Cea de-a 58-a ediție a Festivalului Toamna Muzicală Clujeană și-a închis porțile în urmă cu câteva zile, însă stagiunea aniversară a Filarmonicii clujene continuă vineri, 31 octombrie 2025, ora 19.00 / Sala Héritage, ANMGD, strada Bucium nr. 2, cu o seară dedicată lui Bach. La pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” se va afla Maestrul Cristian Mandeal, solist fiind pianistul Gottlieb Wallisch. Anul acesta se comemorează 275 de ani de la trecerea în eternitate a celui care a schimbat pentru totdeauna istoria muzicii occidentale: Johann Sebastian Bach (1685–1750).
Vineri, 31 octombrie 2025, ora 19.00
Sala Héritage, ANMGD, strada Bucium nr. 2
***
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”
Cristian Mandeal dirijor
Gottlieb Wallisch pian
În anul 2025, lumea muzicii comemorează 275 de ani de la trecerea în eternitate a celui care a schimbat pentru totdeauna istoria muzicii occidentale, Johann Sebastian Bach (1685–1750).
De la cantate la suitele orchestrale, de la concertul instrumental la fugi, Bach a întruchipat echilibrul între rațiune și emoție, între spirit și sunet. Programul concertului de vineri, 31 octombrie 2025, este un omagiu adus acestei moșteniri fără egal, o seară în care universul baroc prinde viață sub cele mai diverse forme.
Ottorino Respighi, Anton Webern și Leopold Stokowski, fiecare, în felul său, au redescoperit și reinterpretat moștenirea lui Bach, reinventând-o în culorile orchestrei moderne.
Repertoriul ales de Maestrul Cristian Mandeal, este o reverență pe care o vom face împreună, în fața celui care a lăsat, între cer și pământ, armonia perfectă a muzicii.
*****
În program:
Johann Sebastian Bach:
- Suita pentru orchestră nr. 3, în Re major, BWV 1068;
- Concertul pentru clavecin nr. 1, în re minor, BWV 1052 (varianta pentru pian).
Johann Sebastian Bach / Ottorino Respighi:
- Passacaglia pentru orchestră, în do minor.
Johann Sebastian Bach / Anton Webern:
- Fuga Ricercata pentru orchestră, nr. 2 din Ofranda Muzicală, BWV 1079.
Johann Sebastian Bach / Ottorino Respighi:
- Coralul Nun komm, der Heiden Heiland pentru orchestră;
- Coralul Meine Seele erhebt den Herren pentru orchestră;
- Coralul Wachet auf, ruft uns die Stimme pentru orchestră.
Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski:
- Toccata și Fuga, în re minor

******
- Johann Sebastian Bach – Suita pentru orchestră nr. 3, în Re major, BWV 1068
Scrisă în jurul anului 1730 pentru ansamblul Collegium Musicum din Leipzig, Suita pentru orchestră nr. 3 în Re major este una dintre cele mai îndrăgite lucrări ale lui Johann Sebastian Bach. Inspirată din dansurile de curte ale epocii (gavotă, bourrée, gigue), Suita transformă eleganța barocă dând formelor de dans o expresie a armoniei absolute.
- Johann Sebastian Bach – Concertul pentru clavecin nr. 1, în re minor, BWV 1052 (varianta pentru pian)
În anii 1730, Bach era una dintre cele mai influente figuri muzicale ale Germaniei. La Leipzig, el conducea atât muzica bisericească a orașului, cât și Collegium Musicum, care susținea concerte săptămânale la renumita Cafenea Zimmermann. În acest context, nevoia constantă de repertoriu nou l-a determinat să recurgă la o practică obișnuită în epocă: adaptarea propriilor lucrări mai vechi. Așa s-au născut concertele sale pentru clavecin (printre primele din istoria muzicii); Bach a reorchestrat materiale preluate din concerte pentru vioară, lucrări de orgă sau fragmente de cantate.
Concertul în re minor, BWV 1052, este cel mai cunoscut dintre concertele sale pentru clavecin. […] Grav, expresiv și riguros construit, Concertul în re minor, BWV 1052 rămâne una dintre capodoperele absolute ale barocului târziu, o muzică în care disciplina contrapunctului primește valențe expresive.
- Johann Sebastian Bach / Ottorino Respighi – Passacaglia pentru orchestră, în do minor
Compusă în perioada petrecută de Bach la Weimar (1708–1717), Passacaglia în do minor este una dintre cele mai impresionante construcții sonore din întreaga literatură barocă. Lucrarea este considerată una dintre cele mai mari realizări ale lui Bach. […] Partitura inițială scrisă inițial pentru orgă a inspirat numeroase transcripții orchestrale. Cele mai celebre sunt cele realizate de Ottorino Respighi și de dirijorul Leopold Stokowski.
- Johann Sebastian Bach / Anton Webern – Fuga Ricercata pentru orchestră, nr. 2 din Ofranda Muzicală, BWV 1079
În primăvara anului 1747, Johann Sebastian Bach a fost invitat la curtea regelui Frederic cel Mare al Prusiei, la reședința acestuia din Sanssouci. Regele, un pasionat flautist și compozitor, era un protector al artelor și prieten apropiat al lui Voltaire. În cadrul vizitei, compozitorul a fost rugat să improvizeze o fugă pe o temă oferită chiar de monarh.
Bach a improvizat pe loc o fugă în trei voci la pian (instrument modern pe care îl încerca pentru prima dată), impresionând audiența. Când regele i-a cerut una la șase voci, Bach a amânat provocarea, promițând să o ducă la bun sfârșit „cum se cuvine”. Câteva luni mai târziu a publicat colecția „Musical Offering” (Ofranda muzicală), una dintre cele mai complexe lucrări de contrapunct din istoria muzicii.
Colecția include două „ricercari” (vechi termen pentru „fugă”), o sonată pentru flaut, vioară și basso continuo și o serie de canoane. Punctul culminant al lucrării este însă „Ricercata a 6 voci”, o demonstrație de scriitură contrapunctică fără egal, considerată de muzicologi drept una dintre cele mai mari creații polifonice ale tuturor timpurilor.
Aproape două secole mai târziu, în 1935, compozitorul austriac Anton Webern, figură centrală a Celei de-a doua Școli vieneze, a realizat o orchestrație a acestei Fugi. Fascinat de densitatea și claritatea texturii bachiene, Webern a transformat fiecare linie contrapunctică într-un joc de culori timbrale, distribuind temele ca într-un mozaic sonor. Rezultatul este un exemplu dialog între secole: o lucrare născută din spiritul baroc, dar renăscută în lumina modernismului secolului XX, acolo unde Bach și Webern se întâlnesc prin aceeași rigoare a formei și pasiune pentru ordine sonoră.
- Johann Sebastian Bach / Ottorino Respighi – Coralul Nun komm, der Heiden Heiland pentru orchestră / Coralul Meine Seele erhebt den Herren pentru orchestră /Coralul Wachet auf, ruft uns die Stimme pentru orchestră
În ultimul deceniu al vieții sale, Ottorino Respighi (1879–1936) a fost atras de moștenirea barocă. Fascinat de scriitură, claritatea formelor și simplitatea expresiei, compozitorul italian a realizat în 1930 o serie de transcripții orchestrale după corale pentru orgă, reunite sub titlul „Tre corali” . Fragmentele provin din ciclul Leipziger Choräle („18 corale mari” pentru orgă), unde Bach sintetizează întreaga sa artă a contrapunctului. […] Respighi reușește să restituie coralele lui Bach într-o dimensiune simfonică, fără a le altera esența spirituală.
- Johann Sebastian Bach / Leopold Stokowski – Toccata și Fuga, în re minor
Puține lucrări din istoria muzicii sunt atât de ușor de recunoscut ca Toccata și Fuga în re minor de Johann Sebastian Bach. Scrisă în jurul anului 1705 pentru orgă, lucrarea impresionează prin forța sa. În 1927, Leopold Stokowski a transformat această capodoperă într-o lucrare pentru orchestră, redându-i dimensiunea și amplificându-i efectul expresiv prin contraste timbrale.
Pentru Stokowski, transcrierea a fost o încercare de a aduce muzica de orgă bachiană mai aproape de public. Într-o epocă în care marile catedrale baroce și orgile istorice nu mai erau accesibile, orchestra devenea, în viziunea lui, „echivalentul moral al orgii”, un „instrument colectiv” capabil să exprime aceeași forță spirituală.
Deși a fost scrisă acum peste 300 de ani, Toccata și Fuga în re minor continuă să fascineze. Este interpretată în săli de concert, în biserici, în filme, în versiuni rock, jazz sau electronice, O partitură care, de trei secole, continuă să-și găsească mereu o nouă voce și un nou public. (sursă text: Oana Băla-Budoiu)
******
Erudit al artei dirijorale internaționale, Cristian Mandeal onorează Filarmonica de Stat Transilvania prin poziția sa de dirijor principal, contribuind la prestigiul instituției, prin vasta sa experiență și excelență artistică.
Cristian Mandeal este una dintre cele mai importante figuri ale dirijatului internațional, cu o carieră de excepție care se desfășoară neîntrerupt de peste cinci decenii, atât în România cât și în străinătate.
Educația sa muzicală s-a conturat la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” (1965–1975), unde a urmat studiile de pian sub îndrumarea profesoarelor Lidia Cristian, Ecaterinei Fotino-Negru și Florica Muzicescu. La acestea s-au adăugat specializările dirijat și compoziție, cu Constantin Bugeanu și Ștefan Niculescu. Pe parcursul pregătirii sale muzicale a fost călăuzit de profesori de renume, printre care îi amintim pe: Alexandru Pașcanu (armonie), Liviu Comes și Dinu Ciocan (contrapunct), Nicolae Beloiu (orchestrație) și Alexandru Velehorschi (citire de partituri). Apoi și-a continuat studiile la Berlin și München sub îndrumarea lui Herbert von Karajan (1980) și Sergiu Celibidache (1990).
Primele sale colaborări le-a avut în calitate de corepetitor la Opera Română din București (1974–1977); apoi a devenit succesiv dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureș (1977–1980), Cluj-Napoca (1980–1987) și București (1987–2009). În perioada 2001-2003 a fost director artistic al Festivalului Internațional „George Enescu”.
În calitate de dirijor principal și director general al Filarmonicii „George Enescu” (1991–2009), Cristian Mandeal a ridicat instituția la un standard artistic de excepție, transformând-o într-un reper internațional recunoscut pentru calitatea interpretărilor și diversitatea repertoriului abordat. În timpul mandatului său, clădirea Ateneului Român a fost restaurată și modernizată cu îmbunătățiri semnificative la infrastructură, stocul de instrumente și resursele bibliotecii muzicale.
Cristian Mandeal a fost președintele fondator al Uniunii Române a Interpreților, Coregrafilor și Criticilor Muzicali (1990), entitate care a avut ca scop recunoașterea statutului interpreților și elaborarea Legii Drepturilor de Autor (nr. 8/1996).
În afara României, Cristian Mandeal a dirijat sute de concerte alături de cele mai prestigioase orchestre din lume. A fost invitat la festivaluri internaționale de anvergură și a concertat alături de unii dintre cei mai importanți soliști ai momentului. A ocupat poziții de conducere muzicală în alte țări, fiind director artistic al Orchestrei de Nord a Israelului, Haifa (1999–2002), și al Orchestrei Naționale Bascilor, San Sebastian (2001–2008), dirijor permanent al Orchestrei Haydn din Bolzano și Trento (2000–2003) și dirijor invitat principal al Orchestrei Hallé din Manchester (2005–2010), al Filarmonicii din Belgrad (sezonul 2006–2007) și al Filarmonicii din Copenhaga (2006–2013).
Cristian Mandeal are un repertoriu vast care cuprinde atât muzică orchestrală, cât și operă, cu un accent special pe muzica secolelor XIX și începutului de secol XX. A dirijat peste 60 de lucrări în premieră, atât de compozitori români, cât și străini, inclusiv opere scrise special pentru domnia sa.
Este susținător devotat al creației enesciene, contribuit la promovarea acesteia pe plan internațional. În acest sens, Maestrul Mandeal a fost cel care a introdus pentru prima dată opera „Oedipe” publicului din Marea Britanie (Festivalul de la Edinburgh, 2002) și din Italia (Teatro Lirico di Cagliari, 2005).
Discografie sa numără 30 de viniluri și 25 de CD-uri, în care regăsim integrala simfoniilor lui Anton Bruckner, Brahms și Enescu. Înregistrările sale au fost difuzate la posturile de radio din România, Germania, Marea Britanie și Slovenia. A realizat, de asemenea, șase albume DVD cu Filarmonica „George Enescu” pentru AIX Records (SUA).
Cristian Mandeal a fost întotdeauna dedicat educării și sprijinirii tinerilor muzicieni, susținând cursuri de măiestrie în Statele Unite, la Royal Northern Academy of Music din Manchester și la Tokyo College of Music. De-a lungul carierei sale a dirijat frecvent orchestre de tineret și a făcut parte din jurii internaționale pentru concursurile de dirijat.
În ultimii ani, Cristian Mandeal s-a dedicat cu multă grijă, entuziasm și pasiune Orchestrei Române de Tineret, pe care o formează și dirijează încă de la înființarea sa (2008). Acest proiect oferă tinerilor muzicieni români sprijinul necesar pentru a se afirma pe scenele internaționale.
Maestrul a fost onorat cu numeroase distincții atât în România, cât și în străinătate, inclusiv titlul de Cetățean de Onoare al orașului Brașov și Doctor Honoris Causa al Academiei Naționale de Muzică din Cluj-Napoca. Repertoriul său impresionant, incluzând lucrări simfonice, vocal-simfonice și de operă, îl plasează printre cei mai versatili și apreciați dirijori ai generației sale.
*****
Născut la Viena, Gottlieb Wallisch a urcat pentru prima dată pe scena de concert la vârsta de 7 ani, iar la 12 ani și-a făcut debutul în Sala de Aur a Musikverein-ului vienez. Un concert dirijat de Yehudi Menuhin în 1996 i-a deschis drumul spre o carieră internațională. Avea doar
17 ani și, acompaniat de orchestra Sinfonia Varsovia, a oferit o interpretare excepțională a „Imperialului” de Beethoven. De atunci, Wallisch a primit invitații să concerteze în cele mai prestigioase săli din lume, printre care amintim Carnegie Hall din New York, Wigmore Hall din Londra, Filarmonica din Köln, Tonhalle Zürich, Centrul Național pentru Artele Spectacolului din Beijing (NCPA), Festivalul Pianistic Ruhr, Beethovenfest din Bonn, Festivalurile din Lucerna și Salzburg, „Nopțile de Decembrie” de la Moscova și Festivalul Artelor din Singapore.
Printre dirijorii alături de care a evoluat ca solist se numără Giuseppe Sinopoli, Sir Neville Marriner, Dennis Russell Davies, Kirill Petrenko, Louis Langrée, Lawrence Foster, Christopher Hogwood, Martin Haselböck și Bruno Weil.
Orchestrele cu care a colaborat includ Filarmonica și Orchestra Simfonică din Viena, Royal Liverpool Philharmonic, Orchestra de Tineret Gustav Mahler, Orchestra Simfonică a Radioului din Frankfurt, Festival Strings Lucerne, Orchestra de Cameră Franz Liszt din Budapesta, Musica Angelica Baroque Orchestra din Los Angeles și Orchestra de Cameră din Stuttgart.
În anul 2012, Steinway & Sons i-a adăugat numele pe lista lor de artiști Steinway. În 2010, Gottlieb Wallisch a devenit cel mai tânăr profesor al Universității de Muzică din Geneva, iar în 2016 a fost invitat să ocupe aceeași poziție la Universitatea de Arte din Berlin (UdK Berlin).
Catalogul său discografic cuprinde un repertoriu vast, de la integrala concertelor pentru pian de Beethoven, interpretate pe instrumente de epocă, până la seria în curs „Foxtroturi ale secolului XX” pentru casa de discuri „Grand Piano”, care readuce în prim-plan muzica pentru pian din epoca jazz-ului anilor 1920 și 1930.
Redescoperirea lucrărilor compozitorilor uitați constituie un alt domeniu al activității sale artistice, documentat prin înregistrările în premieră mondială ale unor creații semnate de Jaromír Weinberger, Hans Gál, Eric Zeisl și Wilhelm Grosz.
******
Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.

