Locurile pentru vizitatori din parcările clujene nu vor mai putea fi închiriate în regim lunar. Prioritate la abonamente: persoanele cu dizabilități și riveranii proprietari de mașini.

Locurile destinate vizitatorilor din parkingurile clujene nu vor mai putea fi închiriate în regim lunar. Este una dintre principalele modificări pregătite de municipalitate la Regulamentul de închiriere a locurilor de parcare.

De exemplu, în prezent, în parkingul de pe strada Băișoara din Gheorgheni (foto, mai jos / Google Street View), deși sunt prevăzute peste 40 de locuri pentru vizitatorii ocazionali, acestea pot fi blocate prin închirierea pe o perioadă mai lungă. Un clujean care locuiește în cartier a semnalat faptul că o parte dintre locurile destinate vizitatorilor sunt de fapt închiriate cu abonament lunar. Primarul Emil Boc i-a transmis șefului Serviciului Parcări, Florin Bugnar, prezent și el la dezbatere:

“Dacă vreți să avem chestiuni de a avea locuri pentru vizitatori, atunci cum facem abonamente pe o lună? Nu, alea toate 42 sunt la plata cu ora. Mergi, ai de vizitat, trebuie să ai loc liber tot timpul, altfel nu mai rămâne nimic la dispoziția celorlalți. Observația este corectă și susțin să o modificăm”, a punctat, pe un ton vehement primarul Emil Boc, subliniind că se va lupta în Consiliul Local pentru ca locurile destinate vizitatorilor să aibă strict acest specific.

“Ce a fost în mintea voastră când ați propus așa ceva?”

Edilul i-a apostrofat însă pe reprezentanții Serviciului de Parcări: “Asta trebuie eliminat pentru că e o mare prostie, asta e realitatea și vă mulțumesc că mi-ați sesizat. E bătaie de joc, adică pe de o parte spui sunt la dispoziția celor care vin vizitatori, iar pe de altă parte e permis abonamente pe o lună. Ce Dumnezeu e asta? Ce a fost în mintea voastră când ați propus așa ceva? Cu ce minte ați putut să concepeți încât să nu lăsați locurile libere, pentru că asta a fost ideea politicii noastre pe care am promovat-o, lăsăm locuri pentru vizitatori, să nu mai stea oamenii cu mașinile claie peste grămadă și să știe că dacă vine cineva la ziua de naștere a unui copil are unde să își lase mașina instituționalizat și tu dai locuri de parcare lunare la ceilalți. De fapt e o spălare pe mâini și ai compromis toată politica noastră. Vă rog mult, domnule director, așa ceva să nu mai promovați, că în viziunea noastră nu a existat așa ceva. Când am dat dispoziție să se creeze locuri pentru vizitatori am dat dispoziție să se creeze locuri reale, nu imaginare. Sunt foarte furios pe o asemenea chestiune pentru că nu e firesc să se întâmple așa ceva. Nu am știut de dispoziția asta și o vom corecta, cel puțin mă voi bate în Consiliul Local pentru ea, să o modificăm și să își recapete ideea de bun simț, pentru vizitatori”, a spus Emil Boc.

Decizia, în Consiliul Local

Pe de altă parte, primarul Emil Boc a ținut să adauge: “Acum, că vom cântări între varianta de a fi într-adevăr la liber, 42 de locuri și varianta de a nu le lăsa la liber și a le da celor care nu sunt eligibili în primă fază, da… aici e o altă discuție, dar cert este că varianta de acum nu e bună”, a spus edilul.

Ulterior dezbaterii, viceprimarul Dan Tarcea a declarat pentru EBS Radio că decizia va aparține Consiliului Local, după o analiză în prealabil.

„Trebuie să rămână locuri pentru vizitatori. Nu îngrădește nimeni libertatea cuiva să intre în parking și să plătească în fiecare zi sau să plătească la ieșire tariful pe care trebuie să îl achite”, a spus viceprimarul Dan Tarcea. El a ținut să remarce însă că prețul abonamentului lunar este de 200 de lei, ceea ce înseamnă 2.400 de lei anual. Asta în condițiile în care un abonament anual pentru riverani costă 110 lei pentru persoane fizice și 840 de lei pentru persoanele juridice.

Prioritate la parcările cu abonament

Prioritate la ocuparea locurilor cu abonament din oraș vor avea persoanele cu dizabilități, respectiv cei care locuiesc în zonă și au autoturismul în proprietate, a spus directorul Serviciului de Parcări, Florin Bugnar.

„În ceea ce privește schimbul de loc pentru persoanele fizice care au mașină în folosință, avem 8.600 de cereri în așteptare, 90% dintre ele sunt persoane care au mașina în proprietate. Noi am considerat [pentru] termenul de ’riveran’: mașină în proprietate și domiciliul sau reședință, tocmai pentru a se elibera mai multe locuri de parcare și a da posibilitatea cetățenilor care locuiesc acolo și au mașină în proprietate să dispună de locuri de parcare care și așa sunt puține”, a spus Florin Bugnar.

Parcările pentru biciclete

La închirierea locurilor de parcare pentru biciclete din noile parkinguri din oraș vor avea prioritate persoanele cu domiciliul sau cu reședința în zonă. Primele 100 de locuri au fost deja amenajate, în două parkinguri din Mănăștur și Gheorgheni și vor putea fi închiriate după aprobarea Regulamentului de parcări în Consiliul Local.

Un punct sensibil din dezbatere a fost cel referitor la cine răspunde în cazul furtului sau al deteriorării bicicletelor parcate în locurile speciale din parkinguri. Potrivit Regulamentului actual, administratorul parcării nu are răspundere în acest sens, însă primarul a transmis că situația nu este normală atât timp cât există paznic, plătit din bani publici, astfel încât responsabilitatea trebuie să revină Serviciului Parcări și administrației locale. “Luați regulamentul de parcări din Belgia sau din Olanda, campioana regulamentelor și a parcărilor și cum este în Olanda să fie și la Cluj. Trebuie văzut ce prevăd regulamentele acolo, dar bunu dar bunul simț juridic îmi spune că dacă acolo se deteriorează o bicicletă prin distrugere sau prin altă modalitate, care era suscpetibilă a fi văzută de către paznic să răspundă. E răspunderea pentru cel care îți este angajat, plătești”, a spus edilul.

Ovidiu Cornea