De ce Statul Islamic şi-a intensificat atacurile în locurile unde doar arta ar trebui să vorbească şi nu armele? A încercat un răspuns la această întrebare Gavin Mortimer, jurnalist britanic care acum locuieşte în Burgundia, după mulți ani petrecuți la Paris, într-un text scris pentru https://www.spectator.co.uk/: “Este clar noua strategie a teroriştilor islamici de a ataca locurile în care se derulează concerte de muzică”.
Marele orator Marcus Tullius Cicero a formulat pentru prima dată teoria “Inter arma silent leges – În timp de război amuţesc legile”. Însă mai cunoscută este versiunea cu muzele şi artele: “Inter arma silent musae – În vreme de război, muzele/artele tac”. La fel de cunoscut este faptul că muzele au reuşit deseori să înmoaie inimile combatanţilor, iar muzica să unească spiritele. Cu toate acestea, Statul Islamic nu s-a sfiit să atace locurile unde doar bucuria ar trebui să-şi facă simţită prezenţa. De ce face acest lucru? Gavin Mortimer încearcă un răspuns pentru publicaţia https://www.spectator.co.uk/:
“A început în 2015, când o celulă teroristă a Statului Islamic a masacrat 130 de oameni la teatrul Bataclan din Paris, reuniţi la un concert de muzică heavy metal.
Doi ani mai târziu, un atentator sinucigaș a ucis 22 de persoane, majoritatea tineri, în Manchester, în timp ce dansau pe muzica vedetei americane Ariana Grande.
În martie 2024, oameni înarmați ai Statului Islamic au ucis 137 de persoane la Moscova, în timp ce participau la un concert susținut de trupa rock “Picnic”.
Poliția austriacă a arestat în această lună trei tineri descriși drept „simpatizanți ISIS”, care se pregăteau să lanseze un atac sinucigaș în timpul concertului lui Taylor Swift de la Viena”, îşi începe articolul Mortimer.
De ce aceste atentate în locurile unde ar trebui să domnească bucuria şi buna dispoziţie? Răspunde tot jurnalistul britanic: “Extremiștii islamici consideră că ascultarea muzicii este un păcat. Când Statul Islamic și-a stabilit califatul în Irak și Siria în urmă cu un deceniu, a interzis vânzarea și redarea muzicii. Instrumentele cu coarde și cântecele sunt interzise în islam deoarece distrage atenția de la evocarea lui Dumnezeu și a Coranului și sunt o sursă de necaz și corupție pentru inimă, au spus extremiştii într-un comunicat”.
Aşadar, muzica este un păcat şi o formă de pervertire, iar islamiștii consolidează astfel şi naraţiunea „ei – depravaţi” și „noi – curaţi”: “în asumarea responsabilității pentru atacul de la Paris din noiembrie 2015, Statul Islamic a descris Franța drept „capitala prostituției și a obscenității”.
Jurnalistul subliniază în continuarea articolului său că strategia extremiştilor islamici pare să funcționeze: “În decembrie anul trecut, un studiu amplu despre musulmanii francezi și relația lor cu religia și secularismul a constatat că 49% dintre elevii musulmani din școlile franceze au absentat de la lecțiile de muzică pe motive religioase”.
Dar cel mai mult, spune Mortimer, islamiştii “urăsc (și se tem)” de muzica unor tinere femei libere precum Taylor Swift, a cărei “armată uriașă de milioane de fani din întreaga lume – cunoscută sub numele de „Swifties” – întruchipează emanciparea”.
Gavin Mortimer spune, în încheiere, că deşi poliţia austriacă a evitat un posibil masacru, prin anularea concertelor, Statul Islamic a reuşit “să reducă muzica la tăcere”.
Ilona Farkas