Interviurile EBS | Oleg Garaz, muzicolog: „Omul recent consumă manele și trebuie să o luăm ca atare. De unde ideea că poporul este educabil?”

Oleg Garaz, muzicolog, publicist și cadru didactic la Academia de Muzică „Gheorghe Dina” din Cluj-Napoca a vorbit la EBS Radio despre muzică, bineînțeles, dar și despre educație. Muzicală.

Oleg Garaz, în studioul EBS Radio. Foto: Tiberiu Crișan

Oleg s-a născut în Soroca în Nord-Estul Republicii Moldova și la 5 ani a început să studieze muzica. Deși spune că nu poți convinge un copil să se apuce de muzică la o vârstă fragedă, să renunțe la joacă și să facă un lucru repetitiv, Oleg Garaz este convins că dacă poate fi „sedus” va fi un lucru benefic.

„Muzica practicată de la vârste fragede produce transformări fiziologice ireversibile de amplificare a volumului cerebral, dezvoltând anumite zone, nu neapărat a imaginației noastre, ci efectiv a corpului fizic numit creier”, spune Oleg Garaz.

Relația cu muzica este una specială și ar trebui să ne „încumetăm” să ascultăm și să înțelegem muzica clasicilor, a geniilor, arată muzicologul.

„Dacă nu suntem genii cum putem să ne încumetăm a consuma, folosesc termenul ăsta, Mozart, Wagner, Ceaikovski, Șostakovici. Cum pot fi consumate asemenea lucruri din moment ce muzica scrisă de ei nu știu dacă neapărat ni se adresează. Dar pe undeva ar trebui, în primul rând, să mă încumet, iar în al doilea rând să trec, pe undeva, printr-un ritual nu de purificare, ci de admitere la a ascula Mozart și a înțelege”, spune Oleg Garaz.

Manelele sunt parte din muzică, una pe care o ascultă foarte mulți români. Și au apărut, crede Oleg Garaz, din cauza dispariției muzicii ideologice. Un gol umplut de acea muzică de care are nevoie poporul și anume manele, muzică de petrecere, muzică de relaxare.

„Omul recent consumă manele, unde se vorbește despre competiția existențială sufocantă, se vorbește despre valori precum femei în forme cât mai proeminente, mașini cât mai scumpe, multă băutură și, într-adevăr, mulți bani. Iar ele fiind foarte polpulare, într-o totală contradicție cu Enescu, cu oricare alt tip de muzică, trebuie să o luăm ca atare. De unde ideea că poporul este educabili? Pe de altă parte, de ce poporul trebuie educat cu muzica unor austro-germani morți deja de peste 200 de ani. De unde și până unde ideea că trebuie, un consumator de manele, dezvățat de ele printr-o teraptie exact ca în Portocala mecanică (carte scrisă de Anthony Burgess, n. red.), și anume prin Mozart?”, a mai spus Oleg Garaz.

Interviul integral pe care Oleg Garaz i l-a acordat lui Tiberiu Crișan îl puteți asculta aici: