Traseul centurii metropolitane a Clujului a fost bătut în cuie. Studiul de fezabilitate va fi gata în acest an

Autoritățile din Cluj-Napoca și din comunele învecinate s-au pus de acord cu firma care realizează studiul de fezabilitate al șoselei ocolitoare cu privire la traseul pe care îl va urma aceasta.

Centura va porni din Gilău, va ajunge în vecinătatea hipermarketului din Grigorescu, după care va traversa Făgetul, Calea Turzii, viitorul cartier Sopor, până la magazinul cash and carry din Someșeni. Apoi va face joncțiunea cu centura Bulavardul Muncii – Apahida, respectiv cu ocolitoarea Apahida – Vâlcele. „Este gata, 99,99% este gata. Avem deja de la toate unitățíle administrativ teritoriale o variantă de traseu, am avut inclusiv întâlniri cu Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR, n.red.) în această direcție, dar sigur că varianta finală o vom avea după ce vom avea ultima discuție de la CNIR, pentru că sunt câteva aspecte legate de viteza de proiectare, viteza cu care se poate circula pe această centură, 60 de kilometri pe anumite porțiuni, 80 km, 120 km”, a declarat, pentru EBS Radio, viceprimarul Dan Tarcea.

Licitația pentru studiul de fezabilitate al centurii a fost adjudecată abia în toamna anului 2018, fiind câștigată de o asociere condusă de firma clujeană Explan. Asta după ce compania a contestat procedura inițială, câștigată de o asociere condusă de bucureștenii de compania Consitrans.

Studiul, care include lucrări complexe, inclusiv studii geo-tehnice, urmează să fie finalizat până la sfârșitul anului, valoarea contractului fiind de peste 17 milioane de lei, fără TVA. „Lucrurile merg mai departe, este o lucrare complexă, nu poți să faci doar centura trebuie să gândești și legăturile cu această centură, pe unde le faci, cum le faci, care sunt riscurile. Întâlnirile sunt evident multe”, a explicat Dan Tarcea.

Potrivit acestuia, față de varianta discutată deja în spațiul public schimbările sunt minore. „Traseul este din Gilău – Florești, din Florești o să ajungă undeva în zona Cora, de acolo va trece peste drumul național și va merge spre zona Sfântul Ion, la intrare pe strada Sfântul Ion, va merge prin pădure, se va intersecta cu Calea Turzii și va ieși undeva în zona Selgros. După care se va intersecta cu centura Bulevardul Muncii- Apahida și va face legătura cu centura Vâlcele – Apahida”, a sintetizat viceprimarul.

Centura metropolitană va traversa și viitorul cartier Sopor, aspect de care se va ține cont și în gândirea PUZ-ului pentru acesta. „Se va ține cont de traseul centurii, pentru că traseul centurii și centura sunt mai avansate decât PUZ-ul Soporului”, a explicat viceprimarul.

Realizarea viitoarei centuri metropolitane este vitală pentru fluidizarea traficului rutier din Cluj. „Cred că este importantă, dar la ce trafic avem în ultima vreme nu știu dacă o să reducă foarte mul. Cu cât sunt mai multe căi de acces cu atât sunt mai multe mașini. Și participanții la trafic, dacă ar mai renunța dimineața la mașină, iar ar fi un plus”, a spus un tânăr taximetrist. „Destul de vital, ar fi necesar, datorită traficului, care este foarte aglomerat, în special la orele de vârf”, a declarat, pentru EBS Radio, un șofer.

Centura metropolitană a Clujului va avea o lungime de 38 de kilometri, valoarea proiectării și execuției fiind de aproximativ 150 de milioane de euro. Finanțarea ar urma să fie asigurată din bani europeni. Studiul de fezabilitate trebuie finalizat până la finalului anului, în timp ce termenul de realizare a lucrării este 2023.

Ovidiu Cornea