Live
EBS Radio cover
Cluj Sounds Better
EBS Radio

100 de start-up-uri clujene candidează pentru finanțare europeană. Antreprenorii propun jocuri de societate gigant sau realitate virtuală pentru înțelegerea istoriei

O aplicație prin care clujenii descoperă virtual istoria și arhitectura sau jocuri de societate gigant, care pot fi închiriate de către clujeni. Acestea sunt câteva dintre planurile de afaceri inițiate de start-up-urile clujene care încearcă să obțină finanțare de 33.000 de euro, din bani europeni, pentru dezvoltarea afacerilor.

Peste 300 de cursanți s-au înscris în programul Transylvania Start-up, iar aproape o sută de planuri de afaceri sunt supuse zilele acestea jurizării finale. Aproape jumătate dintre ele vor fi și finanțate.

Între cei care au ajuns în faza finală a competiției de proiecte se numără atât persoane care au mai avut inițiative antreprenoriale, cât și alții care încearcă acum să își dezvolte o afacere proprie. Unul dintre ei este Sebastian, care propune o aplicație cu ajutorul căreia utilizatorii pot călători, virtual, în interiorul unor clădiri sau chiar în timp. „Unul dintre proiectele noastre a fost o prezentare a Primului război mondial și elevilor le-a plăcut foarte mult. Au reușit să vadă o scenă de război recreată de noi în realitate virtuală, să se situeze într-o cameră dintr-o casă a perioadei respective, ceea ce îi ajută să își poată imagina cum a fost lumea în momentul respectiv”, a povestit el. Sebastian spune că lucrează de 10 ani în diverse firme, iar experiența acumulată speră îl ajute în proiectul său. ”Am zis că vreau neapărat să încerc chestia asta. Am prieteni cu care de 5 ani vorbim că se întâmplă lucruri mari în realitatea virtuală și tot am zis hai să facem, iar acum sperăm că o să iasă bine”, a mai spus el, pentru EBS Radio.

Nicoleta Zsigmond lucrează în vânzări, dar visează de mult să își deschidă un bistro. Planul de afaceri pentru care speră să obțină finanțare prevede, cel puțin într-o primă fază, o bucătărie cu produse sănătoase și, mai ales, cu gust. „Ideea de business este de a oferi n primul rând familiilor, mămicilor care nu își găsesc timp să gătească, o hrană sănătoasă și totuși cu gust. Cea mai mare problemă cu care m-am confruntat cu colegele mele este că atunci când comandăm de la catering mâncarea nu are de multe ori gust”, spune tânăra.

Arhitecta Marina Berdilă vrea să înființeze un start-up care oferă o platformă online de design interior, în care proprietarul interacționează instant cu designerul și chiar cu furnizorii de materiale. „Vrem să reducem timpul și costurile. Prin integrarea furnizorilor îl ajutăm pe client să găsească obiectele din proiect, să nu rămână proiectul doar pe foaie”, a povestit tânăra.

Organizatoare de evenimente pentru copii încă de acum 10 ani, Ioana Găzdac a venit în fața juriului de la Transilvania Start-up cu un proiect care prevede servicii de închiriere de jocuri de societate, inclusiv Twister, Domino sau X/0, toate în format 3 x 3 metri. „Piața din Cluj-Napoca e un pic saturată de locuri de joacă, unde părinții își pot lăsa copiii să țopăie într-un tobogan, să sară câteva bile. Eu consider că au nevoie să socializeze copiii și părinții și atunci vreau să vin cu ideea asta, nu numai pentru copiii mici, sub 10 ani, ci și pentru tineri și adulți”, susține Ioana.

În timp ce o parte din afaceri sunt destinate pieței locale, altele, în special cele din IT, țintesc piața globală, spune Raluca Frâncu, coordonatoarea programului: „O parte din afaceri se pretează local, dar proiectele pe IT pe care le avem se pretează național și internațional, avem și proiecte pe IT pe outsourcing care numai internațional au șanse mai mari de câștig. Noi cunoaștem candidații încă de la cursuri și am plecat cu ei pe un drum în care i-am văzut cum au crescut până la prezentarea de la pitch. Mai departe, cu cei 46 facem mentorat, 6 luni, conturăm planul de afaceri, venim cu idei noi, vedem ce mai putem îmbunătăți”.

Aproape 200 de organizații din țară au accesat finanțări de peste 400 de milioane de euro, în cadrul programului european Start-Up Plus. Fiecare dintre acestea distribuie până la 40.000 de euro către antreprenorii români.

Text și foto: Ovidiu Cornea

X
X
X