Când apelăm 112? În şase luni s-au înregistrat peste 21 de mii de apeluri false şi abuzive.

Peste 21.000 de alerte false ori apeluri abuzive la numărul unic de urgenţă 112 au fost înregistrate în primele şase luni ale acestui an. Poliţiştii au aplicat peste 20.000 de amenzi şi fac un apel la cetăţeni “pentru utilizarea în mod responsabil a numărului 112”. Pe parcursul lunilor de vară, la nivel național, Poliţia Română a derulat şi campania de conștientizare „Apelul fals la 112 pune vieți în pericol! Sună responsabil!. Aceasta va continua până la sfârşitul anului în judeţele în care s-a constatat o incidenţă mai mare a apelurilor false şi abuzive.

 

În primele şase luni ale anului 2023 au fost înregistrate peste 21.000 de apeluri false sau abuzive la numărul unic de urgenţă 112, fiind aplicate peste 20.000 de amenzi contravenţionale, potrivit unui comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei Române.

Numărul 112 este destinat situaţiilor reale de urgenţă, atrag atenţia reprezentanţii Poliţiei Române, când este nevoie de ajutor imediat, precum accidente grave, incendii, infracțiuni sau situații medicale critice.

În perioada 19 iunie – 31 august 2023, Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității și structurile teritoriale de analiză și prevenire a criminalității, a derulat, la nivel național, campania de conștientizare „Apelul fals la 112 pune vieți în pericol! Sună responsabil!”, acţiune derulându-se atât în rândul minorilor, cât și adulților.

Campania a vizat trei direcţii: acţiuni preventive directe în comunităţi, diseminarea de mesaje preventive în mediul online şi în mass-media şi dezvoltarea de colaborări cu celelalte structuri cu atribuţii în sfera situaţiilor de urgenţă. Activităţile de promovare a campaniei au avut loc în locuri publice (parcuri, mall-uri, tabere, locuri de petrecere a timpului liber), la care au participat şi alte structuri ale Poliţiei Române (rutieră, investigaţii criminale, ordine publică, siguranţă şcolară), în vederea transmiterii mesajelor preventive, se arată în comunicatul IGPR.

În judeţele în care s-au înregistrat valori mari ale apelurilor false sau abuzive, campania de informare va continua până la sfârşitul acestui an.

Apelarea abuzivă constă în apelarea (repetată) cu rea intenţie a numărului unic de urgenţă precum proferarea de injurii la adresa operatorilor sau pentru a prezenta situaţii care nu justifică “urgenţa”, respectiv deplasarea organelor operative. Apelul fals presupune apelarea serviciului pentru a oferi informaii false care implică intervenţia nejustificată a agenţiilor specializate (de exemplu falsele alertă cu bombă).

Amenzile pentru apelare abuzivă pot ajunge până la 2.000 de lei sau 400 de muncă în folosul comunităţii, în timp ce alertarea falsă a autorităţilor se “plăteşte” cu  până la 4000 de lei sau 400 de ore de muncă în folosul comunităţii.

***

Poliţia Română oferă şi câteva sfaturi:

  • Folosiți numărul de urgență doar în cazuri reale de urgențăprecum accidente grave, incendii, infracțiuni sau situații medicale critice!
  • Educați copiii despre importanța utilizării corecte a numărului de urgență și despre consecințele apelurilor abuzive. Monitorizați utilizarea telefoanelor de către copii!
  • Purtați discuții alături de copii despre importanța numărului unic de urgență 112, astfel încât să cunoască și să conștientizeze când este necesar să efectueze un apel la numărul de urgență și când nu este potrivit. Încurajați o comunicare deschisă și responsabilă în acest sens.
  • Nu folosiți niciodată numărul 112 pentru glume sau jocuri! Apelurile abuzive pot împiedica oamenii care au nevoie de ajutor să primească asistența necesară. Mai mult, vă expuneți unor consecințe legale directe, precum sancțiuni contravenționale ori chiar cercetare penală.

***

În ţara noastră, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgență a fost înființat în 2004, iar serviciul de urgență 112 asigură preluarea apelurilor de urgență de la cetățeni și transmiterea acestora către agențiile specializate de intervenție: Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie şi Salvamont.

Numărul unic 112 este gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale şi poate fi apelat din toate reţelele de telefonie mobilă sau fixă.

*** Sursa foto: Serviciul de Telecomunicaţii Speciale – www.sts.ro

(Ilona Farkas)

Ne poți asculta și aici: