Metrou la Cluj-Napoca. Exemplul altor orașe europene: trafic rutier redus și înjumătățirea timpilor de călătorie

Construcția metroului la Cluj va înjumătăți timpul în care este străbătut orașul de la est la vest. Peste un sfert dintre călătoriile rutiere urbane vor putea fi preluate de rapidul mijloc de transport în comun. O demonstrează datele furnizate pentru EBS Radio de operatorii liniilor de metrou din orașe precum Brescia și Bilbao.

Traseul metroului clujean ar urma să aibă 16 kilometri. FOTO: pixabay.com

Bani pentru studiu de prefezabilitate

Primăria municipiului Cluj-Napoca a alocat în acest an 3,5 milioane de lei pentru un studiu de prefezabilitate pentru construirea metroului. Autoritățile speră să finalizeze până în toamnă documentația necesară organizării licitației pentru acest studiu.

„Aproximativ 16 kilometri din Florești-Gilău până la Aeroport, în mai multe tronsoane. Costurile se pare că se cifrează în jur la 100 de milioane de euro pe kilometru, dacă totul este în subteran. Stațiile se pare că trebuie să fie amplasate cam la un kilometru distanță, sau, unde viața o cere, și la distanțe mai mici. Clujul anului 2030 sau 2040 nu va putea rezista fără metrou, pentru că ne îndreptăm încet și sigur spre un milion de locuitori”, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.

Variantă pentru traficul aglomerat

Proiectul metroului a fost prezentat la Cluj ca prioritate strategică a municipalității. Asta în condițiile în care, în prezent, circulația mijloacelor de transport este îngreunată în zonele centrale la orele de vârf.

Reporterii EBS Radio au parcurs în mai mult de o oră traseul din Mănăștur până la Aeroport cu autobuzul și troleibuzul. Și asta în luna august, când orașul nu este aglomerat. „Eu stau pe Calea Florești și sunt ambuteiaje foarte mari dimineața, de la Florești înspre oraș, cei care vin la muncă mai ales. E o idee super. Ar ajuta foarte mult la fluidizare”, susține un clujean. Altul crede că realizarea metroului ar necesita o muncă enormă: „Lucrarea propriu-zisă ar dura mult, dar ar fi rentabilă, pentru că s-ar evita traficul”.

Benzile dedicate au redus durata călătoriei

Directorul Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca, Liviu Neag, susține că un prim pas pentru reducerea timpilor de deplasare în oraș a fost făcut prin introducerea benzilor de circulație dedicate. Astfel, spune el, distanța dintre Primăria Cluj-Napoca și Biserica Sfântul Petru este parcursă acum de mijloacele de transport în comun, în medie, în șapte minute, față de 15 cât dura călătoria înainte de amenajarea benzilor.

Benzile dedicate transportului în comun s-au dovedit eficiente, susțin reprezentanții CTP. FOTO: Ovidiu Cornea

Alternativa metroului sau chiar a unui tren metropolitan merită însă analizată, crede Liviu Neag: „Un studiu doar ne va putea spune care sunt soluțiile cele mai bune, câți kilometri vor merge sub pământ, câți kilometri va merge la suprafață, care vor fi costurile, care este traseul cel mai bun. Având acest studiu, te poți poziționa și în raport de cheltuieli, vezi cât te ține bugetul local, cât trebuie să obții de la bugetul de stat sau de la fonduri europene”.

Valoarea investiției, de circa 1,6 miliarde de euro, depășește de șase ori bugetul pe un an al municipiului, care este de 257 de milioane de euro.

Brescia, metrou de 13,7 kilometri

Clujul ar putea intra prin acest proiect într-un club select al orașelor europene de dimensiuni medii care și-au construit rețea de metrou. Este vorba de localități precum Brescia, din Italia, sau Bilbao, din Spania. În Brescia, oraș cu 200 de mii de locuitori, dar care adună în aria sa metropolitană circa 700.000 de oameni, singura linie de metrou a fost dată în folosință în 2013.

Clujul s-ar putea confrunta cu probleme similare Bresciei în privința protejării centrului istoric, în caz de săpături. În acest sens, autoritățile italiene au deviat linia de metrou, iar pe unele porțiuni au săpat la adâncime mai mare. Acum, traseul de 13,7 kilometri al metroului este parcurs în 30 de minute, au precizat, pentru EBS Radio, reprezentanții operatorului.

Investiția totală pentru metroul din Brescia, de 1 miliard de euro, a fost asigurată de la bugetele local, regional și national.

Călătoriile rutiere, reduse cu 25%

În Bilbao, din Spania, oraș cu 345.000 de locuitori și peste 830.000 în zona metropolitană, funcționază trei linii de metrou. Rețeaua, inaugurată în anii 1995, 2002 și 2017, acoperă peste 40 de kilometri. Dintre cele 1,1 milioane de călătorii rutiere zilnice înregistrate înainte de construcția metroului, municipalitatea a reușit să transfere pe liniile subterane aproape 300.000 dintre acestea, ne-au transmis reprezentanții operatorului.

Ovidiu Cornea