Cât de provizorii sunt pistele „provizorii” de biciclete de pe Regele Ferdinand. Variantele luate în calcul

Lățimea actuală a pistelor de biciclete de pe strada Regele Ferdinand, unde modernizarea carosabilului și a trotuarelor a fost finalizată săptămâna trecută, ar urma să fie mai mare după încheierea lucrărilor de modernizare și de pe străzile adiacente: Emile Zola, Tipografiei și Sextil Pușcariu.

Piste mai mici în prezent

Deși proiectul inițial prevedea piste de bicicliști de cel puțin un metru pe ambele sensuri, acestea sunt mai mici în prezent, fiind delimitate doar cu marcaje intermitente de benzile auto, ceea ce i-a nemulțumit pe unii clujeni.

„Faine pistele de bicicletă, au proportiile din poza proiectului… 😂”, a comentat o utilizatoare a rețelei de socializare Facebook, pe pagina EBS Radio. Ea a atașat și o imagine cu proiectul în care pistele erau clar delimitate, aveau o culoare diferită de cea a carosabilului și o lățime mai mare decât în imaginile surprinse la inaugurare.

Și noile reguli de circulație au ridicat unele întrebări, în condițiile în care proiectul inițial a prevăzut ca deplasarea dinspre Piața Mihai Viteazu spre Piața Unirii să fie permisă doar mijloacelor de transport în comun:

„Care vor fi regulile de circulație pe Ferdinand după modernizare? Parcă erau și ceva piste de bicicliști, dar din poză nu îmi dau seama care sunt pistele, și pentru mașinile personale citisem un articol înainte de modernizare că va fi sens unic dinspre gara spre Mellody (hotelul cu acest nume din Piața Unirii, n.red.) iar autobuzele vor avea ambele sensuri, e adevărat?”, a întrebat un alt utilizator de Facebook.

“Proiectul nu e gata!”

Potrivit autorităților, pe strada Regele Ferdinand au fost finalizate efectiv trotuarele și carosabilul, motiv pentru care strada a și fost redată circulației. În schimb, trasarea benzilor de biciclete dar și a benzii dedicate transportului în comun vor avea forma și marcajele finale odată cu încheierea lucrărilor și la străzile perpendiculare: Tipografiei, Emile Zola și Sextil Pușcariu, parte a aceluiași proiect.

„Proiectul nu este încă gata acolo, discutăm de Regele Ferdinand, de Tipografiei, de Sextil Pușcariu, de o zonă mult mai mare și la finalul proiectului vor fi făcute toate marcajele conform celor agreate și celor discutate în Comisii. Evident că se respectă proiectul, că de aceea a fost votat, dezbătut și avizat în această formă”, a spus, pentru EBS Radio, viceprimarul Dan Tarcea.

De asemenea, varianta finală a regimului de circulație va fi definitivată de Comisia de specialitate a Primăriei. Edilul a precizat că marcajul străzii este unul provizoriu, “va fi marcajul definitiv în momentul în care se vor face conexiunile cu străzile adiacente și când străzile vor fi gata”, iar varianta finală va mulțumi atât bicicliștii, cât și conducătorii auto, spune el.

Bandă pentru transportul public și pentru bicicliști, la pachet

În forma finală, proiectul ar urma să aibă o formă chiar îmbunătățită față de cea inițială, cel puțin asta speră arhitectul Vlad Rusu, coordonatorul echipei de proiectare a modernizării străzilor amintite. Astfel, bicicliștii ar urma să aibă un spațiu de deplasare chiar mai generos decât cel din proiectul inițial, atât pe sensul dinspre magazinul Central, cât și pe cel dinspre gară spre Piața Unirii, prevăzut din punct de vedere rutier doar pentru mijloacele de transport în comun, potrivit lui Vlad Rusu:

„Acum, când a fost trasată (pista de biciclete, de pe ambele sensuri, n.red.), a fost trasată undeva la 80 de centimetri, față de un metru cât avea în proiect, și încercăm acum o variantă în care să o lățim, cea dinspre Central să fie la 1.5 metri și cea dinspre Poștă să fie la comun cu mijloacele de transport în comun, să aibă 3 metri jumătate. Dacă ea va primi avizul Comisiei de Circulație, da, va fi o variantă mult mai bună”, a spus arhitectul Vlad Rusu.

