Studiu: Mașina personală rămâne cel mai rapid mijloc de deplasare la Cluj, în ciuda măsurilor luate pentru prioritizarea transportului în comun

Cel mai rapid mijloc de deplasare în Cluj-Napoca rămâne mașina personală, în ciuda măsurilor de prioritizare a transportului în comun luate de autorități. Pe unele trasee, clujenii ajung mai repede în zona centrală dacă folosesc bicicleta.

Astfel, potrivit Pactului de Mobilitate, întocmit de Fondul de Inovare Cluj 2.1, timpul de deplasare al mașinilor din cartiere spre centrul orașului este în medie cu 7,5 minute mai mic decât cel cu autobuzul.

Șoferii din Someșeni ajung astfel în centru cu 20 de minute mai repede decât pasagerii autobuzelor, în timp ce conducătorii auto din Mărăști câștigă doar 2 minute.

Mijloacele de transport public sunt „bătute” la capitolul viteză chiar și de biciclete în unele zone ale orașului. Astfel, bicicliștii din Florești devansează autobuzele locale cu 20 de minute în drumul lor spre centrul orașului. În schimb, cei care se deplasează pe două roți din Grigorescu ajung cu 5 minute mai târziu decât autobuzul. „Pentru distanțe scurte, bicicleta este mai puțin rapidă decât mijloacele de transport în comun sau oferă același timp. Însă pe distanțe lungi, călătoria pe bicicletă este mai rapidă decât folosirea transportului în comun. Însă este mult mai periculoasă, de vreme ce nu există piste dedicate pentru călătoriile între localități, ceea ce o face un mijloc de transport rareori folosit pentru aceste distanțe”, se arată în raport.

Măsurătorile au fost realizate de o echipă de studenți de la Facultatea de Sociologie a UBB, fiind publicate într-un raport care colectează date de trafic și de la universități. În raport se arată că viteza de deplasare a mijloacelor de transport a crescut în medi cu 6,5% după implementarea benzilor dedicate autobuzelor și troleibuzelor în centrul orașului.

Pactul pentru Mobilitate este un grup de lucru constituit în cadrul Fondului de Inovare în noiembrie 2017, ce reunește specialiști din administrația locală, companii și universități, ce sunt interesați de utilizarea de date disponibile la nivel municipal legate de trafic pentru proiecte civice care îmbunătățesc calitatea vieții.

Directorul Companiei de Transport Public (CTP) Cluj, Liviu Neag, contestă rezultatele acestui studiu. El spune că în ultimii ani au fost luate mai multe măsuri care au ca rezultat creșterea vitezelor de deplasare a mijloacelor de transport. „Prin aceste decizii care s-au luat, bandă dedicată, din zona străzii Moților, de la Primărie, și până în Mărăști, la Biserica Sfântul Petru, timpii s-au înjumătățit. Nu mai putem spune că unul cu bicicletă sau cu autoturismul proprietate persoană poate merge înaintea mijlocului de transport. De fapt, soluția pentru a descongestiona Clujul este de a prioritiza transportul în comun. Soluția pentru reducerea poluării în Cluj este de a dezvolta infrastructura de transport public, inclusiv cu mijloace nepoluante sau cu mijloace cu grad redus de poluare”, a declarat Liviu Neag pentru EBS Radio.

Ovidiu Cornea

Citește și: Numărul mașinilor înregistrate în Cluj s-a majorat cu 15% în doi ani, în timp ce populația a crescut cu doar 0,5%