2018, anul premierelor în transportul public din Cluj-Napoca

75 de autobuze noi Mercedes, 11 electrice și introducerea liniilor speciale pentru elevi sunt noutățile care au marcat transportul public din Cluj-Napoca în 2018. La acestea se adaugă începerea demersurilor pentru realizarea trenului metropolitan.

75 de autobuze Mercedes dotate cu echipamente de ultimă generație au intrat în circulație în acest an în Cluj-Napoca. Acestea au un sistem de înclinare în stație, care permite accesul mai ușor al pasagerilor, sistem video interior și exterior, sistem de informare a călătorilor, computer de bord, dar și internet și prize pentru USB, care vor permite încărcarea dispozitivelor electronice. „Sunt autobuze dotate cu motore Euro 6 cu un grad redus de poluare, au o garanție de 5 ani sau 350 de mii de km. Costul unui asemenea autobuz este undeva la 1 milion de lei. Ele au o capacitate de 26 de locuri pe scaune, în total, cu locuri în picioare, 104 călători”, spune despre noile mașini Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public (CTP) Cluj-Napoca.

O premieră pentru România a fost introducerea în luna septembrie a cinci linii speciale de autobuze care fac legătura între cartierele Mănăștur, Zorilor, Gheorgheni, Mărăști și centrul orașului. Acestea sunt destinate exclusiv elevilor, iar scopul lor este să transporte copiii din cartiere la liceele din centrul orașului: Avram Iancu și Nicolae Bălcescu. „Din primăvara anului viitor intenționăm să îl extidem cu alte cinci licee din zona centrală a municipiului şi să cumpărăm 10 autobuze speciale, dedicate transportului elevilor, pentru a nu lua din mijloacele de transport în comun existente în parcul auto al CTP. Este vorba despre autobuze special comandate, cu mai multe locuri pe scaune, pentru care am prevăzut, deja, bani în buget. Sperăm ca în urma acestor măsuri să reducem numărul autoturismelor aflate pe străzi în centrul Clujului şi să decongestionăm traficul rutier”, a spus Emil Boc într-o ședință a Consiliului local de la începutul lunii noiembrie. Până atunci, de cursele speciale beneficiaseră peste 10.000 de elevi clujeni.

O altă premieră națională a fost punerea în circulație a primelor autobuze electrice din țară. Autoritățile au cumpărat până acum 11 astfel de mașini nepoluante și intenționează să mai achiziționeze, tot cu fonduri elvețiene, încă 30. Pentru acest lucru, Primăria Cluj-Napoca a primit premiul de Excelență pentru Transport public și Mobilitate în cadrul Galei Asociațiilor Municipiilor din România.

Tot la capitolul achiziții în premieră națională, Poliția locală din Cluj-Napoca a fost dotată cu trei mașini electrice. Mai mult, pentru sprijinirea transportului nepoluant, autoritățile au instalat și două stații de încărcare gratuită a mașinilor electrice. Acestea au fost amplasate în parcarea din Piața Unirii și în parkingul de pe strada Moților.

În ultima lună a anului trecut, Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat asocierea cu șapte comune limitrofe municipiului pentru realizarea studiilor de prefezabilitate, fezabilitate și de impact de mediu în vederea introducerii trenului metropolitan. Proiectul va fi finanțat din fonduri europene, iar trenul metropolitan, care va fi amenajat pe traseul Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida, va fi integrat cu viitorul metrou din municipiu. În această lună ar putea fi scoase la licitație studiile de prefazabilitate și fezabilitate, în ideea obținerii de fonduri europene din acest exercițiu financiar.

De asemenea, municipalitatea a alocat 3,5 milioane de lei pentru studiul de prefezabilitate al metroului din Cluj.

Modernizările au continuat și în ceea ce privește transportul aerian. Aeroportul Cluj a deschis anul trecut două noi porți de îmbarcare pentru zborurile internaționale, în urma unei investiții de 3 milioane de euro. Această investiție va duce la creșterea capacității de procesare a terminalului plecări cu 900.000 de pasageri pe an.

Alexandra Ogruțan