Live
EBS Radio cover
Cluj Sounds Better
EBS Radio

Ce are de făcut Clujul pentru a deveni un smart city

Implementarea conceptului de smart city la Cluj-Napoca trebuie să plece de la rezolvarea unor probleme concrete în oraș. În caz contrar, acest concept nu va reuși să aibă efectele dorite. Asta susține președintele clusterului Cluj IT, profesorul Stelian Brad.

Președintele Clusterului Cluj IT a explicat la EBS Radio că instrumentele digitale ar trebui folosite pentru conectarea informațiilor legate de traficul, zgomotul și poluarea din oraș, iar administrația să ia măsuri concrete pe baza acestora.

„În oraș se constată o creștere exponențială a numărului de automobile, de locuitori, a unor artere, mai mult sau mai puțin sistematizate, asta deja generează o presiune în factori interni, semnificativi. Trebuie să rezolvi problema. Pornind de la aceste aspecte concrete, reale, trebuie să gândești soluții digitale, dar nu numai prin tehnologie, probabil și alte elemente de planificare urbană, pentru a rezolva această presiune”, spune președintele clusterului Cluj IT, profesorul Stelian Brad.

Dacă fiecare cartier al Clujului ar avea hărți de zgomot corelate cu datele de trafic și cele de poluare a aerului, s-ar putea lua măsuri mult mai aplicate pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă locuitorii.

„Dintr-o dată am putea să înțelegm unde sunt gâtuirile în traficul din oraș, unde trebuie să intervenim, comunicarea cu cetățenii pentru educare, schimbare de comportament ar fi mai ridicată. Pe de altă parte ne întrebăm dacă este un interes real pentru astfel de inițiative, pentru că anumite cartiere nu ar mai avea atât de mare impact, dacă am avea astfel de informații, probabil că imaginea orașului nu ar mai fi la fel de frumoasă pentru cei care vin și vor să se stabilească aici”, a mai spus Stelian Brad.

Reprezentanții Primăriei clujene sunt conștienți de provocările orașului în materie de mobilitate. Împreună cu specialiști din Universitatea Babeș-Bolyai, municipalitatea lucrează pentru a găsi soluții cât mai eficiente.

„Am avut o colaborare și cu companiile de taxi, care au furnizat date despre traseele lor, le-am putut combina cu datele pe care le avem de la transportul în comun sau de la biciclete. Vor fi anumite date care vor putea fi puse pe o platformă open data de unde specialiștii în IT vor putea crea aplicații și, sigur, o parte de date mai sensibile care vor putea fi folosite de către primărie în scopul îmbunătățirii serviciilor publice. În acest moment mobilitate, dar sunt și alte direcții, sănătate publică, zgomot”, a declarat directorul de dezvoltare al Primăriei clujene, Ovidiu Cîmpean.

Chiar dacă, teoretic, orașele din România pot aspira la statutul de smart city, chiar și cele mai efervescente dintre ele, cum ar fi Clujul sau Oradea, mai au încă de lucrat pentru a ajunge la acest statut, a mai spus președintele Cluj IT. Potrivit acestuia, Barcelona, Amsterdam sau Chicago sunt exemple de metropole unde acest concept chiar funcționează.

Ovidiu Cornea

Citește și:

Interviurile EBS | Stelian Brad președintele clusterului Cluj IT: „Start-up-urile care reușesc doar pe baza tehnologiei sunt o excepție”

X
X
X