„Fall into Classic” rămâne tema centrală a Festivalului Toamna Muzicală Clujeană, un eveniment de anvergură în spaţiul cultural clujean şi naţional. Concertul de deschidere va avea loc vineri, 11 octombrie 2024, la Colegiul Academic, începând cu ora 19.00. Alături de Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”, dirijată de maestrul Cristian Mandeal, va urca pe scenă, în calitate de solist, violonistul Liviu Prunaru. Vor fi interpretate lucrări de Felix Mendelssohn – Concertul în mi minor pentru vioară, op. 64, MWV O14 şi Anton Bruckner – Simfonia nr. 4 în Mi bemol major, WAB 104, Romantica.
Concertul de deschidere a celei de a 57-a ediții a Festivalului Toamna Muzicală Clujeană, ale cărui evenimente muzicale sunt grupate sub titlul generic de Fall into Classic, va avea loc vineri, 11 octombrie 2024, la Colegiul Academic, începând cu ora 19.00. La pupitrul Orchestrei Filarmonicii de Stat „Transilvania” se va afla maestrul Cristian Mandeal, avându-l ca solist pe violonistul Liviu Prunaru. Iubitorii muzicii clasice vor putea audia în cadrul acestui concert de deschidere lucrări din creația lui Felix Mendelssohn și Anton Bruckner.
**
Concertul pentru vioară în mi minor, op. 64, MWV O 14 de Felix Mendelssohn este ultima compoziție de acest gen din creația sa. Bine primit la premiera sa, concertul a rămas printre cele mai importante și apreciate lucrări pentru vioară.
Creaţia lui Mendelsson ocupă un loc central în repertoriul pentru vioară, dobândind reputația de concert esențial pe care trebuie să îl stăpânească toți violoniștii, de la cei aspiranți sau maeștri. Mendelssohn i-a propus inițial ideea concertului pentru vioară lui Ferdinand David, un prieten apropiat și apoi concertmaestru al Orchestrei Gewandhaus din Leipzig. Deși a fost concepută în 1838, lucrarea a avut nevoie de încă șase ani pentru a fi finalizată și nu a fost prezentată în premieră decât în 1845. În acest timp, Mendelssohn a păstrat o corespondență regulată cu David, care i-a oferit numeroase sugestii. Lucrarea în sine a fost una dintre cele mai importante concerte pentru vioară ale epocii romantice și a influențat mulți alți compozitori.
Simfonia nr. 4 în Mi bemol major a lui Anton Bruckner, WAB 104, este una dintre cele mai populare lucrări ale compozitorului. A fost scrisă în 1874 și revizuită de mai multe ori până în 1888. Subtitlul Romantica îi aparține compozitorului însuși, lucrarea fiind compusă și prezentată publicului în perioada de apogeu a mișcării romantice în artă.
Ca o curiozitate, simfonia a fost interpretată înainte de căderea Berlinului, în cadrul unui concert din 12 aprilie 1945. Albert Speer, arhitect german, ministru al armamentelor și producției de război pentru Germania nazistă, a ales simfonia pentru a da semnal referitor la faptul că naziștii erau pe cale să piardă războiul.
Cristian Mandeal este dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii clujene începând cu stagiunea 2023/2024.
În cei peste 40 de ani de activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal s-a aflat la pupitrul majorității orchestrelor din România, dar și al unor orchestre de prestigiu de pe scenele internaționale.
Cristian Mandeal a studiat pianul, compoziția (cu Ștefan Niculescu) și dirijatul (cu Constantin Bugeanu) la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București, perfecționând-se apoi cu Herbert von Karajan (Berlin) și Sergiu Celibidache (München). Parcursul său profesional a început cu activitatea de corepetitor la Opera Română din capitală (1974/1977), devenind ulterior dirijorul Filarmonicilor din Târgu-Mureș (1977/1980), Cluj (1980/1987) și București (1987/2009). De asemenea, a fost Director Artistic al Festivalului și Concursului Internațional „George Enescu”, edițiile 2001 și 2003.
În paralel cu funcțiile deținute în România, Cristian Mandeal a fost Director Artistic al Northern Israelian Orchestra din Haifa (1999/2002) și al Orchestrei Naționale Basce din San Sebastián, Dirijor Permanent al Orchestrei „Haydn” din Bolzano e Trento (2000/2003), Dirijor Invitat Permanent al Orchestrei „Halle” din Manchester (2005/2010), al Filarmonicii din Belgrad (2006/2007) și al Filarmonicii din Copenhaga.
În ampla listă a orchestrelor internaționale cu care a colaborat, se regăsesc câteva dintre ansamblurile de frunte: Wiener Oper Orchester, Deutsche Oper Orchester Berlin, Staatskapelle Berlin, Staatskapelle Dresden, Dresdner Philharmonie, Münchner Philharmonie, Bayerisches Rundfunk Orchester, Hessisches Rundfunk Orchester, Oper und Museumsgesellschaft Orchester din Frankfurt, Südwest Rundfunk Orchester din Baden Baden și Saarbrücken, London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, BBC London Orchestra, BBC Scottish Orchestra din Glasgow, City of Birmingham Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, RTE-Dublin, Orchestre Nationale de Belgique, Filarmonica Cehă, Orchestra Simfonică și Orchestra Radio din Praga, Orchestra Radio Slovenă din Ljubljana, Orchestra della Santa Cecilia din Roma, RAI Milano, Orchestra National de Catalunia din Barcelona, Israel Philharmonic Orchestra din Tel Aviv, Jerusalem Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra și Orchestra Națională Portugheză din Lisabona, Orchestrele Filarmonicilor din Tokyo, São Paulo, Ciudad de Mexico, Helsinki, Monte Carlo, Copenhaga, Moscova, Varşovia, Sofia, Belgrad, Zagreb, Göteborg Symphony Orchestra.
Cristian Mandeal a fost invitat în cadrul unor festivaluri de mare anvergură: Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul „Primăvara de la Praga” și „Toamna Pragheză”, Bloomington Festival din SUA, Tivoli Festival din Copenhaga, Quincena Musical din San Sebastián, Festivalul „Hannover 2000”, Festivalurile de la Istanbul, Ankara, Atena, Thessaloniki, Lisabona, Santander, Brescia-Bergamo, Ravello, Brno, Festivalul „Janáček” din Ostrava, BEMUS Festival din Belgrad. În sălile unde a avut ocazia să evolueze – Wiener Staatsoper, Festspielhaus din Salzburg, Gewandhaus Leipzig, Berliner Philharmonie, Schauspielhaus Berlin, Concertgebouw din Amsterdam, Alte Oper din Frankfurt, Rudolphinum din Praga, Gran Auditorio din Madrid, Usher Hall din Edinburgh, Gasteig și Herkulessaal din München, City of Birmingham Concert Hall, Bridgewater Hall din Manchester, Santori Hall din Tokyo – dirijorul a colaborat cu cei mai renumiți artiști ai lumii muzicale internaționale: Radu Lupu, Ileana Cotrubaș, Renato Bruson, Mstislav Rostropovici, Alicia de Larrocha, Ivo Pogorelici, Krystian Zimerman, Bruno Leonardo Gelber, Nelson Freire, Gerhard Oppitz, Grigori Sokolov, Ivry Gitlis, Maxim Vengerov, Vadim Repin, Julian Rachlin, Victoria Mulova, Shlomo Mintz, Frank Peter Zimmermann, Isabelle Faust sau Maurice André.
Repertoriul extraordinar de vast al dirijorului Cristian Mandeal (atât în domeniul simfonic, cât și în cel de operă) se concentrează, în special, pe secolul al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea. A dirijat peste șaizeci de prime audiții absolute, lucrări ale compozitorilor români, dar și ale unor compozitori străini, în parte dedicate dirijorului însuși. Este un promotor neobosit al creației lui George Enescu, promovând-o pe toate meridianele. Un capitol aparte îl reprezintă opera Oedipe, pe care a prezentat-o în primă audiție britanică, la Festivalul de la Edinburgh (2002), și italiană, la Teatro Lirico din Cagliari (2005). În anul 2008, a devenit Președintele Societății „George Enescu” din Londra.
Printre sutele de minute imprimate la case de discuri ca Electrecord, BMG Ariola (Germania), AIX Record (SUA), Claves (Elveţia), Bis (Suedia) și Halle Lable (Marea Britanie), se regăsește integrala Simfoniilor lui Anton Bruckner (cu Orchestra Filarmonicii din Cluj). Cristian Mandeal a primit numeroase premii și distincții: Ordinul Italian „Steaua Solidarităţii Italiene” în grad de Mare Ofiţer, Cavaler și Membru al Consiliului de Onoare al Ordinului Național „Pentru Merit-Mare Cruce”, Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România, Premiul Fundaţiei Culturale Române, Premiul Radio Cultural, Premiul „Ionel Perlea”, Premiul „Dinu Lipatti” sau Medalia „George Enescu”.
Un punct de maxim interes din perioada recentă de activitate a lui Cristian Mandeal este reprezentat de colaborarea cu Orchestra Română de Tineret, pe care o educă și dirijează constant încă de la înființare (2008), aducând-o, într-un timp record, la un nivel emblematic pentru cultura românească actuală.
Violonistul Liviu Prunaru a câștigat cele mai importante premii și a dobândit recunoaștere internațională la cele mai prestigioase concursuri internaționale de vioară din lume: 1997 – medaliat cu aur al Concursului Internațional de Vioară Dong-A din Coreea; 1998 – medaliat cu argint la Concursul internațional de vioară de la Indianapolis (SUA); medaliat cu aur la Concursul Internațional de vioară Rodolfo Lipizer în Italia și medaliat cu aur la Concursul internațional de vioară R. Molinari în Elveția, printre multe altele.
Liviu Prunaru și-a făcut debutul la New York cu Juilliard Symphony în Lincoln Center’s Alice Tully Hall, după ce a obținut premiul I la Juilliard Mendelssohn Mendilliard. Tot în 1999, el a câștigat premiul I la Concursul de vioară E. Nakamichi Wieniawski Violin Concerto Competition, ceea ce a dus la spectacole cu Aspen Young Artists Orchestra.
În calitate de solist, Liviu Prunaru a cântat cu: Concertgebouw Amsterdam, Royal Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonică din Atena, Orchestra Simfonică din Bari, Orchestra Juilliard Symphony și Orchestra Filarmonică Puchon din Coreea, printre multe altele. De asemenea, violonistul român a colaborat cu mulți dirijori renumiți, inclusiv Lordul Yehudi Menuhin, Fabio Luisi, Emmanuel Krivine, Arthur Arnold, Alexandru Lascae, Georges Octors, Dmitri Lyss, Alexander Dimitriev, Peter Oundjian, Yuri Simonov, Andrew Litton, ș.a.
Născut în Craiova, Liviu Prunaru și-a început studiile de vioară la vârsta de 6 ani, pentru ca în anul 1990, să fie invitat de violonistul și maestrul Alberto Lysy să studieze cu el la renumita Academie Menuhin din Gstaad, Elveția, unde a lucrat cu mari artiști precum Lord Yehudi Menuhin, Igor Oistrakh, Ruggiero Ricci, Nikita Magaloff, Jean-Pierre Rampal, Peter-Lukas Graf și Pierre Amoyal. Ulterior, Liviu Prunaru și-a completat studiile cu Dorothy DeLay în New York, unde a participat activ și la master class-urile susținute de Itzhak Perlman.
În septembrie 2006, după 14 ani de predare la Academia Menuhin, Liviu Prunaru a devenit concertmaestru al Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam, pentru ca luna octombrie a anului 2010 să marcheze o nouă cotitură în viața muzicală violonistului român, devenind director muzical al Academiei Internaționale de Muzică Menuhin din Elveția și continuând astfel tradiția îndrăgiților săi maeștri Yehudi Menuhin și Alberto Lysy!
**
Biletele la concert se pot achiziționa online, de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro, de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau, cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.
Ilona Farkas