FOTO | 100 de ani de branding românesc. Expozție inedită cu creații publicitare pentru cele mai vechi produse din România

Vă mai amintiți de motoreta Mobra, de pantofii de Guban, săpunul Cheia, de Ci-Co sau vopseaua de păr Cromoplatin? Reclamele la aceste produse le puteți vedea în Expoziția „Made in Ro, 100 de ani de branding românesc”.

Cum obișnuiam să cumpărăm? E ușor să răspunzi la această întrebare: stând la cozi interminabile, șerpuind în fața magazinelor. Însă „ce cumpăram?” este o întrebare mai concretă… evident, tot ce era românesc, tot ce producea țara noastră.

„Made in Ro, 100 de ani de branding românesc” este un eveniment care le aduce clujenilor o frântură de istorie. Și nu doar din Epoca de Aur. Expoziția cuprinde obiecte iconice, creații publicitare și interpretări vizuale, dar spune și povești despre antreprenori și întreprinderi.

Astfel, la Centrul de Cultură Urbană Cluj-Napoca sunt expuse creații publicitare cu cele mai vechi branduri consacrate, între care se numără apa minerală Borsec, care are deja 200 de ani vechime, berea Timișoreana, pe piață de 300 de ani, Șampania Mott &Fils, care a devenit ulterior Zarea, cramele vechi Segarcea sau Cotnari, sau produsele cosmetice, cum este săpunul Cheia, brandul clujean Farmec sau produse de patiserie, ca Moara Ciurel.

În perioada antebelică multe branduri erau vândute cu imaginea Reginei Maria, cum ar fi mătasea, ciocolata, ciorapii sau corsetele, potrivit organizatorilor expoziției, Asociația ESCU.

Mai mult, în cadrul expoziției sunt prezentate și fotografii ale unor pagini de jurnale din epoca antebelică și interbelică.

„Practic, expoziția reprezintă o retrospectivă ilustrată a publicității și a reclamelor din România, care redau atmosfera societății, care arată ce produse cumpărau, ce fel de produse aveau în căminul lor românii. Între comunism și capitalism, produsele care au supraviețuit au supraviețuit datorită poveștii lor”, a declarat Andreea Dănescu, coordonatorul proiectului.

Românii de odinioară, inventivi chiar și în perioada în care nu erau ajutați de internet, se descurcau foarte bine atât la producție, cât și la promovarea și vânzarea produselor. Expoziția este deschisă la Casino, până în data de 14 noiembrie.

Rebeka Török-Ágoston