90% dintre elevii din ciclul primar au deja telefoanele mobile. Psiholog: „Folosirea excesivă a internetului poate afecta foarte mult abilitatea de comunicare”

Tehnologia este tot mai prezentă în viața copiilor. Un studiu realizat de o asociație care promovează tehnologia ca și componentă în actul educațional, arată că peste 90% dintre elevii din ciclul primar au deja telefon mobil.

Dispozitivul, arată cei care au făcut studiul, este cel mai des utilizat pentru jocuri și diverstiment.

„Voluntarii noști au observat o diferență de la o generație la alta, în sensul în care copiii utilizează mult mai des aceste elemente și sunt mult mai receptivi la activități care au ca și componentă utilizarea calculatorului, a tabletei sau a telefoanelor mobile. Am observat și că jocurile sunt cele mai utilizate atât pe telefonul mobil, cât și pe calculator și preferatele lor sunt Minecraft, Fornite, Brawl Stars sau Jurassic World Lego”, explică Adelina Venter, reprezentant al organizației.

În timp ce copiii își doresc să petreacă ore întregi în fața ecranelor, părinții încearcă să limiteze utilizarea dispozitivelor.

Față de acum cinci ani, asistăm la o creștere de peste patru ori a accesului la internet de pe dispozitive mobile, spun specialiștii.

Părinții trebuie să fie atenți atât la conținutul accesat de cei mici, cât și la timpul petrecut de aceștia cu telefonul în mână, explică psihologul Eva Kallay.

„Folosirea (acestor dispozitive, n.red.) să nu fie în detrimentul dezvoltării altor abilități fundamentale, cum ar fi dezvoltarea competențelor emoționale, sociale. Foarte multe dintre studiile realizate pe copii și adolescenți arată faptul că folosirea excesivă a internetului poate afecta foarte mult, de exemplu, abilitatea de comunicare. Foarte mulți copii nu mai pot comunica față în față. Se recomandă folosirea responsabilă, echilibrată și alternarea cu alte activități prin care aceste abilități se pot dezvolta lin și firesc”, a spus psihologul.

Doar o tremie dintre cei mici afirmă că utilizează telefonul în scop educațional, arată același studiu. Având în vedere nevoile de pe piața muncii, reprezentanții asociației clujene spun că educația în școli trebuie să evolueze implicând tehnologia în activitățile de predare.

Voluntarii organizației au făcut deja un pas în această direcție și, de câțiva ani, predau programare copiilor din clasele primare de la șase școli din Cluj-Napoca.

Ioana Pîrlea