Limită de spațiu

Atât specialistul, cât și viceprimarul Dan Tarcea au subliniat că lucrările efectuate s-au desfășurat pe o stradă medievală – de altfel cea mai veche atestată documentar din Cluj – lucru care a impus constrângeri. Pe de altă parte, varianta propusă inițial de proiectanți, de renunțare la o bandă de circulație rutieră spre Piața Mihai Viteazu, nu a primit avizul Comisiei de Circulație, păstrându-se pe acest sens cele două benzi existente și înainte, folosite de mașini, respectiv de mijloacele de transport în comun.

„A trebuit să facem strada între niște clădiri istorice, nu am putut să facem exproprieri, să lărgim mai mult ampriza străzii și am încercat să găsim cea mai bună soluție pentru clujeni. Având în vedere că este o stradă ultracentrală, am prioritizat lățimea și modernizarea în primul rând a trotuarelor, pentru că sunt foarte mulți pietoni care tranzitează zona respectivă, urmând apoi cu pistele pentru bicicliști, mijloacele de transport în comun și auto”, a spus Dan Tarcea.

În privința benzii dinspre Piața Mihai Viteazu spre Piața Unirii aceasta va rămâne ca în prezent, dedicată mijloacelor de transport în comun.  Edilul a admis că se ia în calcul și varianta folosirii la comun a benzii respective, atât de mijloacele de transport public cât și de bicicliști, caz în care „probabil va fi nevoie de un aviz al Comisiei de Circulație”.

Pistele trebuie conectate

Chiar și în varianta unor piste de biciclete mai late, de 1 metru, sau chiar 1.5 metri, acestea trebuie conectate mai bine cu rețeaua existentă, subliniază deputatul independent Adrian Dohotaru, inițiator al Grupului „Societate Organizată Sustenabil” din Cluj:

„În ritmul actual, de modernizare doar a câtorva străzi, nu vom avea în veci o rețea de piste de biciclete și atunci trebuie să discutăm cum avem o rețea de piste la nivelul Clujului, mai ales că vedem, în timpul pandemiei sunt foarte mulți cetățeni care se tem să meargă cu transportul în comun, de aceea nu este foarte bine să aglomerăm Clujul cu mașini personale, astfel că e vital să avem rețea de biciclete, coridoare pietonale și orașul să fie mai puțin poluat”, a spus Adrian Dohotaru.

În opinia sa, chiar și atunci când există proiecte care respectă lățimea adecvată unor piste de biciclete, precum pe strada Bună Ziua, problema conectării cu alte piste rămâne la fel de acută. Soluția este ca, în paralel cu noile investiții, și pe străzile din jur, chiar dacă nu intră în proces de modernizare, să fie prevăzute și piste pentru bicicliști, spune Adrian Dohotaru.

Clujul ar putea face acest exercițiu, de extindere a traseelor de bicicliști din oraș pe timpul verii, crede el, după un model inițiat deja de orașe europene, în contextual pandemiei.

Modernizare cu bani europeni

Modernizarea străzii Regele Ferdinand și a străzilor adiacente Emile Zola, Sextil Pușcariu și Tipografiei, tronsoanele 1 și 3, reprezintă o investiție de aproximativ 3 milioane de euro, cea mai mare parte bani europeni. Proiectul are ca linii centrale extinderea de spații pietonale, după conceptul „shared space”, stații de încărcare a mașinilor electrice și chiar un stand de taxiuri electrice, pe strada Tipografiei, iluminat public cu LED și noi arbori, care pe Ferdinand au fost plantați în premieră, deși strada datează din secolul al XIV-lea.

Ovidiu Cornea

FOTO 1 / Tiberiu Crișan