Peste 180 de locuri, în premieră, pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, în liceele clujene

Absolvenții claselor a VIII-a cu cerințe educaționale speciale vor avea din acest an  locuri dedicate în liceele clujene. Peste 180 de locuri sunt rezervate pentru acești elevi, care au fost deja incluși în învățământul de masă.

Măsura a fost introdusă în premieră în acest an, prin ordin al Ministerului Educației.

În județul Cluj, cele mai multe locuri dedicate elevilor aflați în această situație, peste 70, sunt la liceele teoretice, iar alte 40 în licee tehnologice, respectiv peste 40 în învățământul profesional și dual. Și în învățământul vocational sunt alocate peste 20 de locuri.

Locurile pot fi accesate și de absolvenții din învățământul special, dar îi vizează mai ales pe cei integrați deja în învățământul de masă, potrivit Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

„Sunt copii cu diferite tulburări, care sunt școlarizați în învățământul de masă, cu forme de autism mai ușoare, nu severe, cu tulburări specifice de învățare, copii cu ADHD mai pronunțat.  În funcție de diagnostic sunt copii care au fost în învățământul de masă, dar au certificat de la Comisia de Orientare Școlară, de la începutul anului, nu de acum de când a apărut procedura și pot solicita accesul pe locuri speciale în învățământul de masă, pentru că rezultatele lor sigur că nu sunt comparabile cu ale celoralți. Intrând în repartiția computerizată nu ar fi avut poate șansa să ajungă la liceu”, a explicat șefa Inspectoratului Școlar Cluj, Marinela Marc.

Elevii cu cerințe educaționale speciale, care au susținut Evaluarea Națională, se pot înscrie pe locurile special dedicate lor până în 5 iulie. Repartizarea pe locurile dedicate se va face în 6 iulie, iar repartizarea computerizată va avea loc în 10 iulie. O a doua etapă a reprtizării locurilor special alocate va avea loc între 30 iulie și 3 august.

Locurile din licee dedicate elevilor cu cerințe educaționale speciale le oferă acestora acces mai ușor în învățământul de masă, iar asta le aduce mai multe beneficii, spune Ana Dragu, inițiatoare, prin ONG-ul pe care îl conduce, a modificărilor incluse în Ordinul Ministerului.

„Câștigă foarte mult la capitolul dezvoltării comunicării, a socializării, respectarea unor reguli și norme de comprament, își fac prieteni, sunt acceptați înr-un grup social. La fel beneficiază și copiii neurotipici (obișnuiți, n.red.) de pe urma integrării. Ei dezvoltă comportamente de tip altruist, învață că oamenii sunt diferiți, învață să îi ajute pe alții mai puțin norocși decât ei”, a spus pentru EBS Radio Ana Dragu.

Peste 1.000 de copii și elevi cu cerințe educaționale speciale sunt integrați în învățământul clujean de masă, conform datelor oficiale.

 

Ovidiu Cornea

 

X
X
X