Poșetele eco, create de două clujence, duc răchita și cânepa românească pe piața europeană

Două clujence, Florina Dascăl, designer, și Andreea Bogdan, fotograf, au pus bazele unui start-up și realizează poșete moderne, din materiale tradiționale, prelucrate de meșteșugari din zona Clujului.

„Primele produse sunt o serie de genți, din împletitură de răchită, cu interior de piele. La ele lucrează trei meșteșugari, avem un artizan în metal, un împletitor în răchită și un pielar. Puse la un loc rezultă o poșetă care poate fi purtată de către doamne în orice context al zilei. Este un produs contemporan, nu ne apropiem de coșurile de răchită (folosite inclusiv pentru cumpărăruri, n.red.) cu care suntem toți obișnuiți, ci prin design facem produsul să fie purtabil”, spune Florina Dascăl, absolventă a Facultății de Arhitectură, în urmă cu patru ani.

„E o componentă eco în contextul în care ne dorim ca produsele noastre să fie sustenabile, asta înseamnă pe de o parte că încercăm să folosim materiale de proveniență naturală sau chiar reciclabile”, adaugă ea.

Afacerea celor două tinere va funcționa într-un atelier din Cluj-Napoca, unde produsele realizate cu ajutorul meșteșugarilor vor prinde forma finală. Deocamdată, gențile sunt realizate într-un atelier temporar. „Practic, noi avem o persoană cu care facem partea de prototipare, managerul nostru de producție. Până ce ajungem la produsul final care ne place, ne plimbăm pe la toate atelierele meșterilor. În final, părțile sunt asamblate în atelierul nostru. Se face prima dată partea metalică, se vopsește, merge la împletitor, pielarul face partea interioară și astea toate se asamblează în atelierul nostru. Este un proces destul de laborios”, a explicat Florina.

Tinerele au creat două produse prototip în cinci culori, dar, în viitor, gama de produse va fi diversificată și va include și alte tehnici meșteșugărești, în textile și broderie, dar și alte materiale, precum lână sau cânepă.

Tinerele promovează un concept nou: slow fashion

Pe de altă parte, afacerea, care va funcționa sub brandul Vilegiatura, promovează un concept nou, slow fashion: „Ideea brandului nostru nu este de a vinde foarte mult, este de a vinde puțin și calitativ. Ne bazăm pe conceptul ăsta de slow fashion, care este tot mai prezent în lume. Asta înseamnă că oamenii trebuie să fie foarte atenți la ce cumpără, să cumpere mai puțin și de calitate. Asta înseamnă că vom lucra foarte mult cu stocuri mici”, mai povestește Florina.

Tinerele și-au făcut planuri cât mai realiste, astfel că, în primele opt luni, și-au propus să vândă aproximativ 100 de genți.

Florina și Andreea și-au dorit prin business-ul lor să încurajeze meșteșugarii cu care lucrează. „În România, avem această șansă să fim înconjurați de meșteșugari la tot pasul. În primul rând, meșterii sunt foarte pasionați de munca lor, sunt încântați de fiecare schiță pe care le-o prezentăm, de faptul că mai încearcă ceva ce nu fac în mod curent. În același timp, încercăm să remunerăm corespunzător oamenii cu care lucrăm, asta este foarte important pentru noi. Asta înseamnă costuri de producție mai mari decât ce vedem în mod normal, asta ridică și costul de vânzare, motiv pentru care vrem să ne adresăm unei piețe europene, unde puterea de cumpărare este mai mare. Asta nu exclude piața din România, doar că dorim să ne deschidem către mai multe posibilități de vânzare”, povestește Florina Dascăl.

Cele două tinere au început deja colaborarea cu un concept store din Marea Britanie. Reprezentanții acestuia le-au contactat pe clujence după ce au văzut fotografii postate pe Instagram, pentru a vinde gențile în magazinul respectiv. „Ne adresăm unui public care este foarte informat și își bazează alegerile pe tendințele din social media. Acum lucrăm la site și o să lucrăm la parea de marketing și de promovare pe online, pentru a ajunge și în alte concept store-uri similare din Europa”, spune Florina.

Finanțare prin programul Start Up Plus

Business-ul celor două tinere a fost finanțat cu 32.000 de euro în cadrul proiectului Start Up Plus. Peste 40 de afaceri clujene au fost finanțate în cadrul acestui program, cu sume identice.

„În acest start-up ne-a atras atenția partea de produse de vestimentație locale, care sunt realizate prin tehnici sustenabile. S-a pus accentul foarte mult pe îmbinarea unor tehnici meșteșugărești. Ne-a mai plăcut designul, sunt câteva poșete foarte drăguțe, realizate manual, sunt sustenabile și reprezintă o îmbinare a unor tehnici tradiționale cu un design contemporan”, a spus coordonatoarea proiectului Start Up Plus, Raluca Frâncu.

La nivel național, aproape 200 de organizații din țară au accesat finanțări de peste 400 de milioane de euro, în cadrul programului european Start-Up Plus. Fiecare dintre acestea distribuie până la 40.000 de euro către antreprenorii români.

Sursa foto: Florina Dascăl și Andreea Bogdan

Ovidiu Cornea