Interviurile EBS | Mihai Chirilov, directorul artistic al TIFF: „Filmul Revoluției a fost cel care mi-a definit majoratul”

Directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, a vorbit într-un interviu pentru EBS Radio, despre vârsta de 18 ani, cea a majoratului, pe care a împlinit-o și festivalul de la Cluj.

Mihai Chirilov a vorbit despre majorat, atât din perspectiva proprie, cât și a tinerilor din ziua de azi. Directorul artistic al TIFF a povestit în interviul acordat la EBS Radio și despre filmele pe care le-a văzut la vârsta majoratului.

„La 18 ani mă uitam la filmele care puteau fi văzute în perioada comunistă. Am împlinit 18 ani în ‘89, a fost o combinație, de fapt. Filmele care puteau fi văzute în perioada comunistă erau mai puțin filme americane, era vorba despre filme chinezești, indiene, românești, foarte multe. Am văzut foarte mult film românesc, de propagandă, am văzut foarte mult film chinezesc cu bătăi, pentru că nu aveau niciun conțiunt politic și erau foarte inofensive. Cam astea sunt filmele cu care am crescut. În paralel pentru că exista deja la sfârșitul anilor 80 mișcarea underground a casetelor video, am început să văd cam tot ce circula în peiroada aia, de la Nașul la Vânătorul de cerbi, la filme de serie B”, a spus Mihai Chirilov.

Directorul artistic al TIFF a împlinit 18 ani chiar cu câteva zile înainte de începutul Revoluției.

„Toată vârsta de 18 ani, care m-a prins practic cumva și în România comunistă și în România proaspăt democratică, a coincis și cu avalanșa de filme și de libertate, inclusv în materie de film, care a explodat atunci pe piață. Am văzut filme de David Linch, cum ar fi Catifeaua albastră, în 1990, De ce trag clopotele, Mitică? a lui Pintilie, care a fost interzis în ani 80 și a fost scos imediat pe ecrane, am văzut Reconstituirea lui Pintilie, care a fost interzis în anii 70 și a fost difuzat la televizor. Dar cred că filmul de care îmi aduc aminte în detaliu, filmul de la 18 ani cu F mare, este filmul Revoluției Române, așa cum l-am văzut la televizor”, a completat Mihai Chirilov.

Cat de spontan sau regizat a fost filmul revoluției?

„A fost un film până la urmă și spontan și regizat, am aflat ulterior regia acelui film, felul în care l-am trăit însă la televizor a fost cu urgența unui film documentar. Apoi am aflat making-of-ul acestui film, dar, într-adevăr, e, să-i spunem, filmul definitoriu al majoratului meu”, a completat directorul artistic al TIFF.

Mihai Chirilov și-a făcut și o imagine mai largă cu privire la tinerii de 18 ani de astăzi, după castingul organizat de festival pentru alegerea celor care urmau să își sărbătorească majoratul în cadrul evenimentului.

„Din interviurile pe care le-am făcut cu copiii de 18 ani am văzut aceeași euforie. Da, facem 18 ani, da, vom fi liberi să călătorim fără procură, să ne facem tatuaje, să votăm și așa mai departe, dar în aceleași timp sunt la fel de confuzi în ce privește ce vor să facă cu viața lor, tocmai pentru că sunt atât de multe pe care pot să le facă”, a spus Chirilov.

Invitatul interviurilor EBS Radio a vorbit și despre orele îndelungi pe care le petrece pentru selecția filmelor.

„Dacă mi se întâmplă într-o noapte să văd 7-8 filme și niciunul să nu fie selecționat, e ok. Dacă în a doua noapte iar am mână proastă, e ca în poker, și iar dau peste niște filme slabe, încep un pic să îmi pierd încrederea în cinema și încep să mă gândesc să fac altceva unde rata de succes să fie sigură, pentru că aici rata de succes nu e niciodată sigură. Poți să vezi 30 de filme unul după altul și să nu poți alege niciunul bun, după cum la fel de bine poți în a patra zi să vezi patru filme bune unul după altul și echilibrul se restabilește. Uneori aștepți, aștepăți, vezi mult ‘gunoi’ până în momentul în care găsești o perlă”, a povestit Mihai Chirilov despre cum decurge procesul de selecție.

Încă de la prima ediție, TIFF și-a propus și să provoace. De ce?

„Arta mi se pare că trebuie să stimuleze un dram de controversă și foarte multă dezbatere – discuțiile lungi de după filme sunt o a doua față a TIFF-ului – dar în momentul de față, astăzi, am integrat faptul că pe câți oameni sunt pe atâtea gusturi sunt, iar faptul că lui X sau lui Y nu i-a plăcut cutare, e la fel de important cu faptul că lui Z și lui W le-a plăcut acel film. Mi se pare că această democrație a gustului este ceeea ce ar trebui să conteze”, a explicat directorul artistic al TIFF.

Puteți asculta aici interviul integral pe care Mihai Chirilov i l-a acordat lui Ovidiu Cornea: