Editorial | Cât de nepoluante sunt trotinetele electrice? O dezbatere trecută cu vederea în Cluj-Napoca

Primăria Cluj-Napoca organizează astăzi, începând cu ora 19.00, o dezbatere online a regulamentului privind „condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online, în regim self-service, pe domeniul public al municipiului Cluj-Napoca”.

Această dezbatere vine în contextul în care, începând cu luna iulie a acestui an, pe spațiul public din Cluj, în special cel dedicat pietonilor, și-au făcut apariția sute de trotinete electrice puse la dispoziția utilizatorilor de către operatori privați, prin intermediul unei aplicații, și desigur, contra cost.

Tot în lunile de vară au început să apară și criticile la adresa utilizării acestor vehicule, în special preocupările legate de folosirea trotuarelor pentru deplasarea trotinetelor, parcarea aleatorie pe căile de acces, riscul crescut de accidente, efectele trotinetelor asupra mobilității persoanelor cu dizabilități, etc.

Articolul de față caută, în schimb, să răspundă la alte întrebări. Cât de nepoluante și ecologice sunt aceste dispozitive? Cum contribuie acestea la descongestionarea traficului local și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din Cluj? Ce ne spun studiile științifice și analizele realizate de experți din alte părți ale lumii care se confruntă cu aceleași provocări în orașele lor? Ei bine, răspunsul s-ar putea să vă surprindă și să vă schimbe radical perspectiva asupra acestor servicii de închiriat.

Conform unui articol științific publicat de North Carolina State University în 2019, care are la bază analiza implicațiilor de mediu pe întreg ciclul de viață al unei trotinete electrice de închiriat, fiecare kilometru parcurs cu acest tip de vehicul generează 126 g de CO2 echivalent. Jumătate din aceste emisii provin din materialele și procesul de producție al trotinetei, pe când 43% din emisii sunt rezultatul transportului regulat al trotinetelor înspre și dinspre centrele de încărcare de peste noapte. Ce ne spune cifra de 126 g de CO2 echivalent și cu ce o putem compara pentru a avea o dimensiune a gradului de poluare al trotinetelor electrice puse la dispoziție în cadrul serviciilor de închiriere? Ei bine, același studiu situează impactul de emisii pe întreg ciclul de viață al unui autobuz diesel la 51g de CO2 echivalent per kilometru și călătoria cu bicicleta la 5 g.

Și, deși trotinetele electrice ar trebui să înlocuiască mașina personală sau taxiul pentru a contribui cu adevărat la descongestionare și reducerea poluării, de regulă acestea înlocuiesc mersul pe jos, mersul cu bicicleta sau călătoria cu mijloace de transport în comun, toate mai puțin poluante decât trotinetele.

Când spun de regulă, mă refer la rezultate ale cercetărilor citate de cei de la North Carolina State University, care s-au întrebat câți dintre utilizatori înlocuiesc mașina cu o călătorie cu trotineta. Doar 34%.

Mai există și mitul vehiculelor electrice ca fiind nepoluante. Da, e adevărat, nici trotinetele nici mașinile sau autobuzele electrice nu emit gaze în atmosferă atunci când sunt pe drum. Dar încărcarea lor presupune utilizarea energiei electrice din rețea.

La momentul scrierii acestui articol, producția de energie electrică din România se baza în proporție de 19% pe cărbune și încă 7% pe hidrocarburi. Cele două pot ajunge și până la 40% în zilele în care vântul nu bate puternic sau soarele se ascunde după nori. Nu poluează aici, în Cluj, dar poluează în altă parte a țării și contribuie cât se poate de direct la emisiile globale de gaze cu efect de seră. Doar că un autobuz electric sau o mașină electrică au o durată de viață lungă. Nu se deteriorează atât de repede ca o trotinetă electrică folosită în serviciile de închiriere. Calculele de mai sus sunt bazate pe o durată de viață de un an, dar sunt multe surse care indică și perioade mai scurte de viață, datorită încărcărilor repetate, căzăturilor, uzării bateriei, etc.

În concluzie, trotinetele electrice puse la dispoziția cetățenilor din Cluj pot contribui la reducerea poluării și descongestionarea traficului doar atunci când înlocuiesc o mașină convențională și nu sunt transportate constant, în fiecare noapte, către centrele de încărcare cu mașini pe motorizări standard. În afara acestui scenariu, trotinetele electrice contribuie net la creșterea poluării locale și globale, înlocuind mersul pe jos, cu bicicleta sau cu autobusul cu o formă net poluatoare.

În plus, implicarea poliției locale și a RADP-ului în disciplinarea utilizării și parcării trotinetelor, atrage după sine emisii de gaze cu efect de seră pe care nu le ia nimeni în calcul. Nu mai vorbim de tratarea deșeurilor odată ce viața trotinetelor încetează, un capitol unde orașul nostru nu stă strălucit.

În acest sens, când caracterul nepoluant dispare din ecuație, rămânem cu o schemă de privatizare a spațiului public pietonal, cu o creștere a anxietății celor mai vulnerabili dintre pietoni, cu dificultăți de acces pentru persoanele cu dizabilități și mame cu cărucioare și cu un haos suportat de toți cetățenii orașului. Un haos care creează profit pentru operatorii privați, bătaie de cap pentru administrația locală și costuri de sănătate fizică și mentală pentru locuitorii orașului.

Nu, mulțumesc

 

Flaviu Petean

 

Acest editorial reflectă strict punctul de vedere al autorului și nu reprezintă neapărat politica editorială a EBS Radio.

 

Ne poți asculta și aici: