Dezbaterea despre parcări a dat rezultate: fără abonamente pe locurile vizitatorilor, iar Primăria plătește dacă nu păzește

Noul Regulament de parcări al Clujului, adoptat joi de Consiliului Local, transpune și câteva remarci făcute în cadrul dezbaterii publice organizate recent pe marginea documentului. 

 

Cel mult patru abonamente pentru parcări de biciclete pe apartament

Prioritate la abonamente pentru persoanele cu dizabilități și aproape 100 de locuri de parcare pentru biciclete, acestea sunt principalele două modificări aduse de noul Regulament de închiriere a parcărilor din Cluj-Napoca, aprobat în Consiliul Local. Costul unui abonament pentru biciclete, în locuri special amenajate în parkingurile de pe strada Primăverii și strada Băișoara, va fi de 50 de lei pe an, adică puțin peste 4 lei pe lună.

„Avem 98 de locuri de parcare pentru biciclete în cele două parkinguri și o să mai urmeze și în alte parkinguri pentru biciclete. Prin regulament se stabilește și numărul de abonamente care se pot acorda pentru cei care dețin biciclete: este vorba de două biciclete de persoană și patru biciclete pe locație, adică, dacă există mama, tata și doi copii și toți au biciclete,  aceștia pot toți să aibă asigurat un loc de parcare în parkingul pentru biciclete”, a explicat pentru EBS Radio viceprimarul Dan Tarcea.

Cererile se pot depune deja, locurile urmând să fie acordate după 30 iunie, în funcție de vechimea cererii.

Acces și pentru minori în parking

O modificare surprinzătoare este eliminarea din noul Regulament a prevederii conform căreia minorii cu vârsta sub 14 ani nu au acces în parking. Deși articolul era inclus la capitolul dedicat parcărilor pentru biciclete, viceprimarul Dan Tarcea a dat de înțeles că se aplică și în cazul parkingurilor auto:

„Persoanele sub 14 ani să aibă acces în parking, dacă o persoană, de exemplu, și-a uitat o pungă în mașină și trimitea copilul de 13 ani și 5 luni să i-o aducă, nu putea să îl trimită la mașină să ia punga și să o aducă acasă. Adică are voie să meargă pe stradă, să treacă pe la trecerea de pietoni, dar nu avea voie să intre în parking. A fost o eroare din Regulament pe care am corectat-o”, a spus pentru EBS Radio viceprimarul.

“Ce a fost în mintea voastră să propuneți așa ceva?”

Pe de altă parte, în urma dezbaterii de acum 2 săptămâni pe tema Regulamentului amintit, locurile de parcare destinate vizitatorilor din parkinguri nu vor mai putea fi rezervate prin abonament lunar. Problema a fost ridicată de un clujean, iar primarul Emil Boc s-a arătat atunci extrem de intrigat de existența unei astfel de posibilități, ca pe locurile destinate vizitatorilor să poată fi făcut abonament lunar, schimbându-le astfel rolul: “Ce a fost în mintea voastră să propuneți așa ceva? Vă rog să revizuiți, nu este conform cu viziunea Primăriei, am vrut să creăm locuri pentru vizitatori reale, nu imaginare”, a spus edilul.

Ca atare, noul Regulament nu mai include o astfel de posibilitate, a explicat pentru EBS Radio viceprimarul Dan Tarcea, contrat și el, în dezbaterea amintită, de primar.

„În parkingul de pe Băișoara, de exemplu, erau 41, sau 38 de locuri de parcare pentru vizitatori. Am eliminat această posibilitate de a face abonament pe locurile pentru vizitatori. Dacă ești vizitator, ai lăsat mașina acolo 10 ore, când ieși din parking plătești pentru cele 10 ore. Dacă intri după alte cinci ore și mai stai două ore, vei plăti pentru cele două ore”, a subliniat viceprimarul. El a ținut să explice faptul că prevederea abonamentelor lunare fusese inclusă în Regulament printr-o modificare propusă de un consilier local, în 2011.

Primăria răspunde pentru bicicletele sub pază

Funcționarii Primăriei au ținut cont de un alt punct vizavi de care primarul s-a arătat foarte intrigat în dezbaterea de săptămâna trecută, anume faptul că “Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor nu răspunde de furtul, distrugerea sau vandalizarea bicicletelor parcate în parking”, potrivit articolului 41 din forma veche a documentului.

După ce șeful Serviciului Parcări, Florin Bugnar, a expus articolul amintit și a admis, întrebat de primar, că parkingurile unde au fost instalate locuri pentru biciclete au paznic, Emil Boc a fost tranșant, spunând că atât timp cât instituția plătește om pentru obiectivul respectiv, trebuie să își asume și răspunderea. El a spus că una este ca paznicul să nu poată depista eventuale schimburi de carduri între utilizatori, dar altceva ca omul să își găsească bicicleta distrusă după ce a lasat-o parcată.

“Bunul simț juridic îmi spune că dacă acolo se deteriorează o bicicletă prin distrugere sau prin altă modalitate, care era susceptibilă a fi văzută de către paznic, să răspundă. E răspunderea pentru cel care îți este angajat, plătești”, a spus edilul.

În consecință, prevederea respectivă a dispărut din forma noului Regulament, la capitolul dedicat bicicletelor. “Este eliminată, se mențin hotărârile din Codul Civil, conform cărora avem răspunderi clar delimitate prin Codul Civil”, a confirmat viceprimarul Dan Tarcea pentru EBS Radio.

Prioritate pentru persoanele cu diazbilități

Persoanele cu dizabilități vor avea prioritate atât la locurile din parking, cât și la parcările amenajate în zona unde locuiesc:

„Dacă sunt 50 de persoane cu dizabilități și 51 de locuri de parcare, 50 de locuri vor fi date pentru personele cu dizabilități. Categoriile sunt foarte clar delimitate, după persoanele cu dizabilități vin cei care au domiciliu acolo și dețin mașină în proprietate. După aceea se trece la cei care sunt rezidenți și abia pe a patra poziție vin ei care au o mașină în folosință”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea.

În privința costurilor abnamentelor de parcare, tarifele rămân neschimbate: respectiv 110 lei pe an pentru persoane fizice și 840 de lei pentru firme.

Ovidiu Cornea