicliști. Bandă comună pentru biciclete și CTP

Pista verde pentru bicicliști de pe strada Regle Ferdinand se va întinde pe toată lungimea străzii, chiar dacă momentan a fost trasată doar până la jumătate și a fost „dotată” deja cu o alveolă menită să îi protejeze, la intersecția cu Piața Mihai Viteazu. 

A fost stabilită și „pusă în lucru” varianta finală de circulație pe strada Regele Ferdinand, din centrul Clujului. Astfel, banda rutieră de 3,5 metri dinspre Poștă va fi folosită, în comun, de bicicliști și de mijloacele Companiei de Transport Public (CTP). Este varianta finală stabilită de autoritățile locale și de proiectantul lucrării.

Pe sensul de mers dinspre Piața Unirii spre Mihai Viteazu se vor păstra cele 2 benzi de circulație auto, dar pista de biciclete este în curs de extindere la 1,5 metri și de vopsire în verde. Chiar dacă lucrările au fost întrerupte pe fondul stării vremii, aceasta fiind trasată doar până la jumătatea arterei, marcajul va merge până în capăt, unde se face virajul la dreapta spre Piața Mihai Viteazu. Aici a fost instalată de altfel deja o alveolă, menită să îi protejeze pe bicicliști, potrivit arhitectului Vlad Rusu, care a coordonat proiectarea modernizării străzii.

„Acolo întotdeauna mașinile când fac dreapta spre Piața Mihai Viteazu tind să intre pe această bandă de biciclete și creează un disconfort biciliștilor. De altfel, marcajul definitiv va presupune o retrasare și a benzilor de trafic general, înspre gară, încât benzile de acum se vor muta cu 50 de centimetri mai spre vest, astfel încât șoferii care vor face dreapta spre Piața Mihai Viteazu să aibă raza de girație suficient de mare încât să nu îi incomodeze această alveolă”, a declarat pentru EBS Radio arhitectul Vlad Rusu.

Vlad Rusu explică mai jos cum va fi marcată, în cele din urmă, strada:

Bătăi de cap pentru șoferi

Momentan, până la marcajul definitiv, instalarea alveolei menite să îi protejeze pe bicicliști îi face pe șoferi să aștepte pe loc până se pot încadra ușor la stânga ca să ocolească alveola respectivă și să poată vira dreapta. Ce spun aclujenii depsre intervențiile de pe stradă, aflați aici:

„Prioritatea este transportul alternativ!”

Chiar dacă se păstrează două benzi de circulație dinspre Piața Unirii spre Piața Mihai Viteazu, modernizarea străzii Regele Ferdinand încurajează transportul alternativ, spune viceprimarul Dan Tarcea.

„Noi am declarat foarte clar că prioritizăm transportul alternativ, nu mașina. Ne propunem, când o să vină proiectul pentru Mihai Viteazu, și o să facem un proiect și în Mihai Viteazu, să continuăm pistele de biciclete și de acolo. Acum încercăm să le corelăm cu pistele care mai sunt în zojna centrală, în Piața Lucian Blaga și pe străzile Republicii și Napoca, astfel încât la finalul investițiilor să avem o rețea coerentă de piste de biciclete”, a spus pentru EBS Radio Dan Tarcea.

 

Pe strada Regele Ferdinand au fost amplasate totodată mai multe puncte de alimentare a bicicletelor și trotinetelor electrice. Modernizarea arterei face parte dintr-un proiect cu bani europeni care mai include și alte trei străzi adiacente și care va fi finalizat complet în toamnă.

 

Ovidiu Cornea